Fagorganisation: Seksuelle overgreb i søfartsbranchen bør undersøges til bunds

Historier om seksuelle overgreb på danske rederiers skibe er kommet op til overfladen i 2021. Omfanget er langt større end branchen er interesseret i at indse, og derfor bør arbejdsmiljøet blive undersøgt til bunds, mener skibsofficernes fagorganisation, Lederne Søfart. Men rederier tøver.

Det var historien om voldtægten af en 19-årig kvinde under hendes søpraktik hos Maersk, der fik den 24-årige danske kvinde til at stå frem med hendes historie fra praktiktiden hos Hafnia. Arkivfoto: 123RF.

06.12.2021

SCM.dk

Hun blev jagtet gennem skibet og tvunget ned i sengen af en af skibets bådsmænd. Sådan beskriver en ung, dansk kvinde forløbet, da hun tidligere i år blev forsøgt voldtaget i løbet af sin praktik. Skibet var ejet af det danske rederi Hafnia.

I 2019 blev en 19-årig amerikansk kvinde angiveligt voldtaget ombord på et af Mærsks skibe, da hun ligeledes var i søpraktik.

Historierne, der er kommet frem i løbet af efteråret, har været med til at sætte fokus på de vilkår, kvindelige besætningsmedlemmer arbejder og lever under, når de er til søs.

Og står det til skibsofficernes faglige organisation, Lederne Søfart, skal danske rederier og brancheorganisationen af samme navn ikke forsøge at feje sagerne ind under gulvtæppet, men i stedet systematisk undersøge både hændelserne og en kultur af seksuel vold om bord på danskejede skibe. Det skriver Berlingske.

Faktisk kom organisationen allerede for flere år siden med konkrete forslag til, hvordan en sådan undersøgelse kunne stykkes sammen. Forslaget blev dog afvist af Danske Rederier med baggrund i, at metoderne var for usikre.

De globale forhold i branchen spænder ben

Det er dog ikke, fordi Danske Rederier lader stå passivt til, hvis man spørger dem selv. I stedet for en eksponerende undersøgelse er brancheorganisationen kommet med en række anbefalinger til de danske rederier, som blandt andet indebærer direkte støtte til kvinder før, under og efter sejlads, en klar konfliktpolitik og fælles erklæringer om at mobning og chikane ikke tolereres, som underskrives af skibenes besætninger.

Læs også: Ledere kan nu komme på kursus om sexchikane

Ifølge Anne W. Trolle, som er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, er der især et aspekt af branchen, som spænder en ben for et opgør med kulturen:

”Uanset hvor gerne vi ville, kommer vi ikke til at kunne ændre det fra den ene dag til den anden. Vores industri er om nogen global, og med mange forskellige kulturer samlet om bord på et skib gennem længere tid er der nogle helt særlige forhold, der gør, at vi skal være ekstra opmærksomme på de udfordringer”, skriver hun i et skriftligt svar til Berlingske.

Kultursammenstød er grobund for seksuelle misforståelser

Ligesom de globale forhold kan gøre det svært både at udføre en undersøgelse af seksuelle overgreb og komme problemet til livs, tyder noget på, at aspektet også kan være årsag til, at problemet er så komplekst.

Tilbage i 2015 var Lisbeth Skræ, der er lektor Svendborg International Maritime Academy (SIMAC), med til at udarbejde med en afhandling, som afdækkede seksuelle overgreb blandt danske kvinder til søs.

Undersøgelsen, som 65 ud af 120 kvindelige officerer i den danske handelsflåde deltog i, viste dengang, at hele 78 procent af de adspurgte på et tidspunkt i karrieren havde oplevet at blive udsat for såkaldte kønskrænkelser.

Men undersøgelsen også har sine mangler i form af, at den kun undersøger kvinders forhold og kun på danske skibe. 

Læs også: FH: Arbejdsgivere skal hæfte i #MeToo-sager

”Hvis man laver sådan en undersøgelse (der tæller flere lande og begge køn, red.), bliver den pludselig meget omfattende”, siger Lisbeth Skræ og tilføjer, at hun tror, at man også vil finde ud af, at det ikke kun er et problem mod kvinder.

”Jeg tror ikke, at undersøgelsen vil blive så entydig. Kulturelt er der jo forskellige måder at have omgang med andre og forskellige måder at have en seksualitet på. Jeg tror, at man vil opleve, at det ikke kun er mænd mod kvinder. Det er også kvinder mod mænd, kvinder mod kvinder og mænd mod mænd”, siger hun.

Det er dog ikke kun usikre metoder, som holder de danske rederier tilbage, mener Lisbeth Skræ.

"Man ville nok finde ud af, at problemet er større og anderledes, end man forestiller sig, og det tror jeg ikke, at man er interesseret i at indse", siger hun. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles