Fagorganisation: Seksuelle overgreb i søfartsbranchen bør undersøges til bunds

Historier om seksuelle overgreb på danske rederiers skibe er kommet op til overfladen i 2021. Omfanget er langt større end branchen er interesseret i at indse, og derfor bør arbejdsmiljøet blive undersøgt til bunds, mener skibsofficernes fagorganisation, Lederne Søfart. Men rederier tøver.

Det var historien om voldtægten af en 19-årig kvinde under hendes søpraktik hos Maersk, der fik den 24-årige danske kvinde til at stå frem med hendes historie fra praktiktiden hos Hafnia. Arkivfoto: 123RF.

06.12.2021

SCM.dk

Hun blev jagtet gennem skibet og tvunget ned i sengen af en af skibets bådsmænd. Sådan beskriver en ung, dansk kvinde forløbet, da hun tidligere i år blev forsøgt voldtaget i løbet af sin praktik. Skibet var ejet af det danske rederi Hafnia.

I 2019 blev en 19-årig amerikansk kvinde angiveligt voldtaget ombord på et af Mærsks skibe, da hun ligeledes var i søpraktik.

Historierne, der er kommet frem i løbet af efteråret, har været med til at sætte fokus på de vilkår, kvindelige besætningsmedlemmer arbejder og lever under, når de er til søs.

Og står det til skibsofficernes faglige organisation, Lederne Søfart, skal danske rederier og brancheorganisationen af samme navn ikke forsøge at feje sagerne ind under gulvtæppet, men i stedet systematisk undersøge både hændelserne og en kultur af seksuel vold om bord på danskejede skibe. Det skriver Berlingske.

Faktisk kom organisationen allerede for flere år siden med konkrete forslag til, hvordan en sådan undersøgelse kunne stykkes sammen. Forslaget blev dog afvist af Danske Rederier med baggrund i, at metoderne var for usikre.

De globale forhold i branchen spænder ben

Det er dog ikke, fordi Danske Rederier lader stå passivt til, hvis man spørger dem selv. I stedet for en eksponerende undersøgelse er brancheorganisationen kommet med en række anbefalinger til de danske rederier, som blandt andet indebærer direkte støtte til kvinder før, under og efter sejlads, en klar konfliktpolitik og fælles erklæringer om at mobning og chikane ikke tolereres, som underskrives af skibenes besætninger.

Læs også: Ledere kan nu komme på kursus om sexchikane

Ifølge Anne W. Trolle, som er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, er der især et aspekt af branchen, som spænder en ben for et opgør med kulturen:

”Uanset hvor gerne vi ville, kommer vi ikke til at kunne ændre det fra den ene dag til den anden. Vores industri er om nogen global, og med mange forskellige kulturer samlet om bord på et skib gennem længere tid er der nogle helt særlige forhold, der gør, at vi skal være ekstra opmærksomme på de udfordringer”, skriver hun i et skriftligt svar til Berlingske.

Kultursammenstød er grobund for seksuelle misforståelser

Ligesom de globale forhold kan gøre det svært både at udføre en undersøgelse af seksuelle overgreb og komme problemet til livs, tyder noget på, at aspektet også kan være årsag til, at problemet er så komplekst.

Tilbage i 2015 var Lisbeth Skræ, der er lektor Svendborg International Maritime Academy (SIMAC), med til at udarbejde med en afhandling, som afdækkede seksuelle overgreb blandt danske kvinder til søs.

Undersøgelsen, som 65 ud af 120 kvindelige officerer i den danske handelsflåde deltog i, viste dengang, at hele 78 procent af de adspurgte på et tidspunkt i karrieren havde oplevet at blive udsat for såkaldte kønskrænkelser.

Men undersøgelsen også har sine mangler i form af, at den kun undersøger kvinders forhold og kun på danske skibe. 

Læs også: FH: Arbejdsgivere skal hæfte i #MeToo-sager

”Hvis man laver sådan en undersøgelse (der tæller flere lande og begge køn, red.), bliver den pludselig meget omfattende”, siger Lisbeth Skræ og tilføjer, at hun tror, at man også vil finde ud af, at det ikke kun er et problem mod kvinder.

”Jeg tror ikke, at undersøgelsen vil blive så entydig. Kulturelt er der jo forskellige måder at have omgang med andre og forskellige måder at have en seksualitet på. Jeg tror, at man vil opleve, at det ikke kun er mænd mod kvinder. Det er også kvinder mod mænd, kvinder mod kvinder og mænd mod mænd”, siger hun.

Det er dog ikke kun usikre metoder, som holder de danske rederier tilbage, mener Lisbeth Skræ.

"Man ville nok finde ud af, at problemet er større og anderledes, end man forestiller sig, og det tror jeg ikke, at man er interesseret i at indse", siger hun. 

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro