FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag

Når Danmarks største autogrossist åbner sit nye hovedlager på Fyn, bliver det med et logistikanlæg, der sætter nye standarder for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi. Målene med det nye anlæg er at fremtidssikre driften og skabe mærkbare forbedringer for både kunder og medarbejdere.

"Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft", understreger Christian Heimer (tv) fra FTZ. Det er Mikael Holmqvist til højre. Foto: FTZ..

12.09.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er dem, der følger den teknologiske udvikling, og så er der dem, der skaber den. Autogrossisten FTZ ønskede sammen med den østrigske logistikgigant KNAPP at skubbe til de teknologiske grænser med logistikløsningen til sit kommende hovedlager på Fyn. Det nye hovedlager er en markant strømlining af FTZ's lagerstruktur, men også et konkret led i virksomhedens strategi om at være teknologisk first-mover.

Logistikanlægget kommer til at sætte nye standarder på tre fronter - automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening. Anlægget er et resultat af mere end to års arbejde, som FTZ indledte med en kompromisløs søgen efter markedets mest avancerede og modne løsninger til fuldautomatisk plukning og pakning af autodele.

"Vi gik til markedet med et åbent sind og har været i dialog med en række forskellige logistikleverandører, men vi måtte erkende, at Pick-It-Easy robotten fra KNAPP var i en liga for sig selv, specielt når det kom til en fuldautomatisk zero-touch løsning. Nogle af deres forslag var endda så ambitiøse, at vi ærlig talt var en lille smule skeptiske i starten. Men de havde referencerne på plads, og de bestod vores due diligence med bravur", fortæller Christian Heimer, der er vicedirektør i FTZ med ansvar for logistik og indkøb og en af arkitekterne bag det nye hovedlager.

Læs også: Arbejdsmiljø og m3-udnyttelse styrer køle-/frostlageret

Lageret bliver opført i Rørup på Fyn, hvorfra det skal betjene både slutkunder og virksomhedens 50 afdelinger i Danmark.

Ingen hastighedsbegrænsninger på lageret
Hurtig levering er alfa og omega for FTZ, fordi autoværkstedernes kunder gerne vil kunne aflevere bilen om morgenen og hente den igen om eftermiddagen. Det kan kun lade sig gøre, hvis mekanikeren har mulighed for at fejlsøge og reparere bilen i én arbejdsgang, hvor reservedelene ankommer, mens bilen stadig er på autoliften.

I dag får hvert værksted rutinemæssigt besøg fire til seks gange om dagen af en af FTZ's mere end 370 varebiler. Målet er imidlertid at pakke bilerne så hurtigt, at værkstederne potentielt kan nå en ekstra reparation hver eneste dag. Derfor kom FTZ til KNAPP med et ambitiøst krav, som andre leverandører havde takket nej til:

"FTZ ønskede mulighed for kontinuerligt at kunne færdiggøre 300 fast-track ordrelinjer til ekspreskunder senest 15 minutter efter bestillingen. Efter vores opfattelse var der ingen steder et sammenligneligt anlæg i drift, som var i stand til at leve op til det krav. Men vi vidste, at det var muligt med vores OSR Shuttle", fortæller nordisk direktør i KNAPP, Mikael Holmqvist, der selv har arbejdet på projektet sammen med FTZ.

At det lykkedes, er dokumenteret i omfattende simulationer og stress-tests. Det nye anlæg klarer uden problemer mere end 50.000 ordrelinjer dagligt, hvoraf mere end 15.000 af dem kan pakkes på under 15 minutter.

Del af en attraktiv arbejdsplads
Gennem hele processen med den nye logistikløsning har FTZ lagt vægt på, at anlægget skal være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye kolleger.

Her kom KNAPPs omfattende ekspertise inden for ergonomi i spil. Gennem mere end 25 år har KNAPP udviklet sine ergonomiske løsninger i samarbejde med uafhængige eksperter inden for arbejdsmiljø - ud fra en filosofi om, at arbejdsstationerne skal tilpasses medarbejderen, ikke omvendt.

Læs også: Engangspallerne bliver genbrugt igen og igen

"Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft, som betyder, at vi fremadrettet kan tilbyde interesserede medarbejdere nye typer arbejdsopgaver og nye muligheder for at udvikle deres talenter her hos os", understreger Christian Heimer fra FTZ.

Det nye fuldautomatiske logistikanlæg leveret af KNAPP får et grundareal omtrent som en fodboldbane og bliver cirka 17 meter højt. Anlægget er skalerbart og forberedt på omfattende udvidelser, som de nye bygninger ligeledes er indrettet til at kunne rumme.

Opførelsen af det nye hovedlager og hovedkontor er netop gået i gang, og faciliteterne forventes at blive taget i brug i første halvår af 2025.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om HI robotter & automatisering 2023

 .

Relateret indhold

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Consafe Logistics
Webinar
Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

In this webinar, you’ll discover how a leading global retailer joined forces with AutoStore and Consafe Logistics to overcome these challenges. We’ll explore how the combination of automation and smart orchestration enhanced efficiency, quality, and scalability—laying the groundwork for sustainable future growth.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Live online webinar

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø