Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen

Suezkanalen er blokeret af et gigantisk containerskib, der på grund af stærk vind er kommet ’ud af kurs’ og har sat sig fast på tværs af kanalen. Det skaber lange køer af andre skibe fra nord og syd, der ikke kan komme igennem. 14 procent af verdens skibsfart sejler igennem kanalen.

Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, da det tirsdag morgen stødte på grund og sidder fast på tværs af Suezkanalen. Der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Arkivfoto..

24.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Her kan man tale om en supply chain risiko, der er til at forstå. Covid-19 pandemien har i supply chain kredse og i topleder-kredse givet anledning til mange refleksioner om supply chain risk management, supply chain disruptions samt resiliens, og der er meget snak om digitale tvillinger, scenariaplanlægning, supply chain mapping etc. Det kan ind imellem godt virke lidt abstrakt og være svært at forholde sig til.

Men et 400 meter langt, 59 meter bredt og 220.000 tons tungt såkaldt ’mega-skib’, der har sat sig på tværs i en snæver kanal, hvor alternativet er en omvej på cirka 8.000 sømil syd om det afrikanske kontinent - hvor der på denne årstid ofte er heftige storme ved Kap Det Gode Håb - som kan tage en uges tid og indebærer meget højere brændstofforbrug. Det kan man da kalde en håndgribelig risiko.

Ulyksaligheden skete tirsdag, hvor skibet Ever Given ifølge rederiet Evergreen Marine Corps oplysninger ”uheldigvis stødte på grund efter et heftigt vindstød ramte skibet”. Det skriver The Guardian.

Egyptiske vejrmeldingstjenester melder om stærk vind og sandstorme med vindstød med op til 50 km/t i området tirsdag.

LÆS OGSÅ: Coronaperiodens prisstigninger på containertransport vækker undren

Flere forgæves forsøg
Der har været adskillige forgæves forsøg på at få skibet vristet fri, så det kan fortsætte – sammen med den lange hale af andre skibe, der ligger og venter på at kunne sejle igennem kanalen fra både syd og nord.

Ifølge The Guardian og rederiet er, alle besætningsmedlemmer uskadte og i god behold.

Om Suezkanalen

Suezkanalen er verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred.[1] Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år. Det svarer til omkring 14 procent af verdens skibsfart. Passagen har taget mellem hen mod 22 timer, afhængig af mængden af modgående fartøjer, idet den i mange år flere steder var for smal, til at moderne skibe kunne passere hinanden uhindret. Der var derfor indlagt "rastepladser", hvilket øgede passagetiden. verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred. Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år.

Byggeriet af kanalen tog ti år og beskæftigede i alt 1,5 millioner mennesker. 120.000 af disse døde under arbejdet. Den primære dødsårsag var kolera fulgt af et opskruet arbejdstempo. Det var den franske ingeniør Ferdinand de Lesseps, der havde fået idéen til kanalen, og han var også entreprenør på arbejdet. Kilde: Wikipedia.

Billeder - taget af Julianna Cona og lagt på Instagram - fra et andet skib, Maersk Denver, viser, at Ever Given sidder fast i en skæv vinkel med en forende og bagende, der støder op til henholdsvis den ene og den anden side af kanalen. De egyptiske kanalmyndigheder har sendt slæbebåde, der ifølge billederne taget af Maersk Denver syner af meget, meget lidt ved siden af mega-skibet.

De egyptiske myndigheder forsøger nu med et graverskib at grave skibet bov fri. På https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 kan man se skibets position og køen af andre skibe, der er hober sig op i og ved kanalen.

Den normale procedure for skibes gennemsejling af kanalen er, at de sejler igennem i konvojer. Det var også tilfældet med Ever Given, ”som var femte skib i den nordgående konvoj, da det stødte på grund. Ingen af de andre skibe led overlast, men halen af skibe efter Ever Given i konvojen ligger nu for anker i kanalen og venter. Den sydgående konvoj er naturligvis også blevet blokeret”, lyder meldingen fra shipping agent GAC.

Kan tage dage
Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, og der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Skibet er bygget i 2018 og bliver opereret af det Taiwan-baserede transportselskab Evergreen Marine.

LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

Historiker med speciale i maritime forhold Dr. Sal Mercogliano udtaler til BBC, at hændelser som disse er sjældne, men at de kan have store konsekvenser for den globale handel, der i forvejen kæmper med mangel på containerkapacitet og meget høre spotpriser på containertransport.

”Dette er det største skib, der nogensinde er gået på grund i Suez Kanalen”, fortæller han til BBC og tilføjer: ”Hvis de ikke er i stand til at trække skibet fri ved højvande, bliver de nødt til at fjerne cargo fra skibet”.

- PBH

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.05.2024SCM.dk

Stål- og teknikgrossist får godkendt forpligtende klimamål

17.05.2024SCM.dk

Palle- og forsyningskædevirksomhed får ny landechef

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup