Esbjerg Havn tredobler kapaciteten af havvind

Esbjerg Havn har som den første vindhavn i verden fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling, der kan beregne effektive metoder til udskibning af havvind. Det digitale værktøj har en voldsom effekt på havnens vindkapacitet, da Esbjerg Havn kommer til at kunne tredoble den årlige mængde af udskibet havvind fra 1,5 GW til 4,5 GW.

Esbjerg Havn har som den første vindhavn i verden fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling, der kan beregne effektive metoder til udskibning af havvind. Det digitale værktøj har en voldsom effekt på havnens vindkapacitet, da Esbjerg Havn kommer til at kunne tredoble den årlige mængde af udskibet havvind fra 1,5 GW til 4,5 GW. Foto: Esbjerg Havn..

26.01.2023

SCM.dk

Den årlige mængde udskibet havvind fra Esbjerg Havn vil blive tredoblet inden for de næste to år. Det lyder voldsomt, men det er realiteten, efter at Esbjerg Havn som den første vindhavn i verden har fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling.

Computerprogrammet fodres med enorme mængder af information og gennemanalyserer alle processer i havnedriften med udskibning af havvind og simulerer havnen 1:1. Alt fra placering af gods til pladsbehov, betydningen af højvande og meget mere. På den måde bliver alle processer optimeret.

”At arbejde med den digitale tvilling er en gamechanger. Vi kan tage langt bedre beslutninger ved hjælp af det værktøj. Det betyder, at Esbjerg Havn kan tredoble kapaciteten uden at udvide havnen med en eneste kvadratmeter”, siger direktør på Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen.

Tempoet skal markant op
Havnene skal ud af excel-arket Kapacitet på havnene er en af de største udfordringer i forhold til den grønne omstilling. For tempoet skal markant op for at nå de mindst 65 GW havvind i 2030 og 340 GW inden 2050, som er de europæiske havvindstrategimål.

”Nu er vi første havn i verden med den digitale tvilling på havvind. Men for hele den europæiske udfoldelse af havvind, vil det her jo også kunne spille en rolle i de kommende år. Der er pladsmangel i de fleste vindhavne i Europa, så vi skal have rykket havnene ud af Excel-arket og i stedet skabe flere digitale tvillinger”, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Seks havne samarbejder om havvind

Det er ikke nyt at arbejde med digitale tvillinger i havnedrift. De bruges også til at optimere containerdrift og andre operationer. For vind er det optimale design af processen på havnene ekstra vigtigt, da vind kan være mere komplekst end andre havneprocesser. Der foregår mange aktiviteter på samme tid. For eksempel kommer der skibe fra en række forskellige lande med specialiseret udstyr. Det giver mange brikker i puslespillet.

Kapaciteten i Esbjerg øges løbende fra de 1,5 GW til 4,5 GW årligt frem mod 2025, hvor de krævede forandringer er gennemført. Det gælder for eksempel ombygning af nogle tilkørselsveje.

En stor bedrift og et kraftfuldt værktøj
Det er den amerikanske virksomhed Moffatt & Nichol, der har udviklet den digitale tvilling for Esbjerg Havn. Det er verdens førende havne- og maritime ingeniørrådgivnings virksomhed, der planlægger og designer havne overalt i verden. De har en afdeling, der udelukkende har fokus på logistik og detaljeret design af offshore vindhavne i Europa og USA.

”Det er en stor bedrift, vi sammen er lykkedes med, og som vi helt sikkert kan bruge her i USA og i andre europæiske lande. Den mængde vind, vi kan skubbe igennem fremover, er imponerende”, siger Joshua Singer, der er Marine Structure Engineer, og som har været projektleder på skabelsen af den digitale tvilling.

”Evnen til digitalt at udbygge havnen og fysisk se projektet ske og identificere problemer og effektivitetsgevinster før betydelige anlægsinvesteringer, er et enormt kraftfuldt værktøj for havvindmølleindustrien”, siger Joshua Singer.

Dennis Jul Pedersen mener, at perspektiverne i projektet er endnu større end bare effektivisering af havnedrift.

”Tænk, når vi også får sat leverandører ind i den digitale tvilling. Med naceller fra Cuxhaven og vinger fra Hull. Der er ingen grund til at tro, at vi stopper ved 4,5 GW, og det samme gælder forøgelsen af kapacitet i resten af Europa. Vel at mærke før vi begynder at udvide havnene”, siger Dennis Jul Pedersen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.05.2025SCM.dk

Bredt flertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle