Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål

Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.

Shippingsektoren bliver ofte hængt ud som en af de største klimasynder, men målt på udledningsintensitet er eksempelvis luftfarten langt værre, påpeger undersøgelse..

13.12.2019

SCM.dk

I en ny undersøgelse fra det såkaldte Transition Pathway Initiative (TPI) ved London School of Economics har forskere undersøgt 57 af verdens største transportvirksomheder inden for bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren ift. deres indsats på klimaområdet.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

Selvom mange af selskaberne i undersøgelsen har sat sig mål på området, så har kun hvert femte (19 procent) planer for reduktion af deres udledninger, der stemmer overens med målsætningerne i Parisaftalen om at begrænse den globale opvarmning til højst to grader, og gerne 1½, i 2100.

Direkte udledninger fra transportsektoren tegner sig for næsten en fjerdedel af det energirelaterede CO2-udslip på verdensplan, så selvom der er fremskridt i de forskellige industrier, er det samlede billede skuffende, mener folkene bag projektet, også med henvisning til klimatopmødet COP25, der slutter i dag.

”Fra fragtskibe til Ferrarier er det opmuntrende at de fleste store transportvirksomheder har udstukket en kurs mod en low carbon-fremtid. Men de bevæger sig ikke hurtigt nok. Beskeden til verdens luftfarts-, bil- og shippinggiganter fra både FN’s klimamøde og TPI’s forskning er meget klar: I takt med at den grønne omstilling tager fart i 2020, risikerer transportsektoren at blive efterladt på perronen”, siger TPI’s medformand Faith Ward.

Som eksempel peger hun på, at der blandt de 22 store bilfabrikanter i undersøgelsen kun er to, hvis strategier vil være med til at holde den globale temperaturstigning på to grader eller mindre. Og det er ikke engang den største hovedpine i analysen.

Kompensation er utroværdig
Luftfarten er således den helt store synder, påpeger forskerne. Sektorens klimabevidsthed er godt nok i fremgang, men når det kommer til det egentlige CO2-aftryk, er flyselskaberne værre end alle andre sektorer, TPI studerer, med undtagelse af olie og gas.

Det gælder ikke mindst, fordi mange af selskaberne baserer deres strategier på de forskellige kompensationsordninger (offsetting), hvor de populært sagt køber aflad ved eksempelvis at medvirke til skovplantning rundt om i verden, for på den måde at modveje sine udledninger.

”Flyselskabernes kompensationsplaner er for ugennemsigtige indtil videre. IEA (det internationale energiagentur, red.) har slået fast, at udledningerne fra flyselskabernes egen drift skal nedbringes, så reduktionsplanser, der i for høj grad bygger på kompensation, er ikke troværdige”, siger undersøgelsens hovedforfatter, professor Simon Dietz.

”Flyselskaber, der fastsætter netto-reduktionsmål skal fremlægge mere information om, hvor meget deres brutto-udledninger vil falde, og hvor meget, der vil afhænge af kompensation”, tilføjer han.

For de tre sektorer lyder hovedkonklusionerne som følger:

Shipping:

Shippingsektoren står for tre procent af de menneskeskabte drivhusgasudledninger og bliver ofte stemplet som den miljømæssigt største synder. Men når man ser på udledningsintensiteten, dvs. udledningen i relation til mængden af gods og afstanden, det bliver transporteret, som TPI har gjort, så er billedet et andet.

Otte ud af de 13 shippingselskaber (61 procent) i undersøgelsen er således på linje med de ambitiøse temperaturmålsætningers benchmark i 2030, hvilket er en langt højere andel end i de to andre sektorer.

Her noterer TPI sig dog, at de man har undersøgt de 13 største børsnoterede selskaber (baseret på markedsværdi), og at disse ofte har mere moderne og brændstofeffektive skibe i sine flåder end de privatejede, hvorfor de derfor formentlig ikke er repræsentative for sektoren som helhed.

Med modeller som e-Fuso er Daimler blandt de få selskaber i TPI's undersøgelse, der er på linje med temperaturmålsætningerne i Parisaftalen. Foto: Daimler.

Bilfabrikanter:

Bilfabrikanterne viser stabilt fremskridt, mener rapporten. Ni ud af de 21 selskaber, TPI har undersøgt, har forbedret deres ledelseskvalitetsscore i år. Sektoren klarer sig desuden godt, når det gælder om at indarbejde klimamål i ledelseslønningerne, og at offentliggøre udledninger fra deres produkter.

Selvom ni selskaber ud af de 21 forudses at overholde deres egne respektive Parisløfter for 2030, så er kun to virksomheder, Daimler og Tesla, på rette vej, når det handler om det langsigtede temperaturmål.

Luftfarten:

Her går det kun langsomt fremad, og sektorens CO2-udslip er som nævnt det værste i TPI’s database, kun overgået af olie- og gasindustrien.

På papiret har næsten 60 procent af de 22 flyselskaber, undersøgelsen omfatter, reduktionsmål, der stemmer overens med Parisløfterne for 2020, men videre frem er de fleste af disse mål baseret på netto-udledninger inkl. kompensationer.

Læs også: Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Disse regner TPI for at være for usikre til, at man vil tælle dem med, og derfor ser man kun to flyselskaber, Easyjet og Wizz Air, som værende på linje med nogle af målene frem mod 2030, og kun sidstnævnte er med, når det gælder 2-gradersmålet.

-AK

Scanlox ApS

Sponseret

AGILOX AMR fra SCANLOX muliggør en implementering af automatiseret intern transport på få timer

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.02.2024SCM.dk

Kinesiske kraner mistænkt for spionage

23.02.2024SCM.dk

Unimec bygger nyt og udvider med 33 procent

19.02.2024SCM.dk

Fremviser tocifret vækst for sjette år i træk

19.02.2024SCM.dk

Stort set ingen forklaring på kæmpe hop i CO2-udledning

19.02.2024SCM.dk

1 ud af 3 nye iværksættervirksomheder har stort vækstpotentiale

17.02.2024SCM.dk

Global undersøgelse: Næsten alle vil gerne ofre noget for klimaet

16.02.2024SCM.dk

Ny rapport: Forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

16.02.2024SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser 2024

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup