Kinesisk-britisk jernbane kan true lufttransporten

På kun 18 dage kan godstoge nu fragte varer fra det østlige Kina til Vesteuropa – udviklingen kan koste lufttransporten dyrt.

Sidste år blev over 40.000 containere fragtet med godstoge mellem Kina og Tyskland. Nu er jernbaneruten blevet udvidet helt til London og udviklingen fortsætter. Foto: flickr/Michael Greenhill. .

19.01.2017

SCM.dk

I går tøffede det første godstog fra Kina ind på Eurohub-fragtterminalen i Barking nær London. De tunge containere, der var læsset med tøj og andre forbrugsvarer, havde rejst 12.000 kilometer, og det var 18 dage siden, de havde forladt Østkina, nærmere betegnet byen Yiwu.

Læs også: Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

Turen afspejler den udvikling, der i disse år sker inden for godstogtransporten. Jernbaneforbindelsen truer med at ryste de kinesisk-europæiske forsyningskæder, og værst ser det ud for lufttransporten, spår mediet Air Cargo World.

Luftfarten koster nemlig betydelig mere end fragt over både vand og land, men er attraktiv grundet den relativt korte tid fragten tager sammenlignet med de store, langsomme containerskibe. Som jernbanenettet bliver udbygget og opgraderet, kan toge derfor i højere grad udfordre lufttransporten.

Skibstransporten er dog ikke helt uberørt af den stødte udvikling inden for jernbanetransporten. De 12-18 dage, det tager for godstoget af fragte containere fra Østkina til London, er langt mindre end de 45 dage, hvorpå et containerskib kan klare samme distance.

Prisen og leveringstiden gør godstogene attraktive for kapitalintensive varer, såsom bilkomponenter og elektronik samt for moderat tidsfølsomme varer, såsom tøj. Dog er skibsfragten kun halv så dyr som jernbaneruten og de meget tidsfølsomme varer bliver fragtet med fly, hvilket betyder, at togene nok ikke overtager skibsfragten lige foreløbig.

Læs også: Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Siden 2011 har godstoge fragtet containere mellem Kina og Tyskland. Sidste år blev flere end 40.000 containere fragtet på ruten og målet er at hæve det tal til 100.000 i år 2020.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle