Hver tredje palle beskadiges på vej gennem forsyningskæden

En traditionel palle holder kun til at blive sendt tre til seks gange gennem de mange led, hvorefter

07.06.2011

SCM.dk

Ingen har rigtig lyst til at vedkende sig ansvaret for de tusinder af EUR-paller, som cirkulerer rundt mellem fødevareindustrien og danske detailhandelsbutikker, hvilket er forståeligt nok.
I dag udveksler afsender og modtager paller med hinanden i forholdet 1:1. Hvis en lastbil eksempelvis afleverer varer på 20 paller til en virksomheds lager, får lastbilen efter endt losning - i teorien - 20 paller med sig tilbage. Det ville fungere nogenlunde, hvis modtageren altid havde ledige paller nok at give med tilbage, hvis pallerne altid havde samme kvalitet, og hvis de ikke gik i stykker. Men det er langt fra tilfældet. Hver tredje af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, skønnes at gå i stykker. Derfor kan det hurtigt blive umuligt at afklare, hvem der har ansvaret og således skal erstatte de beskadigede paller.
De logistiske problemer med ødelagte paller uden ejere har gennem de senere år banet vejen for et helt nyt marked. Siden 1998 har den australsk ejede virksomhed CHEP, hvis koncept er baseret på leje af paller, forsøgt at slå rod på det danske marked. Via en række centralt placerede servicecentre repareres de beskadigede paller, hvilket er påkrævet, for cirka hver tredje palle, som cirkulerer rundt i forsyningskæden.
”De blå paller”, som CHEP kalder sine paller, benyttes i dag af blandt andet COOP, Dansk Supermarked, Supergros og Reitan. Selv om de fire kæder til sammen sidder på 95 procent af det danske detailhandelsmarked, er det dog langt fra ensbetydende med, at alle deres varer transporteres på CHEP’s paller. De benytter nemlig overvejende fortsat de hvide EUR-paller, men supplerer i nogen grad med de lejede blå paller.
CHEP’s danske Business Development Manager Erik Hauge Pedersen tør ikke give noget nøjagtigt bud på, hvor stor virksomhedens reelle markedsandel er. Lidt presset erkender han dog, at der nok er ganske lang vej igen, før konceptet opnår et gennembrud i Danmark..
”Interessen for at leje paller og dermed slippe for mange ekstra omkostninger er gradvis steget, siden vi kom ind på det danske marked”, siger han.

Et brud med traditioner
”Vi møder først og fremmest med skepsis hos de producerende fødevarevirksomheder, hvilket formentlig skyldes den iboende menneskelige konservatisme. Deres forbehold skyldes ikke nogen synderlig tilfredshed med den hvide EUR-palle, som har været benyttet gennem mange år. Men at leje paller bryder imidlertid med mange års fastforankrede vaner. Vores blå paller er jo i praksis baseret på outsourcing, hvilket føles uvant, når det gælder paller. I England er vi derimod markedsledende.”
Alligevel er det typisk de producerende virksomheder, som bestiller CHEP’s paller. Når pallerne er modtaget, anbringes varerne på disse og sendes derpå videre ned gennem forsyningskædens mange forarbejdende led.
Sædvanligvis er pallerne først reparationsmodne, når de - til tider godt skramlede og bulede - ender hos detailhandleren.
”Hvis de går i stykker ét eller andet sted i den øvrige forsyningskæde, erstatter vi dem med en frisk palle”, tilføjer Erik Hauge Pedersen.
At ikke mindre end hver tredje palle skal repareres, tilskriver han den særlige virksomheds- og logistikstruktur, vi har i Danmark, hvor man i stigende grad anvender store højlagre og fuldautomatiske produktionsmaskiner, som udsætter pallerne for lidt af hvert.

Transporter sendes i udbud
Erik Hauge Pedersen vurderer, at der kan skæres 20 procent af distributionsomkostningerne ved at indføre smartere styring af de paller, som varerne transporteres rundt på. Via et avanceret SAP-baseret IT-system styrer CHEP fra et logistikcenter i Madrid de millioner af blå paller, som cirkulerer rundt på kontinentet. Et stort antal transportører kan herefter via en internet-side byde på en given opgave. Derved sikres det, at kunderne får den rette mængde paller på det rette tidspunkt og i en brugbar kvalitet. På den måde sikres en glidende og ubesværet forsyningskæde.
Ikke mindst fødevareindustriens efterspørgsel er stærkt sæsonbetonet, og via IT-systemet kan CHEP hjælpe virksomhederne, så de udelukkende råder over det antal paller, de har behov for.
”Når de traditionelle paller ikke har nogen ejermand, er der heller ikke nogen, som har incitament til at reparere dem, når de går i stykker. Konsekvensen bliver hyppige produktionsstop og produktskader, fordi alt for mange paller er beskadigede”, siger Erik Hauge Pedersen.

Sorteper sendes altid videre
”De samlede omkostninger kendes ikke, fordi antallet af aktører og processer er vanskeligt at overskue. For mange virksomheder udgør udgifterne til håndtering af paller derfor i dag et mørketal. Alle aktører vil til enhver tid hævde, at deres produkter kun sendes på de ”gode” paller. Men når transportøren derefter skal bytte pallerne ud hos detailhandleren, kommer han alligevel tilbage med et stort antal beskadigede paller. I og med at han sender ”gode” paller ud, men får ”dårlige” paller tilbage, får enten producenten, transportøren eller detailhandlen med andre ord en ekstra omkostning, fordi pallerne enten skal repareres eller helt erstattes.”
Derudover skal det store antal paller, som løber gennem kæden, helst balancere.
”Hvis producenten sender 100 paller ud til detailhandleren, har han i realiteten krav på at hente samme antal igen. Men på grund af de mange beskadigelser, er pallernes kvalitet ofte tvivlsom. Derfor går regnskabet sjældent op. Ydermere skal den medarbejder, der får pallerne tilbage i virksomheden, sortere dem alle sammen, hvilket på disse vilkår er yderst besværligt. På den måde sendes Sorteper hele tiden videre, indtil problemet oftest ender i de store detailhandelskæders distributionscentre. Her afviser man de beskadigede paller, som nu er uanvendelige i de fuldautomatiske anlæg. Det resulterer i bøder til producenterne, og i sidste instans bliver det forbrugerne, som skal betale meromkostningerne”.

Hård konkurrence kræver nytænkning
CHEP’s forretningsmodel er først og fremmest lønsom, fordi koncernen nyder godt af sine stordriftsfordele. I det traditionelle ”hvide” system holder en palle typisk til at blive sendt tre til seks gange gennem kæden, hvorefter de kasseres. Ifølge Erik Hauge Pedersen holder alle CHEP’s paller til ubegrænset brug, fordi alle beskadigede paller skilles ad, hvorved samtlige elementer genbruges.
”Når pallerne kommer tilbage til vores servicecenter, skal de inspiceres og eventuelt repareres, hvilket er en tung proces. Alene i Europa har vi årligt tre millioner transaktioner. Af samme grund skal vi være meget opmærksomme på, at vi udgør det mest omkostningseffektive led i kæden, og det er selvfølgelig en evig balancering på en knivsæg. Men stordriftsfordelene er vores absolutte styrke”, siger Erik Hauge Pedersen, som er overbevist om, at konceptet med tiden vil vinde større udbredelse - også i Danmark.
”Den benhårde konkurrence i detailhandelen medfører til stadighed behov for nytænkning, når det gælder om at optimere forsyningskæden”, siger han.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

03.10.2024SCM.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024SCM.dk

Ejendomsudvikler opkøber Danmarks største logistikcenter fra DSV Group

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvordan behovet for hastighed skabte en grønnere løsning

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Klar til lights out?

30.09.2024Langebæk A/S

Sponseret

Få indsigt i logistikkonsulenternes aktiviteter i Skandinavien

30.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Hvordan ser dit fremtidige lager ud?

27.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Gamechanger for fremtidens opmærkningsopgaver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Brother Nordic A/S
Messe
FoodTech 2024, Messecenter Herning

FoodTech er Nordens førende destination for fødevareteknologi, og vi er med, når de slår dørene op nogle inspirerende dage med innovative og teknologiske løsninger inden for branchen.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1 7400 Herning

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg