Grøn skibsfart: Nyt forsyningssystem til metanol øger sikkerheden og sparer på energien

Med et nyt forsyningssystem kan danske Eltronic FuelTech som de første i branchen levere udstyr til transport af brændstof fra tank til motor på metanoldrevne skibe. Det kan spare rederierne såvel penge som energi samt øge sikkerheden.

Foto: Eltronic FuelTech

12.02.2024

SCM.dk

Med dåben af Laura Mærsk, A.P. Møller-Mærsks første containerskib, der kan sejle på grøn metanol, blev en mere bæredygtig skibsfart markeret. I kølvandet herpå har den danske ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech nu lanceret et nyt forsyningssystem – et såkaldt Low-flashpoint Fuel Supply system (LFSS) – til netop metanoldrevne skibe.

Dermed kan aktører i skibsindustrien nu få et samlet brændstofforsyningssystem fra tank til motor, bestående af et forsyningssystem og ventilarrangementet Fuel Valve Train, som tilmed øger sikkerheden, reducerer omkostningerne og sparer på energien.

“Tilslutningen til grøn metanol har været markant stigende på det seneste, og med det nye LFSS-system kan vi bidrage væsentligt til den grønne omstilling inden for skibsfart. Tidligere var det nødvendigt med flere leverandører for at få det komplette brændstofsystem hele vejen fra tank til motor, men at vi nu kan stå for hele systemet, kommer med flere fordele,” siger Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech.

Der er besparelser forbundet med logistikken, da den samme container kan komme med hele løsningen og reservedele til systemet, og det vil samtidig kræve færre reparatører i forbindelse med vedligehold.

"Det en stor fordel for kunderne, at det kommer som en samlet pakke, så de ikke længere skal vedligeholde snitfladen mellem de to forskellige systemer. Samtidig kan vi, når vi leverer en samlet løsning, garantere sikkerheden for hele systemet," siger Louise Andreasen. 

Pumpen alene kan spare 40.000 kWh årligt

Mens marioteten af markedets øvrige forsyningssystemer bruger to pumper til at pumpe metanolen rundt, er det lykkedes Eltronic FuelTech at skabe et LFSS, hvor opgaven klares af en enkelt, hvorved en væsentlig energibesparelse opnås. Derudover er det nu muligt at justere pumpen efter motorens omdrejninger, så kun den nødvendige mængde metanol transporteres til motoren, hvilket ikke har været muligt tidligere.

"Det betyder, at hvis et skib sejler langsomt, så justerer pumpen automatisk, så den for eksempel kun kører på 60 procent. Med andre systemer pumpes unødvendigt meget metanol rundt i systemet, og det bliver tydeligt på elforbruget, især på de store skibe," siger Louise Andreasen og uddyber:

"Ved de største motorer på f.eks. store containerskibe vil pumperne typisk bruge over 100.000 kWh årligt på at flytte metanolen fra tank til motor. Her forventer vi med vores nye forsyningssystem at kunne skabe en energibesparelse på op imod 40 procent."

Udover at udvikle systemer til skibenes hovedmotorer, har Eltronic Fueltech også udviklet et kompakt kombineret system til at forsyne skibenes hjælpemotorer fra tank til motor. 

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

28.10.2025SCM.dk

PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler

23.10.2025SCM.dk

DSV's integration af Schenker kører i højt gear

22.10.2025SCM.dk

Rederier holder fast i klimamål trods sammenbrud i IMO-forhandlinger

22.10.2025SCM.dk

Nyt logistik-samarbejde sætter nye standarder for nordisk e-handel

21.10.2025SCM.dk

Geopolitik kuldsejler global klimaaftale for skibsfarten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg