Grøn skibsfart: Nyt forsyningssystem til metanol øger sikkerheden og sparer på energien

Med et nyt forsyningssystem kan danske Eltronic FuelTech som de første i branchen levere udstyr til transport af brændstof fra tank til motor på metanoldrevne skibe. Det kan spare rederierne såvel penge som energi samt øge sikkerheden.

Foto: Eltronic FuelTech

12.02.2024

SCM.dk

Med dåben af Laura Mærsk, A.P. Møller-Mærsks første containerskib, der kan sejle på grøn metanol, blev en mere bæredygtig skibsfart markeret. I kølvandet herpå har den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech nu lanceret et nyt forsyningssystem – et såkaldt Low-flashpoint Fuel Supply system (LFSS) – til netop metanoldrevne skibe.

Dermed kan aktører i skibsindustrien nu få et samlet brændstofforsyningssystem fra tank til motor, bestående af et forsyningssystem og ventilarrangementet Fuel Valve Train, som tilmed øger sikkerheden, reducerer omkostningerne og sparer på energien.

“Tilslutningen til grøn metanol har været markant stigende på det seneste, og med det nye LFSS-system kan vi bidrage væsentligt til den grønne omstilling inden for skibsfart. Tidligere var det nødvendigt med flere leverandører for at få det komplette brændstofsystem hele vejen fra tank til motor, men at vi nu kan stå for hele systemet, kommer med flere fordele,” siger Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech.

Der er besparelser forbundet med logistikken, da den samme container kan komme med hele løsningen og reservedele til systemet, og det vil samtidig kræve færre reparatører i forbindelse med vedligehold.

"Det en stor fordel for kunderne, at det kommer som en samlet pakke, så de ikke længere skal vedligeholde snitfladen mellem de to forskellige systemer. Samtidig kan vi, når vi leverer en samlet løsning, garantere sikkerheden for hele systemet," siger Louise Andreasen. 

Pumpen alene kan spare 40.000 kWh årligt

Mens marioteten af markedets øvrige forsyningssystemer bruger to pumper til at pumpe metanolen rundt, er det lykkedes Eltronic FuelTech at skabe et LFSS, hvor opgaven klares af en enkelt, hvorved en væsentlig energibesparelse opnås. Derudover er det nu muligt at justere pumpen efter motorens omdrejninger, så kun den nødvendige mængde metanol transporteres til motoren, hvilket ikke har været muligt tidligere.

"Det betyder, at hvis et skib sejler langsomt, så justerer pumpen automatisk, så den for eksempel kun kører på 60 procent. Med andre systemer pumpes unødvendigt meget metanol rundt i systemet, og det bliver tydeligt på elforbruget, især på de store skibe," siger Louise Andreasen og uddyber:

"Ved de største motorer på f.eks. store containerskibe vil pumperne typisk bruge over 100.000 kWh årligt på at flytte metanolen fra tank til motor. Her forventer vi med vores nye forsyningssystem at kunne skabe en energibesparelse på op imod 40 procent."

Udover at udvikle systemer til skibenes hovedmotorer, har Eltronic Fueltech også udviklet et kompakt kombineret system til at forsyne skibenes hjælpemotorer fra tank til motor. 

- EHS

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online