Kunsten at købe råvarer i et uforudsigeligt marked

Risikostyring rykker højt op på agendaen i disse år, og indkøb af råvarer og andre ”commodities” er en hjørnesten i virksomheders risikostyring. Det stiller krav om nyt fokus og nye finansielle værktøjer i indkøbsafdelingen, og indkøberne kan lære meget af økonomiafdelingerne.

28.02.2012

SCM.dk

Alex Chandy, ekspert i Risk Management hos konsulentvirksomheden Accenture..

2011 bød på det ene chok efter det andet. Det understreger, at verden efter 2008 er en uforudsigelig verden, og at risikostyring er livsnødvendigt for moderne virksomheder. ”Alle virksomheder er på den ene eller anden måde afhængig af energi, og det vil først og fremmest sige olie. Prisen på olie har opført sig som en rutsjebane i en forlystelsespark”, fortæller Alex Chandy, der er ekspert i Risk Management hos konsulentvirksomheden Accenture. Han var i december måned i København for at holde oplæg om, hvordan man sikrer sig mod alt for store ubehagelige overraskelser, når man køber råvarer som fx energi – og hvordan man måske oven i købet kan sikre sig en fordel af de utilregnelige markeder.

Fra mavefornemmelse til professionel systematik
”Råvaremarkederne er udsat for enorme og uforudsigelige prisudsving, og det tempo skiftene foregår i accelerer i disse år. Indkøb af råvarer kan ikke længere klares som et halvtidsjob for en indkøbsassistent. Der skal helt andre ressourcer og professionelle værktøjer til”, fortæller Alex Chandy og tilføjer: ”Tidligere var mavefornemmelse det mest almindelige risikostyringsredskab i indkøbsafdelingerne. Den holder ikke længere. Indkøbsafdelinger skal blandt andet lære af økonomiafdelinger og anlægge en holistisk analytisk tilgang til professionelt og systematisk at sikre sig mod økonomiske risici i hele værdikæden”.

Fem anbefalinger
Hvordan gør man så det? Alex Chandy og kollegaer fra Accenture har studeret, hvad de bedste globale virksomheder fra den profitpressede consumer goods-branche såsom fx Unilever, Pepsi, Nestlé og Coca-Cola gør for at blive dygtigere og mindre sårbare på dette felt. Resultatet er fem anbefalinger:
1. Få styr og samling på data, de skal aggregeres og samles centralt.
2. Analyser data for kilder til lønsomhed, risici, spild etc. Brug dataanalyser til at kortlægge smarte kontraktmæssige strukturer, der minimerer negativ eksponering og optimerer positiv eksponering etc.
3. Gennemfør genforhandling af aftaler med leverandører for at opnå fleksibilitet i volumen, levering, prisstruktur o.s.v.
4. Fjern direkte eksponering ved hjælp af finansielle værktøjer såsom ”prisforecasts” og ”hedging” eller ved at indgå forsikringslignende ordninger/risikostyringsprodukter med banker
5. Er virksomheden storforbruger af ”rene råvarer” (pure commodities) som olie, gas, sukker, korn m.m., så ansæt kompetente medarbejdere der både har den markedsfaglige og kommercielle indsigt i disse særlige markeder (fx folk fra energisektoren). Der er brug for dyb forståelse af disse markeders DNA.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles