Koordinering skal skabe bedre kundeløsninger

MIN AKTUELLE UDFORDRING: Der forestår et større omorganiseringsarbejde for Mette Boysen, der er nytiltrådt supply chain-direktør i Stena Recycling.

25.11.2013

SCM.dk

Omorganiseringen i Stena Recycling kræver en tilpasning af arbejdsprocesserne, fortæller supply chain-direktør Mette Boysen. Foto: Anne Prytz Schaldemose. .

Der står samordning øverst på agendaen for Mette Boysen, der for nylig er tiltrådt som supply chain-direktør i Stena Recycling. Hun har fået ansvaret for logistik og produktion i selskabet, der indsamler og bearbejder affald såsom papir, elektronisk skrot, farligt affald samt jern og metal. Langt størstedelen af affaldet bliver til nye råvarer, der efterfølgende bliver videresolgt.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Lagerplads søges   

Hele den øvelse stiller høje krav til en effektiv organisering og koordinering på tværs af logistik, produktion og salg. Det skal Mette Boysen nu tage hånd om, og hendes fokus ligger i første runde på hele det setup, der vedrører de kunder, der får afhentet affald.    

”Vi skal fremover kunne tilbyde kunderne én samlet affaldsløsning, og det er en stor udfordring, blandt andet fordi medarbejderne i dag arbejder med hver deres affaldstype”, fortæller Mette Boysen. Konkret er hun gået i gang med at få samordnet kørslen, så det i højere grad bliver den samme lastbil, der henter alt affald hos kunden, når det er muligt.  

”Er affaldet for eksempel placeret på paller eller i bure, kan det godt lade sig gøre at hente gamle køleskabe og papir samtidig”. Hun understreger, at kørsel og ruteplanlægning længe har været optimeret, men separat for hvert affaldsområde, og at det er den praksis, der nu skal ændres.

<p>”Vi har lukket nogle filialer, så nu handler det om at effektivisere forretningen, både til glæde for kunderne og os selv”. </p>

Mette Boysen, supply chain-direktør i Stena Recycling

Proaktive input på tværs
Ændringen i den måde, som Stena Recycling afhenter affaldet på omfatter både logistik og salg. Her skal medarbejderne lære nye affaldstyper at kende og sætte sig ind i de specifikke forhold, der eksempelvis knytter sig til love og regler om farligt affald. Samtidig skal logistik og salg arbejde på tværs og proaktivt komme med input til hinanden, hvilket i sidste ende skal muliggøre et forbedret krydssalg af affaldsløsninger.   

”Det samspil er helt afgørende for, at vi kan forbedre os og optimere vores processer, blandt andet med at blive bedre til at forudsige, hvor store affaldsmængder, vi får ind”, siger Mette Boysen.  

Åben kommunikation
Fordi omorganiseringen radikalt ændrer den måde, som de ansatte arbejder på i dag, lægger Mette Boysen stor vægt på at kommunikere åbent om forandringerne samt huske at fejre succeser og forbedringer.

Om Mette Boysen

Uddannelse: Civilingeniør supply chain/logistik, DTU, HD i international handel, CBS.
Tidligere job: Freelance supply chain-specialist 2011-, produktions- og logistikdirektør i Hempel, 2006-10.
Fritid: Løb, tennis.   

”Man skal ikke undervurdere, at sådanne kulturelle ændringer skaber usikkerhed. Derfor er kommunikationen fuldstændig afgørende. Man skal grundigt forklare, hvorfor ændringerne er nødvendige, og være åben omkring, at omverden konstant ændrer sig, og at man derfor ikke kan love, at der ikke sker flere forandringer i fremtiden”. Især på pap- og papirdelen er konkurrencen hård, fortæller Mette Boysen.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Leverandørsikkerhed har førsteprioritet    

”Markedet er faldet, så vi har været nødt til at finde besparelser. Vi har lukket nogle filialer, så nu handler det om at effektivisere forretningen, både til glæde for kunderne og os selv”.  

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Astrid er ny i salg og marketing

07.07.2025SCM.dk

Danske erhvervsledere frygter handelskrigens konsekvenser

01.07.2025SCM.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia