Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Transportvirksomheder er udfordret af for lav produktivitet, pres på ressourcer og nye digitale udfordrere. Det var tre af læringspunkterne fra konferencen Transportens Dag.

Uber er en frontløber for deleøkonomien, der vil udfordre transportbranchen. Foto: Uber..

16.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Den globale middelklasse vokser, ressourcer er knappe, klimaet er truet og digitaliseringen brøler derudaf. Verden er af lave, forandringerne står i kø, og forandringsdybden er seriøs. De mere end 200 transportfolk, som deltog i Transportens Dag den 21. september arrangeret af DI Transport, fik indsigt i en række udfordringer, der er godt i gang med at ændre verden og ikke mindst transportsektoren.

Ditlev Engel er formand for Big Future 2025 Advisory Board, som er en tænketank initieret af SE Energi. Tænketanken har i samspil med Institut for Fremtidsforskning og et panel af eksperter lanceret et fremtidsstudie til dansk erhvervsliv.

Ryk op i forsyningskæden

Når medarbejdere i fremtiden spørger deres direktør: ”Kan du forklare mig, hvordan vores virksomhed de næste ti år skaber mere værdi og holdbar vækst?”, så er Big Futures forslag til svar: ”Ryk op i forsyningskæden og skab mere med mindre. Og det skal vi gøre hurtigt og med omtanke for klimaet”.

Det gælder ifølge Ditlev Engel også transportvirksomheder og transportforbrugende virksomheder: ”Mange danske virksomheder er ikke tilstrækkelig produktive, men vi må også konstatere, at mange virksomheder har udfordringer med ressourcebevidsthed, bæredygtighed, CO2-udslip m.m. Men det åbner netop op for store muligheder på de samme felter, hvis vi begynder at arbejde meget mere med både produktivitet og holdbarhed”.

Ditlev Engel gjorde en del ud af at understrege, at holdbarhed ikke er det samme som bæredygtighed, at han taler om ren forretning og ikke politik, og at der slet ikke er tale om nogen form for grøn græsrodstendens. ”Det handler i bund og grund om at efterlade den fædrene gård i en bedre tilstand til næste generation”, citerede han adm. direktør i SE Energi Niels Duedahl for.

Sociale medier og deleøkonomien

Jonathan Wichmann var med til at lancere Mærsk Line på de sociale medier, hvor verdens største shipping-virksomhed til manges forbløffelse på ét år gik fra 0 til 600.000 fans på Facebook og en såkaldt ”engagement score” på niveau med Lego, Disney og GE.

”Sociale medier er en ny måde at kommunikere med omverdenen på. Virksomheder må for eksempel acceptere et vist tab af kontrol, og det er svært. Gevinsten er en unik mulighed for at engagere sig med omverdenen igennem tre interaktionsmåder: Lytte, hjælpe og fortælle”, fortalte Wichmann og tilføjede:

”Der er en tre-faset udvikling i gang fra internet over sociale medier til deleøkonomi. Uber og Airbnb er de første tiltag inden for deleøkonomi, men der vil komme mange flere. Vi har set, hvordan folk skaber og deler medier, og det har i den grad vendt op og ned på hele medieindustrien. Næste skridt er, at folk også vil skabe og dele produkter samt services. Det er deleøkonomien, og den vil udfordre alle industrier inklusive transportbranchen”.

Wichmann peger på, at der allerede på globalt plan er foretaget meget massive investeringer i deleøkonomi-løsninger inden for transport, nemlig mere end 16 milliarder US dollars, hvor frontløberen Uber står for langt det meste. Andre eksempler omfatter Skyp, Barnacle, Cargomatic, Nimber, UberCARGO, Shipster, Bringrs m.fl.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.04.2024SCM.dk

SAP-værktøjer skal accelerere bæredygtig cloud-udvikling

30.04.2024SCM.dk

COO vil industrialisere COOP’s processer

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle