Indkøb i krisetider – sådan gør du

Her får du som indkøber et hurtigt overblik over dine opgaver, når virksomheden oplever væsentlige forstyrrelser i forsyningskæden.

”Når hverken prisen eller leveringstiden holder vand, og ikke mindst når efterspørgslen er blevet til noget andet end, det man var vant til at se, bliver hele beregningsgrundlaget ’falsk’”, fortæller Philip Tokmark. Foto: Privat..

03.01.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Tre ugers leveringstid er blevet til 15 uger, og man kan næsten ikke købe den samme vare til samme priser i to bestillinger i træk - hvis det overhovedet er muligt at bestille den, fordi leverandøren også oplever de samme udfordringer fra sine egne leverandører. Kender du til situationen?

”Ikke to virksomheder ens, men alligevel findes der indkøbstekniske muligheder for hvordan, man kan tilpasse sit indkøb i disse meget volatile tider”, fortæller Philip Tokmark, der er lektor på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi. Han har derfor udarbejdet en generisk vejledning i form af et flowdiagram til indkøb i krisetider, se figuren ”How to deal with supply chain disruptions”. ’Generisk’ betyder, at den er generel samt overordnet og kan bruges på tværs af brancher og sektorer.

Figur: How to deal with supply chain disruptions..

”Computer-genererede prognoser bliver tit utilstrækkelige, fordi prognose-modellerne er baseret på fortidens data og antager, at fremtiden bliver mere eller mindre, som det før har været.  Når hverken prisen eller leveringstiden holder vand, og ikke mindst når efterspørgslen er blevet til noget andet end, det man var vant til at se, bliver hele beregningsgrundlaget ’falsk’”, fortæller han og supplerer:

”Derfor bliver man nødt til at overskrive system-genererede beregninger og tilpasse dem til dagens og den nærmeste fremtids behov, hvis man ønsker at undgå tomme eller overfyldte lagre, der ikke kan servicere interne og/eller eksterne kunder”.

Læs også: Pandemien har foreløbig ikke ændret væsentligt på indkøbsadfærd

Tilpas model til virkelighed
Som nævnt, er flowdiagrammet generisk. Det vil sige, at det er noget overordnet, noget der ikke er case-specifik, og noget der skal tilpasses til den enkelte virksomhed.

”Som jeg altid understreger i min undervisning på flere niveauer, skal man huske at tilpasse modellerne og værktøjerne til sin virksomhed, og ikke at prøve at tilpasse virksomheden til modellerne”.

I denne generiske vejledning har Philip Tokmark taget udgangspunkt i prisstigninger og prisvolatilitet samt varens tilgængelighed (og dermed leveringstider). Fordi vejledningen handler om forstyrrelserne i forsyningskæden, tager man ikke højde for nogen udsving i efterspørgsel-siden; hvilket kan give udfordringer til indkøberen.

Undtagen de ”ukritiske” varer i indkøbsporteføljen, for alle strategiske varer, volumen-varer og flaskehalsvarer er det nødvendigt at finde et fælles fodfæste med salg & marketing, så man ikke ignorerer, hvad der foregår i nedstrøms aktiviteterne.

Læs også: Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb

Philip Tokmark anbefaler at anvende kvalitative prognoseteknikker noget mere i det omfang, det giver mening, og i det omfang det er rentabelt, og det kan lade sig gøre. Fordi kvalitative prognoseteknikker er tidskrævende, uanset der er involveret en eller to eller flere medarbejdere i processen.

Hvornår begynder man ’at hamstre’?
Hvornår må eller skal man begynde at ’hamstre’ og opbygge et større sikkerhedslager? ”Det er et emne, som er forholdsvis mindre akademisk og fordrer mindre stueren taktik, men det kan i desto mindre vise sig at være livreddende under bestemte forhold. Det, der skal tages højde for, er ens lagerrente og ikke mindst plads”, fortæller han.

I flere steder i flowet anbefaler Philip Tokmark at udvikle bedre og mere opdaterede formler og algoritmer til de basale regnestykker, man anvender i virksomheden - lige fra sikkerhedslager, genbestillingspunkt og økonomisk ordrestørrelse.

”Der er ligeledes gode muligheder til at udvikle algoritmer til at vurdere forskellige fremtids-scenarier ved at inddrage flere parametre end dem, der allerede findes i de sædvanlige beregninger, man anvender”, fortæller han of afslutter:

”Jeg vil gerne understrege behovet for forsigtigheden, når man anvender andres værktøj”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om sourcing 2023

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding