Læringer fra COVID-19 krisen for lagerstyring og pakkelogistik

Vanderlande har netop offentliggjort en rapport, der belyser, hvilke udfordringer og konsekvenser internationale aktører og logistikvirksomheder står overfor som følge af coronakrisen. Det hele ser dog ikke helt sort ud. Rapporten kommer nemlig også med mulige løsninger, der kan ruste virksomheder til bedre at kunne håndtere lignende kriser i fremtiden.

Vanderlande giver i sin nye rapport blandt andet nogle bud på, hvordan man i fremtiden kan afbøde lignende kriser som udbruddet af COVID-19..

03.08.2020

SCM.dk

Det globale udbrud af COVID-19 har stadig voksende indflydelse og potentielt omfattende konsekvenser for international økonomi. Markeder verden over begrænses af udgangsforbud, rejserestriktioner og tiltag med fokus på at holde afstand, hvilket har resulteret i mærkbare ændringer i måden at forbruge på.

Det er ændringer, der også har påvirket international lagerstyring og pakkelogistik. Det fremgår af materialehåndterings- og logistikudbyderen Vanderlandes rapport ”Expect the unexpected: lessons learned from COVID-19 affecting warehousing and parcel logistics operations”, der afdækker, hvilke konsekvenser coronakrisen har haft på henholdsvis e-handlen, fødevareindustrien og modemarkedet.

Særligt det at holde afstand og nedlukningen af barer, restauranter og andre offentlige steder har haft en markant effekt på forbrugeradfærden. Panikkøb og hamstring har resulteret i uventede sving i efterspørgsel med fødevarevirksomheder, der har set en stigning i omsætning på mellem 30 og 50 procent.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

Også online-handel har mærket coronakrisens vidtrækkende skygge. Rapporten oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17 – en tendens, der har betydet flaskehalse ved flere last-mile-leveringer og dermed betydelige forsinkelser ved den globale transport.

Modeindustrien har endvidere måtte lide med butikslukninger, knækkede forsyningskæder, og en kundebase, der står overfor en fremtid med finansiel usikkerhed. Vanderlande estimerer f.eks., at den globale industri står overfor en faldende omsætning på mellem 27 og 30 procent i 2020.

Coronakrisen giver også muligheder
Ifølge rapporten har coronakrisen således gjort det klart, hvordan ansatte i logistikindustrien skal være bedre forberedt på pludselige ændringer i efterspørgsel – noget, der stadig er aktuelt på nuværende tidspunkt. Konkret har udfordringerne vist sig således:

  • Mangel på hurtig op- eller nedskalering som efterspørgslen ændrer sig.
  • For mange ansættelser, resulterende i en ineffektiv arbejdsplads.
  • Bibeholdelse af kundetilfredshed.
  • Opretholdelse af rentabilitet.

Læs også: Logistikcenter opgraderer på det helt tunge udstyr

Hvordan tackler man så disse udfordringer? Rapporten understreger, at der findes flere muligheder for at kunne forudse, forberede og reagere på uventede markedsændringer, hvis man som virksomhed arbejder med lagerstyring og pakkelogistik. Blandt andet:

  • Værktøjer, der giver indsigt og planlægningsmuligheder i automatisering, emulering og processtyring.
  • Process engineering til optimering af aktiviteter, holde et vågent øje med automatiserede systemer og planlægge systemmodificeringer  .
  • Brug af blandt andet Tactical and operational planning og Operational Control Centre.

Selvom pandemien har været hård mod flere, og at det endnu står uklart, hvor længe den vil vare, mener Vanderlande dog, at der aldrig har været et bedre tidspunkt at gennemgå og evaluere sit automatiseringsniveau, da det kan give mulighed for at håndtere fremtidige udviklinger, forblive fleksible og reagere på ændringer i efterspørgsel, forårsaget af uventede begivenheder.

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle