Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner

Et skift fra diesel til elektricitet kan give store økonomiske gevinster. Tesla lover, at dets nye elektriske lastbil Tesla Semi vil spare virksomheder op mod 20 pct. per kilometer, de kører. DHL står først i køen, når elbilen ruller ud.

Teslas nye elektriske lastbil Tesla Semi blev lanceret i november måned. Over de seneste par måneder er antallet af reservationer på elbilen steget markant. Heriblandt venter DHL spændt på 10 lastvogne, som forventes at være klar i starten af 2019. Foto: Tesla.

01.03.2018

SCM.dk

Teslas nye elektriske lastbil, Tesla Semi, kan spare speditører, der ønsker at bevæge sig væk fra dieselolie, tusindvis af kroner om året, mener DHL.

Læs også: UPS på vej med 50 ellastbiler 

Jim Monkmeyer, chef for transport ved DHL Supply Chain var blandt de første til at bestille Teslas nye elektriske lastbiler, som forventes at rulle ud i starten af 2019, skriver reuters.com.

Han forklarer, at de 10 bestilte lastbiler skal ses som en prøveballon, og at DHL stadig er år væk fra at skifte hele flåden af diesellastbiler ud med elektriske køretøjer. Men han vil holde stærkt øje med overgangen fra diesel til elektricitet, og den økonomiske gevinst det kan have for DHL, blandt andet på grund af den gode ROI.

”Vi regner med, at vi kan tilbagebetale inden for halvandet år baseret på energiforbrug samt lavere vedligeholdelsesomkostninger,” fortæller Monkmeyer til Reuters.

Besparelserne på vedligeholdelse blive ifølge chefen store, fordi motorerne er meget enklere med hensyn til antallet af bevægelige dele og kompleksiteten af disse dele.

Besparelse på 20 procent
En lastbil kører mellem 100.000-160.000 km om året, og Tesla har lovet en besparelse på 20 procent per mile (1,6 km.) sammenlignet med en konventionel dieseltrækker.

Analytikere påpeger dog, at brændstofeffektiviteten for dieselvogne forventes at forbedre sig frem mod 2020, hvilket begrænser de økonomiske fordele ved at investere i Tesla Semi. 

”Problemet er, at Tesla sigter mod et flygtigt mål, og selvom de elektriske lastbiler vil have lavere omkostninger, vil der ikke være den store forskel,” siger Jefferies-analytiker Stephen Volkmann til reuters.com.

Læs også: Første Tesla-lastbiler bestilt i Skandinavien

Monmeyer fortæller, at DHL stadig kortlægger omkostningerne, men mener at de to typer lastbiler - diesel og el- allerede ser ud til at ligge ”tæt nok” til at gennemføre et skift.

-JJK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle