Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Transportvirksomheder er udfordret af for lav produktivitet, pres på ressourcer og nye digitale udfordrere. Det var tre af læringspunkterne fra konferencen Transportens Dag.

Uber er en frontløber for deleøkonomien, der vil udfordre transportbranchen. Foto: Uber..

16.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Den globale middelklasse vokser, ressourcer er knappe, klimaet er truet og digitaliseringen brøler derudaf. Verden er af lave, forandringerne står i kø, og forandringsdybden er seriøs. De mere end 200 transportfolk, som deltog i Transportens Dag den 21. september arrangeret af DI Transport, fik indsigt i en række udfordringer, der er godt i gang med at ændre verden og ikke mindst transportsektoren.

Ditlev Engel er formand for Big Future 2025 Advisory Board, som er en tænketank initieret af SE Energi. Tænketanken har i samspil med Institut for Fremtidsforskning og et panel af eksperter lanceret et fremtidsstudie til dansk erhvervsliv.

Ryk op i forsyningskæden

Når medarbejdere i fremtiden spørger deres direktør: ”Kan du forklare mig, hvordan vores virksomhed de næste ti år skaber mere værdi og holdbar vækst?”, så er Big Futures forslag til svar: ”Ryk op i forsyningskæden og skab mere med mindre. Og det skal vi gøre hurtigt og med omtanke for klimaet”.

Det gælder ifølge Ditlev Engel også transportvirksomheder og transportforbrugende virksomheder: ”Mange danske virksomheder er ikke tilstrækkelig produktive, men vi må også konstatere, at mange virksomheder har udfordringer med ressourcebevidsthed, bæredygtighed, CO2-udslip m.m. Men det åbner netop op for store muligheder på de samme felter, hvis vi begynder at arbejde meget mere med både produktivitet og holdbarhed”.

Ditlev Engel gjorde en del ud af at understrege, at holdbarhed ikke er det samme som bæredygtighed, at han taler om ren forretning og ikke politik, og at der slet ikke er tale om nogen form for grøn græsrodstendens. ”Det handler i bund og grund om at efterlade den fædrene gård i en bedre tilstand til næste generation”, citerede han adm. direktør i SE Energi Niels Duedahl for.

Sociale medier og deleøkonomien

Jonathan Wichmann var med til at lancere Mærsk Line på de sociale medier, hvor verdens største shipping-virksomhed til manges forbløffelse på ét år gik fra 0 til 600.000 fans på Facebook og en såkaldt ”engagement score” på niveau med Lego, Disney og GE.

”Sociale medier er en ny måde at kommunikere med omverdenen på. Virksomheder må for eksempel acceptere et vist tab af kontrol, og det er svært. Gevinsten er en unik mulighed for at engagere sig med omverdenen igennem tre interaktionsmåder: Lytte, hjælpe og fortælle”, fortalte Wichmann og tilføjede:

”Der er en tre-faset udvikling i gang fra internet over sociale medier til deleøkonomi. Uber og Airbnb er de første tiltag inden for deleøkonomi, men der vil komme mange flere. Vi har set, hvordan folk skaber og deler medier, og det har i den grad vendt op og ned på hele medieindustrien. Næste skridt er, at folk også vil skabe og dele produkter samt services. Det er deleøkonomien, og den vil udfordre alle industrier inklusive transportbranchen”.

Wichmann peger på, at der allerede på globalt plan er foretaget meget massive investeringer i deleøkonomi-løsninger inden for transport, nemlig mere end 16 milliarder US dollars, hvor frontløberen Uber står for langt det meste. Andre eksempler omfatter Skyp, Barnacle, Cargomatic, Nimber, UberCARGO, Shipster, Bringrs m.fl.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online