425 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport i 2025-2026

En bred politisk aftale sikrer, at årets udmøntning til grøn omstilling af tung vejtransport bliver større end først aftalt. Det vil accelerere den grønne omstilling, er budskabet fra Mobility Denmark.

Transportministeriet har netop offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Foto: Mobility Denmark

10.04.2025

SCM.dk

Transportministeriet har netop offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport, hvilket er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt. Udmeldingen omhandler en del af den samlede støttepulje på over 750 millioner kroner, der er afsat over en årrække, og som har til formål at bidrage til omstillingen af den tunge vejtransport. 323 millioner kroner frigives i 2025, mens 102 millioner kroner frigives i 2026.

”Det er meget positivt, at et bredt politisk flertal har lyttet til den store efterspørgsel i branchen og valgt at skrue op for tempoet. Alle de afsatte midler i første del af puljen, 75 millioner kroner, blev søgt inden for få minutter, hvilket illustrerer, at branchen vil den grønne omstilling. Et større beløb giver mulighed for, at udviklingen kan accelerere, og at endnu flere kan tage et skridt i en grønnere retning”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Læs også: Udsigterne til afgift på sort brændstof ved IMO-møde svækkes

Den tunge vejtransport står for en stor andel af CO2-udledningen fra transporten, og potentialet for reduktion er betydeligt. Selvom andelen af el-lastbiler af de samlede nyregistrerede lastbiler fra første kvartal 2024 til første kvartal 2025 er steget med knap 40 procent, udgør el-lastbiler stadig under 10 procent af de nye danske lastbiler. Det skyldes blandt andet, at kompleksiteten i grøn omstilling af den tunge vejtransport er væsentligt højere end ved personbiler.

”Vi ved, at grøn omstilling af tung transport stiller store krav til branchens aktører, og derfor er det afgørende, at vi ser politiske ambitioner blive omsat til konkret handling i denne aftale. Dertil ser vi meget positivt på, at midlerne fra puljen kommer ud og leve, hvilket vil løse de nuværende stop and go-udfordringer, samt at støttemidlerne kan understøtte forskellige ejerformer. Det her kommer til at gøre en reel forskel”, siger Mads Rørvig.

Kilde: Mobility Denmark

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle