Frederiksberg sætter strøm på renovationen

Frederiksberg Kommune har underskrevet en købskontrakt på ni elektriske skraldebiler. På sigt vil kommunen have 20 – det er hele flåden – og fordelene står i kø, selvom det er en stor investering. Også de mindre køretøjer skal skiftes ud.

Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen foran en af Frederiksberg Renovations nuværende fem elskraldebiler, der får selskab af ni mere inden udgangen af 2019. Foto: Anders Kampmann.

17.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Tømning af skraldespande på Frederiksberg bliver i fremtiden en noget mindre forurenende oplevelse for såvel renovationsarbejderne som byens borgere. Frederiksberg Kommune er således i færd med at udskifte sin flåde af dieseldrevne skraldebiler med elektriske versioner, og torsdag d. 11. april tog man et stort skridt mere i den proces.

Læs også: Volvo leverer sine første fuldt ud elektriske lastbiler i Sverige

Her underskrev kommunen nemlig en kontrakt om indkøb af yderligere ni fuldt elektriske komprimatorbiler, der efter planen skal ankomme til Frederiksberg sidst på efteråret.

Borgmesteren underskrev kontrakten om de ni nye vogne på kommunens vegne. Foto: Anders Kampmann.

Med en stykpris på 4,6 mio. kr. – næsten det tredobbelte af de 1,8 mio. kr. en tilsvarende dieselbil koster – er det en ganske heftig investering, men det kan betale sig på flere fronter, forklarede afdelingschef i Frederiksberg Renovation, Ole Philip.

”Vi får 10 års garanti på de her biler, og vi regner med, at de holder mindst dobbelt så længe, som de konventionelle. Derudover er strøm betydeligt billigere end diesel, ligesom udgifterne til drift og vedligehold er langt lavere”, sagde han og fortsatte:

”Og så er der jo de miljømæssige fordele; bilerne har ingen udstødning og de støjer langt mindre end de gamle, så det er et kæmpe plus, dels for borgerne, fx når vi arbejder tidligt om morgenen, og ikke mindst for vores ansatte, som får et meget bedre arbejdsmiljø i dagligdagen”.

Inspiration til udlandet
Frederiksbergs borgmester Simon Aggesen (C), der kun har siddet i stolen en måneds tid, underskrev kontrakten på kommunens vegne, og han så frem til at ”gå forrest for at skabe bedre byer”, som han sagde, mens borgmester-Teslaen glimtede i solen.

”Vi er glade for at vise vejen og være med til at sikre en bedre hverdag for både vores ansatte i kommunen, og vores borgere, og for at gøre en nødvendig indsats for vores fælles klima. Og så er vi naturligvis også glade for at kunne tjene som inspiration for udlandet”, sagde han, det sidste med henvisning til, at man er i dialog med bystyret i Berlin, der er interesserede i en lignende løsning, og har haft en delegation på besøg i Danmark.

På sigt skal alle Frederiksberg Kommunes 20 komprimatorbiler kører på el. Foto: Anders Kampmann.

Frederiksberg har pt. fem elektriske skraldebiler i drift, hvoraf den første efterhånden har kørt små seks år. Inden 2019 er omme vil man altså nå op på 14, og planen er anskaffe 20 eksemplarer, hvilket vil sige en udskiftning af hele Frederiksberg Renovations flåde af de store vogne. Bilerne, der er fra franske PVI, kommer til at lade op om natten på renovationens egen transformatorstation, som man har fået etableret på pladsen, hvor de hører til.

I tillæg hertil vil man fra kommunens side også gerne bytte renovationsafdelingens øvrige mindre benzin- og dieseldrevne køretøjer ud med elektriske versioner, men når det kommer til kasse- og ladvogne på omkring 3,5 ton, så bliver batteriet en udfordring.

Læs også: Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner

Det er nemlig ret tungt, forklarede Ole Philip, og da man gerne vil holde totalvægten under de 3,5 ton, som er grænsen for at der kræves stort kørekort, så efterlader det ikke meget rum til nyttelast. Men der bliver arbejdet på sagen fra diverse producenters side, og det skal nok komme, lød det.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn