Høj kompleksitet i forsyningskæden udfordrer kundetilfredsheden

Mange forskellige indkøbskanaler giver høj kompleksitet i forsyningskæden og gør det svært at stille kunderne tilfredse.

Utallige indkøbskanaler er som en labyrint af muligheder, hvor overblikket hurtigt går fløjten. Heldigvis kan teknologien hjælpe, konkluderer en Capgemini-rapport. Foto: Photos.com. .

17.06.2013

SCM.dk

Nye kanaler for ordreafgivelse og levering, høj kompleksitet i globale forsyningskæder, nye indkøbsvaner samt voksende omkostninger gør det stadigt mere udfordrende for virksomheder at eksekvere kundeordrer. Det fremgår af en rapport fra konsulentfirmaet Capgemini og hard- og softwaregiganten Oracle, der er baseret på svar fra 589 højt placerede ledere inden for produktion, high-tech og detailbranchen.

Undersøgelsen fastslår, at den stigende kompleksitet har gjort eksekvering af kundeordrer mere snørklet, og at lagerstyring og leverancekvalitet er for nedadgående. Kun en ud af tre fremstillingsvirksomheder er tilfredse med sig selv i forhold til at imødekomme kundernes ønsker, og 50 procent af de adspurgte anfører, at deres håndtering af specialordrer kunne være bedre. Det skaber risiko for utilfredse kunder, som vælger andre leverandører. Virksomheder er nødt til at bruge ressourcer på at adressere disse udfordringer, og det vil i kombination med stigende råvarepriser og transportomkostninger true deres overskudsgrad.

Læs også: SCM-profilen: Ned med kompleksiteten

Følgende forhold gør sig ifølge rapporten gældende: 

  • De største udfordringer for fremstillingsvirksomheder, high-tech og detailvirksomheder er at opretholde tilfredse kunder, stigende kompleksitet ved håndtering af kundeordrer og uklarhed om tidspunkt for levering af ordre.
  • Virksomheder har brug for tidssvarende multikanals-styringssystemer, idet seks ud af syv fremstillingsvirksomheder siger, at deres kunder bestiller gennem flere stadigt forskellige kanaler. I gennemsnit oplever de 3,1 bestillingskanaler såsom online handel, callcentre og elektroniske bestillingssystemer. 45 procent af de adspurgte anfører ydermere, at bestilling gennem flere forskellige kanaler er steget kraftigt det seneste år, hvilket har medført et behov for at indføre en platform til at sikre en konsistent kontrol af leveranceprocessen uanset hvilket kanal, en vare er blevet bestilt igennem.
  • Den største fremtidige udfordring er ifølge rapporten af kunne levere til aftalt tid, have oversigt over planlagt lagerbeholdning og adgang på rette tid til korrekte data.

Standardisér på tværs
Heldigvis anviser rapporten en mulig løsning på at håndtere den stigende kompleksitet. Hvis der skabes en teknologisk standard på tværs, kan det medvirke til tre umiddelbare forbedringer:

  • En højere grad af transparens og en enkelt, samlet lagerliste.
  • Reducerede arbejdsgange for ordreforespørgsler, ordreafgivelser samt ordreopfyldelse.
  • Forbedret evne til at adressere komplekse kundebehov hurtigere og med færre fejl i data.

En sådan standardisering af forretningsgangene på tværs af salgskanalerne, der ifølge rapporten kan inkorporeres i virksomhedens eksisterende systemer, kan fremadrettet skabe bedre muligheder for best practice med hensyn til forbedringer og effektivitet. Desuden nedsætter det truslerne fra volatilitet og ændringer i markedet, fordi det giver en agil og skalérbar supply chain-platform, konkluderer rapporten.

Hent den fulde rapport: ”From Customer Orders Through Fulfillment: Challenges in Manufacturing, High Tech, and Retail”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn