Globale forsyningskæder ruster sig til højsæson med toldkaos og kapacitetsproblemer

Dimerco rapporterer om stigende kompleksitet i forsyningskæderne, hvor geopolitisk usikkerhed og skiftende efterspørgsel udfordrer logistikstrategier på tværs af hav, luft og land.

”Oktober bliver et vendepunkt for global logistik. Efterspørgslen i højsæsonen kombineret med geopolitisk usikkerhed og ændringer i toldsatser skaber en af de mest komplekse forsyningskædesituationer, vi har set i årevis. Virksomheder må forblive agile, planlægge i god tid og diversificere deres logistikstrategier for at minimere forstyrrelser”, udtaler Kathy Liu, Vice President for Global Sales and Marketing i Dimerco Express Group. Foto: 123rf.com

02.10.2025

SCM.dk

Dimerco Express Groups seneste Asia-Pacific Freight Market Report viser, at globale forsyningskæder navigerer i en kompleks højsæson præget af ustabile toldpolitikker, skiftende efterspørgsel og stigende kapacitetsbegrænsninger på tværs af de vigtigste handelsruter.

Selvom den globale industriproduktion viser tegn på modstandsdygtighed – med et komposit-PMI på 52,9, det højeste i 14 måneder – ændrer geopolitisk usikkerhed, stigende toldsatser og protektionistiske handelspolitikker den måde, logistikstrategier tilrettelægges på verden over. Særligt transpacific-handelsruter er under pres, da højere demurrage-omkostninger og faldende ordrevolumener tvinger transportkøbere til at revurdere deres sourcing- og rutevalg.

På søfragtområdet falder spotpriserne fortsat, selvom rederierne aggressivt reducerer kapaciteten. Antallet af blank sailings er steget med 60 procent siden slutningen af september, men spotraterne fra Shanghai til Nordeuropa er alligevel faldet med 45 procent over de seneste 10 uger. Samtidig vækker nye skibsordrer – som nu udgør 30 procent af den globale flådepipeline – bekymring for langsigtet overkapacitet og vedvarende prispres.

Læs også: Aarhus Havn igangsætter arbejde med ny terminal

Luftfragtnetværk er også under pres. Tyfonen Ragasa og forstyrrelser på jernbanen mellem Kina og Europa har reduceret kapaciteten, mens efterspørgslen fra Sydøstasien – drevet af AI-servere, halvledere og forbrugerelektronik – skaber flaskehalse i centrale transithubs.

”Oktober bliver et vendepunkt for global logistik. Efterspørgslen i højsæsonen kombineret med geopolitisk usikkerhed og ændringer i toldsatser skaber en af de mest komplekse forsyningskædesituationer, vi har set i årevis. Virksomheder må forblive agile, planlægge i god tid og diversificere deres logistikstrategier for at minimere forstyrrelser”, udtaler Kathy Liu, Vice President for Global Sales and Marketing i Dimerco Express Group.

Oktoberrapporten fremhæver også voksende geopolitiske risici – herunder protester, regulatoriske ændringer og handelsforhandlinger – som yderligere kan destabilisere forsyningskædedriften. Derudover forventes Golden Week-lukninger på kinesiske fabrikker og forsinkelser i toldbehandlingen at forværre trængslen og øge omkostningerne på tværs af luft-, sø- og jernbanenetværk.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

02.10.2025SCM.dk

Globale forsyningskæder ruster sig til højsæson med toldkaos og kapacitetsproblemer

01.10.2025SCM.dk

Nye amerikanske gebyrer kan koste 20 milliarder kroner

30.09.2025SCM.dk

Aarhus Havn opjusterer forventningerne efter stærkt halvårsresultat

30.09.2025WITRON Group

Sponseret

Successful outcome of a company-wide supply chain transformation

29.09.2025SCM.dk

Maersk topper igen på punktlighed

29.09.2025SCM.dk

Færre leverancer og mere effektiv forsyning til danske campingpladser

25.09.2025SCM.dk

Nye lastbiler steg i 2025 - og varebilmarkedet faldt i august

24.09.2025SCM.dk

Aarhus Havn igangsætter arbejde med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle