Hver tredje palle beskadiges på vej gennem forsyningskæden

En traditionel palle holder kun til at blive sendt tre til seks gange gennem de mange led, hvorefter

07.06.2011

SCM.dk

Ingen har rigtig lyst til at vedkende sig ansvaret for de tusinder af EUR-paller, som cirkulerer rundt mellem fødevareindustrien og danske detailhandelsbutikker, hvilket er forståeligt nok.
I dag udveksler afsender og modtager paller med hinanden i forholdet 1:1. Hvis en lastbil eksempelvis afleverer varer på 20 paller til en virksomheds lager, får lastbilen efter endt losning - i teorien - 20 paller med sig tilbage. Det ville fungere nogenlunde, hvis modtageren altid havde ledige paller nok at give med tilbage, hvis pallerne altid havde samme kvalitet, og hvis de ikke gik i stykker. Men det er langt fra tilfældet. Hver tredje af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, skønnes at gå i stykker. Derfor kan det hurtigt blive umuligt at afklare, hvem der har ansvaret og således skal erstatte de beskadigede paller.
De logistiske problemer med ødelagte paller uden ejere har gennem de senere år banet vejen for et helt nyt marked. Siden 1998 har den australsk ejede virksomhed CHEP, hvis koncept er baseret på leje af paller, forsøgt at slå rod på det danske marked. Via en række centralt placerede servicecentre repareres de beskadigede paller, hvilket er påkrævet, for cirka hver tredje palle, som cirkulerer rundt i forsyningskæden.
”De blå paller”, som CHEP kalder sine paller, benyttes i dag af blandt andet COOP, Dansk Supermarked, Supergros og Reitan. Selv om de fire kæder til sammen sidder på 95 procent af det danske detailhandelsmarked, er det dog langt fra ensbetydende med, at alle deres varer transporteres på CHEP’s paller. De benytter nemlig overvejende fortsat de hvide EUR-paller, men supplerer i nogen grad med de lejede blå paller.
CHEP’s danske Business Development Manager Erik Hauge Pedersen tør ikke give noget nøjagtigt bud på, hvor stor virksomhedens reelle markedsandel er. Lidt presset erkender han dog, at der nok er ganske lang vej igen, før konceptet opnår et gennembrud i Danmark..
”Interessen for at leje paller og dermed slippe for mange ekstra omkostninger er gradvis steget, siden vi kom ind på det danske marked”, siger han.

Et brud med traditioner
”Vi møder først og fremmest med skepsis hos de producerende fødevarevirksomheder, hvilket formentlig skyldes den iboende menneskelige konservatisme. Deres forbehold skyldes ikke nogen synderlig tilfredshed med den hvide EUR-palle, som har været benyttet gennem mange år. Men at leje paller bryder imidlertid med mange års fastforankrede vaner. Vores blå paller er jo i praksis baseret på outsourcing, hvilket føles uvant, når det gælder paller. I England er vi derimod markedsledende.”
Alligevel er det typisk de producerende virksomheder, som bestiller CHEP’s paller. Når pallerne er modtaget, anbringes varerne på disse og sendes derpå videre ned gennem forsyningskædens mange forarbejdende led.
Sædvanligvis er pallerne først reparationsmodne, når de - til tider godt skramlede og bulede - ender hos detailhandleren.
”Hvis de går i stykker ét eller andet sted i den øvrige forsyningskæde, erstatter vi dem med en frisk palle”, tilføjer Erik Hauge Pedersen.
At ikke mindre end hver tredje palle skal repareres, tilskriver han den særlige virksomheds- og logistikstruktur, vi har i Danmark, hvor man i stigende grad anvender store højlagre og fuldautomatiske produktionsmaskiner, som udsætter pallerne for lidt af hvert.

Transporter sendes i udbud
Erik Hauge Pedersen vurderer, at der kan skæres 20 procent af distributionsomkostningerne ved at indføre smartere styring af de paller, som varerne transporteres rundt på. Via et avanceret SAP-baseret IT-system styrer CHEP fra et logistikcenter i Madrid de millioner af blå paller, som cirkulerer rundt på kontinentet. Et stort antal transportører kan herefter via en internet-side byde på en given opgave. Derved sikres det, at kunderne får den rette mængde paller på det rette tidspunkt og i en brugbar kvalitet. På den måde sikres en glidende og ubesværet forsyningskæde.
Ikke mindst fødevareindustriens efterspørgsel er stærkt sæsonbetonet, og via IT-systemet kan CHEP hjælpe virksomhederne, så de udelukkende råder over det antal paller, de har behov for.
”Når de traditionelle paller ikke har nogen ejermand, er der heller ikke nogen, som har incitament til at reparere dem, når de går i stykker. Konsekvensen bliver hyppige produktionsstop og produktskader, fordi alt for mange paller er beskadigede”, siger Erik Hauge Pedersen.

Sorteper sendes altid videre
”De samlede omkostninger kendes ikke, fordi antallet af aktører og processer er vanskeligt at overskue. For mange virksomheder udgør udgifterne til håndtering af paller derfor i dag et mørketal. Alle aktører vil til enhver tid hævde, at deres produkter kun sendes på de ”gode” paller. Men når transportøren derefter skal bytte pallerne ud hos detailhandleren, kommer han alligevel tilbage med et stort antal beskadigede paller. I og med at han sender ”gode” paller ud, men får ”dårlige” paller tilbage, får enten producenten, transportøren eller detailhandlen med andre ord en ekstra omkostning, fordi pallerne enten skal repareres eller helt erstattes.”
Derudover skal det store antal paller, som løber gennem kæden, helst balancere.
”Hvis producenten sender 100 paller ud til detailhandleren, har han i realiteten krav på at hente samme antal igen. Men på grund af de mange beskadigelser, er pallernes kvalitet ofte tvivlsom. Derfor går regnskabet sjældent op. Ydermere skal den medarbejder, der får pallerne tilbage i virksomheden, sortere dem alle sammen, hvilket på disse vilkår er yderst besværligt. På den måde sendes Sorteper hele tiden videre, indtil problemet oftest ender i de store detailhandelskæders distributionscentre. Her afviser man de beskadigede paller, som nu er uanvendelige i de fuldautomatiske anlæg. Det resulterer i bøder til producenterne, og i sidste instans bliver det forbrugerne, som skal betale meromkostningerne”.

Hård konkurrence kræver nytænkning
CHEP’s forretningsmodel er først og fremmest lønsom, fordi koncernen nyder godt af sine stordriftsfordele. I det traditionelle ”hvide” system holder en palle typisk til at blive sendt tre til seks gange gennem kæden, hvorefter de kasseres. Ifølge Erik Hauge Pedersen holder alle CHEP’s paller til ubegrænset brug, fordi alle beskadigede paller skilles ad, hvorved samtlige elementer genbruges.
”Når pallerne kommer tilbage til vores servicecenter, skal de inspiceres og eventuelt repareres, hvilket er en tung proces. Alene i Europa har vi årligt tre millioner transaktioner. Af samme grund skal vi være meget opmærksomme på, at vi udgør det mest omkostningseffektive led i kæden, og det er selvfølgelig en evig balancering på en knivsæg. Men stordriftsfordelene er vores absolutte styrke”, siger Erik Hauge Pedersen, som er overbevist om, at konceptet med tiden vil vinde større udbredelse - også i Danmark.
”Den benhårde konkurrence i detailhandelen medfører til stadighed behov for nytænkning, når det gælder om at optimere forsyningskæden”, siger han.

Scanlox ApS

Sponseret

AGILOX AMR fra SCANLOX muliggør en implementering af automatiseret intern transport på få timer

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.02.2024SCM.dk

Kinesiske kraner mistænkt for spionage

23.02.2024SCM.dk

Unimec bygger nyt og udvider med 33 procent

15.02.2024SCM.dk

GLS’ sjællandske kapacitet øges med 30-35 procent

15.02.2024Zetes

Sponseret

Modexpress optimises order verification with ZetesMedea RFID solution

14.02.2024SCM.dk

Første spadestik til nyt kæmpe lagercenter

12.02.2024SCM.dk

JYSK vil bygge nyt distributionscenter i Holland

07.02.2024SCM.dk

Robotter langer selv butiksvarer over disken – og gør det døgnet rundt

06.02.2024SCM.dk

Logistikejendomsudvikler forventer vækst og styrker organisationen

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup