Lagerstyring bliver overset i samspillet mellem salg/marketing og supply chain

Funktionerne salg/marketing og supply chain er ifølge en mini-undersøgelse gode til at samarbejde og er enige om vigtigheden i en tæt koordinering. Der ser dog ud til at være huller i samarbejdet om de to områder ’kampagneplanlægning’ og særligt ’lagerstyring’.

”… den lave procentdel af lagerstyring synes at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”, skriver de to professorer Jan Stentoft og Oliver Schnittka. Foto: 123rf.com.

25.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Find hovedrapporten her

Tæt samarbejde mellem marketing/salg og supply chain management (SCM) er afgørende for at sikre, at en virksomhed effektivt kan imødekomme kundernes efterspørgsel – og samtidig optimere den driftsmæssige effektivitet. Marketing og salg fokuserer på at skabe efterspørgsel, engagere kunder og drive omsætning, mens SCM arbejder på at sikre, at produkter bliver produceret, opbevaret og leveret effektivt. Uden tæt koordinering mellem disse funktioner risikerer virksomheder at opleve problemer med leveringsevnen, og at der er for meget på lagerhylderne. Det kan føre til utilfredshed hos kunderne, nedsat loyalitet og i sidste ende kassation. Alle er kritiske spørgsmål, der påvirker virksomhedens resultater og brandets værdi på kort og lang sigt

Samspillet ser ud til at fungere godt

En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i januar-februar 2025 viser, at det tilsyneladende står godt til med samspillet med de kunde- og markedsvendte og de forsyningsvendte funktioner. I hvert fald hvis man spørger nogle af de medarbejdere, der arbejder i enten salg/marketing og supply chain.

Læs også: Salg/marketing og supply chain finder melodien

Mini-undersøgelsen konkluderer, at:

  • De to funktioner samarbejder ofte sammen (score 4,13 på en Likert-skala fra 1 til 5, hvor 5 er det højeste).
  • Der er ikke en udpræget silokultur i de to funktioner (score 2,75).
  • De to funktioner anser i høj grad de to funktionsråder for at være vigtige for hinanden (score 4,4,).
  • De to funktioner ser ikke store udfordringer for samspillet (scorer fra 2,22 til 2,92).
  • De to funktioner vurderer, at samarbejdet bliver endnu vigtigere de kommende år (score 4,06)

Det kniber med lagerstyringen

Produktlanceringer (76 procent) og efterspørgselsprognoser (68 procent) scorer højest som samarbejdsområde; mens kampagneplanlægning (45 procent) og lagerstyring scorer lavest (32 procent).

”Kun 45 procent samarbejder om kampagneplanlægning og 32 procent om lagerstyring. Det kan indikere, at dette er to klassiske områder, der er forankret i henholdsvis marketing/salg og SCM. Ikke desto mindre synes den lave procentdel af lagerstyring at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”. Det skriver de to hovedkræfter SCM Panelets mini-undersøgelse professor i SCM Jan Stentoft og professor i marketing Oliver Schnittka, der begge er fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed ved Syddansk Universitet.

Plads til forbedringer

Mini-undersøgelsen tilbyder mulighed for, at respondenterne kan skrive kvalitative kommentarer som supplement til de kvantitative svar. Ved spørgsmålet om, respondenterne oplever udfordringer i samarbejdet mellem salg/marketing og SCM, viser resultaterne, at der ikke ser ud til at være de store udfordringer. Respondenterne har dog en del idéer til, hvad der kan være en barriere eller en løftestang for at udvikle samarbejdet – for eksempel omkring kampagneplanlægning og lagerstyring:

  • Begrænset ledelsesmæssig prioritet.
  • Vi mangler en kultur og viden, der kan bakke op om langt flere modulære strukturer i vores produktprogram. 
  • Manglende indsigt og forståelse af hinandens processer og kompleksitet.
  • Stor variation i afsætning, som er svært at forudse.
  • Forskellige personligheder med forskellige syn og baggrund.
  • Uklar ansvarsfordeling særligt i forhold til store projektindkøb til individuelle projekter.
  • Personlige prioriteter og manglende anerkendelse af salg og marketings vigtighed.
  • Klassisk marketing forstår ikke forsyningskædens kompleksitet - og omvendt forstår indkøb/SCM sig ikke på målstyret marketing.
  • Manglende forståelse for hinandens behov, herunder valide forecast data fra salg (der er ofte ikke interesse nok i hinanden).
  • Klassisk konflikt med pris fra leverandør, hvor vi ofrer lead-time eller høje minimums ordrestørrelser for at få en lavere pris.

Find hovedrapporten her

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: De bedste værktøjer til din supply chain planlægning

Usikkerheden hersker i både globale og lokale forsyningskæder. Det skærper kravene til, at virksomheder bliver endnu skarpere på planlægningen i forsyningskæden. SCM.dk dykker ned i de bedste værktøjer, strategier og teknologier, der gør det muligt at håndtere toldkaos og markedsudsving, optimere lagerstyring samt styrke samarbejdet på tværs af værdikæden.

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense