EU-enighed om CO2-mål for lastbiler

Med en ny aftale er Europa-Parlamentet og Rådet er blevet enige om de kommende standarder for nye lastbiler, der skal udlede 30 procent mindre CO2 i 2030. Men det skal kun være første skridt, lyder det fra Transport & Environment.

EU er klar til for første gang at sætte strikse udledningskrav til de europæiske lastbilproducenter..

19.02.2019

SCM.dk

Ifølge den nye aftale skal emissionerne fra nye lastbiler være 30 procent lavere i 2030 sammenlignet med i år. Parterne bag aftalen peger på, at den nye lovgivning vil ’hjælpe medlemsstaternes udledningsmål, understøtte innovation, promovere grønne mobilitetsløsninger, styrke konkurrencekraften for EU’s industri og stimulere beskæftigelsen, og samtidig reducere brændstofudgifterne for transportvirksomhederne og bidrage til bedre luftkvalitet’.

”Europa-Parlamentet og Rådet er nået frem til en ambitiøs og balanceret aftale. De nye mål og incitamenter vil hjælpe med at tackle udledninger og skabe brændstofbesparelser for transportoperatørerne og renere luft for alle europæere. For EU’s industri er det her en mulighed for at styrke innovationen i retning af nuludledningsmobilitet og befæste sin globale førerposition inden for grønne køretøjer”, siger klimakommissær Miguel Arias Cañete.

T&E: Højere mål i 2022
Hos miljøorganisationen Transport & Environment (T&E) hilser man aftalen velkommen, men understreger samtidig, at der skal bygges på med endnu mere ambitiøse mål, når den kommende lovgivning skal revideres i 2022.

”De nye CO2-standarder for lastbiler er fremragende nyt for branchen og miljøet. Efter 20 år med meget lidt fremskridt inden for brændstofeffektivitet er lastbilfabrikanterne nu nødt til at begynde at tilbyde prisvenlige, low-carbon-lastbiler, der kan give store brændstofbesparelser for Europas transportindustri. Men det her er kun en start, og standarderne skal gøre meget mere ambitiøse, når de bliver gennemgået i 2022”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.

T&E hæfter sig med tilfredshed også ved, at det såkaldte supercredits-regnskabstrick vil blive udfaset i 2025 og erstattet af et ikke-bindende salgsmål (benchmark), således at fabrikanter, der sælger mere end 2 procent elektriske eller brintdrevne lastbiler bliver belønnet med et lavere CO2-udledningsmål. Målet omfatter også en tilladelse til ekstra vægt på to ton for nuludledningslastbiler, og T&E peger på, at begge elementer vil ’kickstarte omstillingen væk fra diesel’.

”Indtil videre har Europas store lastbilfabrikanter gjort meget lidt for at skabe et marked for elektriske og brintdrevne lastbiler. Nu har de en unik mulighed for at tage førertrøjen på i kapløbet om at producere tilgængelig, pålidelige nuludledningslastbiler. Men de skal skynde sig, ellers kommer de til at halse efter folkene i Kina og Californien, ligesom de europæiske bilproducenter”, slutter Stef Cornelis.

Læs også: Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU

Aftalen mellem Europa-Parlamentet og Rådet skal formelt godkendes af de to parter inden for de næste par måneder, hvorefter den vil træde i kraft med øjeblikkelig virkning.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online