Flere ladeparker baner vej for ellastbiler
Norlys åbner nye ladefaciliteter i hele landet og forbereder sig på markant vækst i elektrisk tung transport
”Den tunge transport er en nøgle til at nå klimamålene, og derfor investerer Norlys massivt i at opbygge et landsdækkende ladenetværk til ellastbiler. Det gør vi i samarbejde med vognmænd og logistikvirksomheder for at kunne understøtte de ruter, der først bliver elektrificeret. De ladeparker, som vi åbner nu, er særligt indrettet til de behov, som den tunge transport kan have med gode faciliteter til chaufførerne”, siger Ellen Trolle, direktør i Norlys’ ladeforretning. Foto: Norlys
Nu er det slut med at spejde helt så langt efter offentlige lademuligheder for de chauffører, der allerede har valgt ellastbilerne til. Norlys har netop indviet fem nye ladeparker til tung transport som ellastbiler og -busser. De nye ladeparker er spredt ud over hele landet og dækker Sdr. Borup ved Randers, Herning, Vejle, Korsør. Den 18 december åbnes endnu en lademulighed i Køge.
”Den tunge transport er en nøgle til at nå klimamålene, og derfor investerer Norlys massivt i at opbygge et landsdækkende ladenetværk til ellastbiler. Det gør vi i samarbejde med vognmænd og logistikvirksomheder for at kunne understøtte de ruter, der først bliver elektrificeret. De ladeparker, som vi åbner nu, er særligt indrettet til de behov, som den tunge transport kan have med gode faciliteter til chaufførerne”, siger Ellen Trolle, direktør i Norlys’ ladeforretning.
Norlys har allerede etableret ladefaciliteter til tung transport i Aarhus, Esbjerg, Hillerød og Hvidovre og med de fem nye lokationer, kan chauffører nu finde Norlys-ladere ni steder i landet.
Dertil kommer der minimum ni lokationer fordelt i hele landet, som Norlys allerede har på tegnebrættet og forventer at sætte i drift frem mod 2027.
Læs også: Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge
Efter et langt tilløb er ellastbilerne nu også begyndt at kunne ses på de danske veje. På bare et år er andelen af ellastbilerne nemlig fordoblet. Hvor det i november 2024 blot var 3 procent af de danske lastbiler, der kørte på el, er det i dag 5 procent – i alt 1.319 ellastbiler. Samtidig betyder udmøntningen af puljen til grøn omstilling af tung transport, at yderligere 920 flere ellastbiler er på vej. Dertil kommer naturligvis de ellastbiler, som vognmænd har investeret i uden støtte fra puljen.
”Mange vognmænd har for alvor fået øjnene op for, hvor vigtigt det kan være for deres forretning at skifte til el. Det ser vi også i tallene, og derfor kommer vi i Norlys til løbende at udvide og udvikle nettet af lademuligheder, så vi holder dampen oppe under udviklingen”, siger Ellen Trolle.
Regeringen har desuden opjusteret forventningerne til elektrificeringen af den tunge transport i sin klimafremskrivning fra i år. Allerede i 2030 ventes 3 ud af 4 nye lastbiler at køre på el, hvilket understreger behovet for at sikre gode offentlige lademuligheder i hele landet.
Kilde: Norlys
/ PiB
