Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart
Næsten 40 procent af transporterne kører nu på alternative brændstoffer, og virksomheden nærmer sig allerede sit klimamål for 2030.
Frode Laursens strategi har været at lade overgangsteknologier som biogas og ISSC-certificeret HVO-biodiesel drive den grønne omstilling, mens teknologien og infrastrukturen omkring el-lastbiler bliver videreudviklet til at klare andet og mere end korte strækninger i og omkring de tætbefolkede områder. Foto: Frode Laursen
Transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen kørte i 2024 hele 39 procent af sine egne transporter på alternative, mere bæredygtige brændstoffer. Det har været en afgørende faktor i, at virksomheden allerede nu nærmer sig sin målsætning om en 35 procent CO2 reduktion i 2030. Siden 2020 har Frode Laursen reduceret sin absolutte CO2-udledning i scope 1 og 2 med 37 procent, mens den relative udledning – også kaldet energiintensiteten - er reduceret med 32 procent.
”Det er jeg vanvittigt stolt af. Især vores reduktion i energiintensiteten, fordi den viser hvor meget bedre vi bliver til at fragte den samme mængde gods på en mere klimavenlig måde”, siger administrerende direktør i Frode Laursen, Thomas Corneliussen.
I 2024 forbedrede Frode Laursen således sin effektivitet med 14 procent i forhold til året før, hvilket altså har bidraget til en samlet CO2-reduktion på 32 procent siden 2020.
En væsentlig årsag til den grønne fremgang er virksomhedens stigende brug af bæredygtige drivmidler, og det er en strategisk tilgang om ”fuglen i hånden” frem for de ti på taget, der har sikret fremdriften.
Frode Laursens strategi har nemlig været at lade overgangsteknologier som biogas og ISSC-certificeret HVO-biodiesel drive den grønne omstilling, mens teknologien og infrastrukturen omkring el-lastbiler bliver videreudviklet til at klare andet og mere end korte strækninger i og omkring de tætbefolkede områder.
Det har gjort det muligt at tilbyde kunderne konkrete, attraktive og skalerbare transportløsninger allerede nu. Resultatet er, at 39 procent af virksomhedens egne transporter sker med alternative drivmidler – en stigning på 13 procentpoint fra året før.
”At vi kører mere end hver tredje transport på mere bæredygtige brændstoffer er en præstation, som vel ingen anden i vores branche er i nærheden af at matche”, siger Thomas Corneliussen og understreger betydningen af samarbejdet med virksomhedens kunder:
”Vi har kunder, der deler vores ambition om konkret styrkelse af bæredygtigheden i logistikken, og vi er selvsagt stolte af at kunne levere så håndgribelige resultater, der viser at vores fælles arbejde gør en reel forskel”.
De gode resultater betyder dog ikke, at Frode Laursen sætter tempoet ned. Tværtimod har virksomheden valgt at sætte barren endnu højere og fastsætte nye ambitiøse mål i 2025.
”Vi skal fastholde momentum. Vi har allerede opnået meget ved at anvende mere bæredygtige brændstoffer, og ny lovgivning giver os nu endnu flere muligheder for at accelerere omstillingen”, siger Thomas Corneliussen.
I 2024 investerede Frode Laursen massivt i nyt materiel, herunder EMS2-vogntog og de såkaldte 14,9-trailere, som begge gør det muligt at transportere flere paller på én lastbil.
"Det giver en mærkbar reduktion i CO₂-udledningen per palle, og vi forventer, at disse investeringer vil få en tydelig positiv effekt på vores fremtidige klimaregnskaber”, siger Thomas Corneliussen.
Læs også: Shanghai havn sviner mest
Han understreger samtidig, at han ikke er i tvivl om, at el-lastbiler på den lange bane vil vinde øget indpas. Teknologien modnes løbende, og udbygningen af infrastrukturen vil gøre det muligt at anvende el-lastbiler også på længere strækninger og ved grænseoverskridende transport.
”Det forbereder vi os på gennem løbende investeringer i en flåde af ellastbiler, som vi forventer at udvide fra de nuværende 8 til 15 køretøjer inden for de næste 12–24 måneder. Men indtil da glæder vi os over konkrete resultater for vores kunder gennem anvendelse af overgangsteknologier som HVO og biogas”, lyder det fra Thomas Corneliussen.
Kilde: Frode Laursen
/ PiB