Høj kompleksitet i forsyningskæden udfordrer kundetilfredsheden

Mange forskellige indkøbskanaler giver høj kompleksitet i forsyningskæden og gør det svært at stille kunderne tilfredse.

Utallige indkøbskanaler er som en labyrint af muligheder, hvor overblikket hurtigt går fløjten. Heldigvis kan teknologien hjælpe, konkluderer en Capgemini-rapport. Foto: Photos.com. .

17.06.2013

SCM.dk

Nye kanaler for ordreafgivelse og levering, høj kompleksitet i globale forsyningskæder, nye indkøbsvaner samt voksende omkostninger gør det stadigt mere udfordrende for virksomheder at eksekvere kundeordrer. Det fremgår af en rapport fra konsulentfirmaet Capgemini og hard- og softwaregiganten Oracle, der er baseret på svar fra 589 højt placerede ledere inden for produktion, high-tech og detailbranchen.

Undersøgelsen fastslår, at den stigende kompleksitet har gjort eksekvering af kundeordrer mere snørklet, og at lagerstyring og leverancekvalitet er for nedadgående. Kun en ud af tre fremstillingsvirksomheder er tilfredse med sig selv i forhold til at imødekomme kundernes ønsker, og 50 procent af de adspurgte anfører, at deres håndtering af specialordrer kunne være bedre. Det skaber risiko for utilfredse kunder, som vælger andre leverandører. Virksomheder er nødt til at bruge ressourcer på at adressere disse udfordringer, og det vil i kombination med stigende råvarepriser og transportomkostninger true deres overskudsgrad.

Læs også: SCM-profilen: Ned med kompleksiteten

Følgende forhold gør sig ifølge rapporten gældende: 

  • De største udfordringer for fremstillingsvirksomheder, high-tech og detailvirksomheder er at opretholde tilfredse kunder, stigende kompleksitet ved håndtering af kundeordrer og uklarhed om tidspunkt for levering af ordre.
  • Virksomheder har brug for tidssvarende multikanals-styringssystemer, idet seks ud af syv fremstillingsvirksomheder siger, at deres kunder bestiller gennem flere stadigt forskellige kanaler. I gennemsnit oplever de 3,1 bestillingskanaler såsom online handel, callcentre og elektroniske bestillingssystemer. 45 procent af de adspurgte anfører ydermere, at bestilling gennem flere forskellige kanaler er steget kraftigt det seneste år, hvilket har medført et behov for at indføre en platform til at sikre en konsistent kontrol af leveranceprocessen uanset hvilket kanal, en vare er blevet bestilt igennem.
  • Den største fremtidige udfordring er ifølge rapporten af kunne levere til aftalt tid, have oversigt over planlagt lagerbeholdning og adgang på rette tid til korrekte data.

Standardisér på tværs
Heldigvis anviser rapporten en mulig løsning på at håndtere den stigende kompleksitet. Hvis der skabes en teknologisk standard på tværs, kan det medvirke til tre umiddelbare forbedringer:

  • En højere grad af transparens og en enkelt, samlet lagerliste.
  • Reducerede arbejdsgange for ordreforespørgsler, ordreafgivelser samt ordreopfyldelse.
  • Forbedret evne til at adressere komplekse kundebehov hurtigere og med færre fejl i data.

En sådan standardisering af forretningsgangene på tværs af salgskanalerne, der ifølge rapporten kan inkorporeres i virksomhedens eksisterende systemer, kan fremadrettet skabe bedre muligheder for best practice med hensyn til forbedringer og effektivitet. Desuden nedsætter det truslerne fra volatilitet og ændringer i markedet, fordi det giver en agil og skalérbar supply chain-platform, konkluderer rapporten.

Hent den fulde rapport: ”From Customer Orders Through Fulfillment: Challenges in Manufacturing, High Tech, and Retail”

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online