Flere lastbiler kører nu på el - men det er stadig kun 3 procent
Antallet af eldrevne lastbiler i Danmark er steget med 85 procent det seneste år, men kun tre procent af lastbilflåden kører på el og transportbranchen efterlyser bedre rammer for at accelerere omstillingen
”Vi ser en reel bevægelse mod elektrificering, men det er tydeligt, at den grønne omstilling i transportbranchen stadig er i sin spæde begyndelse. Særligt for lastbiler er barriererne betydelige”, siger Claus Linnemann, OK’s erhvervsdirektør. Foto: OK
Elektrificeringen af den tunge transport er i gang. Antallet af eldrevne lastbiler og varebiler i Danmark er steget markant det seneste år. Nye tal fra Bilstatistik viser, at antallet af elektriske lastbiler i Danmark er vokset fra 634 til 1.176 siden juli sidste år – en stigning på 85 procent. Samtidig er antallet af elvarebiler steget fra 9.345 til 16.454, hvilket svarer til en vækst på 76 procent.
Eldrevne lastbiler udgør stadigvæk kun en lille andel af den samlede lastbilflåde, og blandt varebiler er billedet det samme. Samlet set er det knap tre procent af alle danske lastbiler, der i dag kører på el. Tidligere har Rådet for Grøn omstilling vurderet, at hver fjerde lastbil vil være eldreven i 2030.
”Vi ser en reel bevægelse mod elektrificering, men det er tydeligt, at den grønne omstilling i transportbranchen stadig er i sin spæde begyndelse. Særligt for lastbiler er barriererne betydelige”, siger Claus Linnemann, OK’s erhvervsdirektør.
For transportbranchen er den største udfordring, at eldrevne lastbiler endnu har svært ved at konkurrere på totaløkonomien. Hos OK peger man på, at forholdet mellem anskaffelsespris på lastbilen, investeringen i ladeinfrastruktur og tilgængelig offentlig infrastruktur er afgørende for, om den grønne omstilling accelererer.
”Vi oplever, at mange erhvervs- og transportvirksomheder ønsker at investere i eldrift, men de står i dag med en svær business case. Derfor er politiske incitamenter og målrettet støtte afgørende, hvis Danmark skal kunne øge tempoet i omstillingen”, siger Claus Linnemann.
Den nye støttepulje til grøn omstilling af vejtransporten er åbnet. Gennem den kan virksomheder søge støtte til blandt andet elvarebiler, el-lastbiler og tilhørende ladeanlæg.
”Puljen er et vigtigt incitament. Vi tror på, at flere vognmænd vil bruge muligheden til at teste og investere i el-køretøjer. Men det er samtidig vigtigt, at der politisk holdes fokus på rammevilkårene, hvis udviklingen skal accelerere”, siger Claus Linnemann.
For at få fuld effekt af de politiske incitamenter og støtten kræver det også, at der findes løsninger, som gør det nemt for virksomhederne at komme i gang. Netop her bidrager OK gennem datterselskaberne GodEnergi og Fleetgrid.
GodEnergi er specialiseret i installation af ladeinfrastruktur og leverer de tekniske løsninger, der gør det muligt at etablere og drifte ladestandere. Fleetgrid tilbyder en samlet abonnementsordning på ladeanlæg til tung transport, der gør det økonomisk overskueligt for virksomheder at komme i gang med eldrift.
Om tilskudspuljen
• Staten har afsat i alt 352,5 millioner kroner til grøn omstilling og effektivisering af tung vejtransport i 2025. Midlerne udmøntes som en ansøgningspulje.
• Vejdirektoratet administrerer puljen, der lukker den 30. september kl. 15.00.
• Midlerne fordeles efter først til mølle-princippet, og én virksomhed kan maksimalt tildeles 4 millioner kroner i tilskud fra puljen i 2025.
Virksomheder kan søge om støtte til følgende tiltag:
• Meromkostning ved indkøb eller leasing af nulemissionslastbiler, der ikke tidligere har været indregistreret som brint- eller ellastbil i Motorregistret.
• Investering i depotladning eller -tankning til brint eller el.
• Projekter der omfatter begge dele.
• Omkostninger til nettilslutning ved investering i destinationsladning.
Kilde faktaboks: Vejdirektoratet Kilde statistikker: Bilstatistik
/ PiB