Global aftale om grøn skibsfart udsat et år efter uenighed i FN
Der var ikke tilstrækkelig opbakning fra medlemslandene i FN’s Søfartsorganisation IMO, da de for kort tid siden skulle stemme om endeligt at vedtage global klimaregulering for international skibsfart.
”En trist dag for den grønne omstilling. Klimaaftalen for den globale skibsfart er udsat med et år. Der er brug for en global aftale hurtigst muligt. Nu forsætter vi kampen for en ambitiøs grøn omstilling af skibsfarten. Jeg vil gerne takke industrien for den store opbakning”, siger Erhvervsminister Morten Bødskov. Foto: 123rf.com
I en usikker tid, hvor der er uro om det regelbaserede internationale samarbejde har det været vanskelige rammer for at nå til enighed om en vedtagelse af aftalen om global klimaregulering af skibsfarten.
Forhandlingerne har været præget af dagsordener, der ikke omhandler søfart og en vanskelig geopolitisk situation. Således er det i dag ikke lykkedes for medlemslandene i FN’s Søfartsorganisation IMO at blive enige om en endelig aftale.
Erhvervsminister Morten Bødskov siger:
”En trist dag for den grønne omstilling. Klimaaftalen for den globale skibsfart er udsat med et år. Der er brug for en global aftale hurtigst muligt. Nu forsætter vi kampen for en ambitiøs grøn omstilling af skibsfarten. Jeg vil gerne takke industrien for den store opbakning”.
Læs også: Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord
Det positive er, at stadig flere lande bakker op om global klimaregulering af skibsfarten, og at mange virksomheder fortsat ønsker at bidrage til en grønnere skibsfart. Det giver en stærk platform til at drive arbejdet videre.
Forhandlingerne om den globale klimaregulering har været i gang siden IMO’s klimastrategi blev vedtaget i 2023. Selvom der ikke er en global regulering, vil Danmark sammen med EU og andre ligesindede lande fortsætte dialogen i IMO for at sikre fremskridt i forhold til global regulering i den kommende tid, så skibsfarten kan levere på målet om klimaneutralitet i 2050.
Dette er samtidig afgørende for danske rederier og maritime virksomheder, som har brug for klare og forudsigelige rammer for den grønne omstilling.
Kilde: Erhvervsministeriet
/ PiB