JD.com sender brintbiler og solscootere på gaden i Shanghai

50 lastbiler på brændselsceller og 50 soldrevne trehjulede scootere er blevet sat i drift i Shanghai hhv. Beijing af onlinemarkedspladsen JD.com, der vil gøre den berømte ’last mile’ CO2-fri.

De 50 soldrevne leveringsscootere rullede ud i Beijings gader i starten af juni. Foto: JD.com.

09.07.2018

SCM.dk

Eller rettere på gaden, for det er helt konkret dér, JD har gjort sig bemærket for nylig. I starten af juni blev 50 soldrevne leveringskøretøjer således sendt ud i trafikken i hovedstaden Beijing. Der er her tale om trehjulede scootere – tricycles – med solpaneler på taget af den kasse, der udgør lastrummet.

Med et forbedret batteri kan en sådan trehjuler nu klare 45 km på en opladning, 50 procent mere end tidligere modeller, hvilket selvsagt giver mulighed for flere leverancer ad gangen.

Senest er JD så fulgt op med 50 egentlige lastbiler, der er blevet sat i drift i Shanghai. De får deres motorkraft fra brændselsceller med brint som fremdriftsmiddel. En opfyldning tager kun tre minutter og tillader op til 300 kilometers kørsel med 3,5 ton gods. Og den eneste ’udstødning’ er rent vand.

De to udrulninger slutter sig til JD’s eksisterende flåder af køretøjer drevet med vedvarende energi i kinesiske storbyer, der også tæller Chengdu. Derudover har selskabet et incitamentssystem, der opfordrer tredjepartslogistikpartnerne til at udskifte hundredtusindvis af køretøjer til versioner, der kan køre på vedvarende kilder.

"Styrken ved JD’s bæredygtige initiativer viser, at en grøn tilgang til logistik er gavnligt for miljøet, og meget mere. Ved at investere i disse teknologier og tilskynde vores partnere til at gøre det samme, håber vi at fremme grøn logistik på tværs af brancher", siger leveringschef for JD Logistics, Hui Wang.

"Disse første skridt ind i verden af vedvarende energi er begyndelsen på, hvad der skal blive til en gennemgribende revision af den måde, hvorpå vi leverer varer til vores kunder over hele landet på daglig basis. Det er en meget spændende tid", tilføjer han.

Bæredygtig indpakning og bionedbrydelig plast
Udover på transportfronten har JD også en stribe andre projekter i gang, der skal reducere koncernens miljømæssige fodaftryk på tværs af hele forsyningskæden. Det indebærer bl.a. brug af bæredygtig indpakning i distributionscentrene gennem partnerskaber med brands som Lego, Nestle og Unilever.

Sammenlagt vil man reducere antallet af kasser, der bliver brugt i forsyningskæden, med 10 mia. i 2020, ligesom 80 procent af materialerne skal være genanvendelige, mindst 50 procent af plastindpakningen skal være bionedbrydelig, og 100 procent af selve logistikpakningen skal være genbrugelig.

Læs også: Bring går over til CO2-fri levering

Endelig har man også installeret solpaneler på taget af sit Asia No.1-center i Shanghai, et tiltag man forventer at kopiere til sine øvrige distributionscentre rundt om i landet. I 2030 forventer JD således, at man vil drive ’verdens største soldrevne infrastruktursystem’, med et areal på 200 mio. m2.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle