Forhøjede fragtpriser truer både forbrugere og virksomheder

Fragtpriserne er steget med rekordfart de seneste uger og det ser ud til at fortsætte. Det er skidt nyt for både forbrugerne og virksomhederne, der kan risikere at skulle betale mere og vente længere på varerne, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Maria Elisabeth Kjæsgaard Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne. Foto: TEKNIQ Arbejdsgiverne

16.01.2024

SCM.dk

Siden slutningen af december er fragtpriserne på det globale marked steget med 93 procent. Det viser dagens nye tal fra Freightos’ containerindex. Det er skidt nyt for de mange virksomheder og deres kunder, der kan risikere at komme til at betale mere for deres varer, hvis udviklingen fortsætter.  

”Fragtpriserne har en afsmittende effekt på prisudviklingen på de varer, der bliver fragtet. Derfor kan det også sende materialepriserne i vejret, hvis udviklingen fortsætter. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation. Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger”, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.  

Fragtpriserne er steget i takt med, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.  

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været for nedadgående det seneste år.  

”Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se. Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet”, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen. 

Læs også: Myndigheder samarbejder om at ruste Danmark til krisetider 

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1.341 dollar. I dag er det steget til 2.590 dollar. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollar.  

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle