Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler
Containeropbevaringstider udfordrer havne i Nord- og Sydamerika samt Europa i maj måned. Opgørelser fra analysehuset Beacon viser markante stigninger i antallet af dage, containerne opholder sig i havnene sammenlignet med de foregående måneder – selvom det samlede antal skibshåndteringer er lavere. Flaskehalsene er nu flyttet fra hav til havne.
Opgørelser fra analysehuset Beacon viser markante stigninger i antallet af dage, containerne opholder sig i havnene sammenlignet med de foregående måneder. Foto: 123rf.com
Kingston (Jamaica) var den dårligst præsterende denne måned, hvor containere opholdt sig i mere end 12 dage i terminalen. Denne betydelige forværring af terminalens flow understreger den bredere regionale bekymring omkring ineffektivitet i godsgennemstrømningen i disse havne.
Chittagong (Bangladesh) fortsætter med at kæmpe, her venter skibe i mere end 71 timer på at lægge til kaj. Årsagen er udvidede kajoperationer og tilbagevendende ankerkøer. Dette markerer anden måned i træk, hvor Chittagong forbliver en af de mindst effektive havne globalt.
I Sydamerika optræder Colón (Panama) og Cartagena (Colombia) som nye hotspots ikke på grund af skibsforsinkelser offshore men på grund af langsomme terminalbevægelser. De gennemsnitlige containeropbevaringstider oversteg henholdsvis 9 og 8,5 dage.
Hvis vi ser på skibenes omløbstider i afrikanske havne registrerede Durban et højt gennemsnit på 3,8 dage ved kaj, mens Taipei havde det laveste på 0,38 dage. Forhåbentlig vil Transnets genopretnings- og reformplan hjælpe Sydafrika med at forbedre sin position, lyder det i en pressemeddelelse fra Beacon.
Mombasa (Kenya) fulgte Durban med hensyn til lange ophold ved kaj i maj på næsten 3,7 dage, mens containere ventede i mere end 4,5 dage. Det rejser bekymringer om regionale flaskehalse, da handelsvolumen fortsætter med at vokse gennem Østafrikas vigtigste indgang.
"Majs data afspejler forsinkelser i containeropbevaringstider. Vi ser en ændring i forsinkelsesmønstre, hvor problemet ikke længere kun er skibe, der venter på havet, men terminaler, der kæmper for at flytte containere ud af terminalen. Det er her, flaskehalsen nu findes", bemærker Beacon-analyseteamet.
Læs også: Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet
Det samlede antal skibe, der blev håndteret på tværs af alle regioner i maj 2025, var 11 procent mindre end i april 2025. Det positive udviklingsresultat er, at antallet af skibe ved ankerpladser faldt med næsten 27 procent i maj. Men de tidligere forsinkelser ude på vandet er altså nu flyttet ind i havnene.
Beacons Havnepræstationsrapport samler præstationsmålinger fra omkring 100 internationale havne hver måned, herunder:
- Ventetider for skibe ved ankerpladser
- Gennemsnitlig omløbstid ved kaj
- Containeropbevaringstider
- Skibe ved havneoversigt den 1. i hver måned
- Regionale sammenligninger på tværs af Asien, Afrika, Europa, Amerika, Sydøstasien, MENA og Oceanien
Mens flere havne fortsat viser stærk operationel modstandsdygtighed, så signalerer ujævnhederne i præstationerne behovet for proaktive forsyningskædestrategier baseret på realtidsdata, lyder det fra analysetemaet.
/ PiB