Lagerstyring bliver overset i samspillet mellem salg/marketing og supply chain

Funktionerne salg/marketing og supply chain er ifølge en mini-undersøgelse gode til at samarbejde og er enige om vigtigheden i en tæt koordinering. Der ser dog ud til at være huller i samarbejdet om de to områder ’kampagneplanlægning’ og særligt ’lagerstyring’.

”… den lave procentdel af lagerstyring synes at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”, skriver de to professorer Jan Stentoft og Oliver Schnittka. Foto: 123rf.com.

25.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Find hovedrapporten her

Tæt samarbejde mellem marketing/salg og supply chain management (SCM) er afgørende for at sikre, at en virksomhed effektivt kan imødekomme kundernes efterspørgsel – og samtidig optimere den driftsmæssige effektivitet. Marketing og salg fokuserer på at skabe efterspørgsel, engagere kunder og drive omsætning, mens SCM arbejder på at sikre, at produkter bliver produceret, opbevaret og leveret effektivt. Uden tæt koordinering mellem disse funktioner risikerer virksomheder at opleve problemer med leveringsevnen, og at der er for meget på lagerhylderne. Det kan føre til utilfredshed hos kunderne, nedsat loyalitet og i sidste ende kassation. Alle er kritiske spørgsmål, der påvirker virksomhedens resultater og brandets værdi på kort og lang sigt

Samspillet ser ud til at fungere godt

En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i januar-februar 2025 viser, at det tilsyneladende står godt til med samspillet med de kunde- og markedsvendte og de forsyningsvendte funktioner. I hvert fald hvis man spørger nogle af de medarbejdere, der arbejder i enten salg/marketing og supply chain.

Læs også: Salg/marketing og supply chain finder melodien

Mini-undersøgelsen konkluderer, at:

  • De to funktioner samarbejder ofte sammen (score 4,13 på en Likert-skala fra 1 til 5, hvor 5 er det højeste).
  • Der er ikke en udpræget silokultur i de to funktioner (score 2,75).
  • De to funktioner anser i høj grad de to funktionsråder for at være vigtige for hinanden (score 4,4,).
  • De to funktioner ser ikke store udfordringer for samspillet (scorer fra 2,22 til 2,92).
  • De to funktioner vurderer, at samarbejdet bliver endnu vigtigere de kommende år (score 4,06)

Det kniber med lagerstyringen

Produktlanceringer (76 procent) og efterspørgselsprognoser (68 procent) scorer højest som samarbejdsområde; mens kampagneplanlægning (45 procent) og lagerstyring scorer lavest (32 procent).

”Kun 45 procent samarbejder om kampagneplanlægning og 32 procent om lagerstyring. Det kan indikere, at dette er to klassiske områder, der er forankret i henholdsvis marketing/salg og SCM. Ikke desto mindre synes den lave procentdel af lagerstyring at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”. Det skriver de to hovedkræfter SCM Panelets mini-undersøgelse professor i SCM Jan Stentoft og professor i marketing Oliver Schnittka, der begge er fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed ved Syddansk Universitet.

Plads til forbedringer

Mini-undersøgelsen tilbyder mulighed for, at respondenterne kan skrive kvalitative kommentarer som supplement til de kvantitative svar. Ved spørgsmålet om, respondenterne oplever udfordringer i samarbejdet mellem salg/marketing og SCM, viser resultaterne, at der ikke ser ud til at være de store udfordringer. Respondenterne har dog en del idéer til, hvad der kan være en barriere eller en løftestang for at udvikle samarbejdet – for eksempel omkring kampagneplanlægning og lagerstyring:

  • Begrænset ledelsesmæssig prioritet.
  • Vi mangler en kultur og viden, der kan bakke op om langt flere modulære strukturer i vores produktprogram. 
  • Manglende indsigt og forståelse af hinandens processer og kompleksitet.
  • Stor variation i afsætning, som er svært at forudse.
  • Forskellige personligheder med forskellige syn og baggrund.
  • Uklar ansvarsfordeling særligt i forhold til store projektindkøb til individuelle projekter.
  • Personlige prioriteter og manglende anerkendelse af salg og marketings vigtighed.
  • Klassisk marketing forstår ikke forsyningskædens kompleksitet - og omvendt forstår indkøb/SCM sig ikke på målstyret marketing.
  • Manglende forståelse for hinandens behov, herunder valide forecast data fra salg (der er ofte ikke interesse nok i hinanden).
  • Klassisk konflikt med pris fra leverandør, hvor vi ofrer lead-time eller høje minimums ordrestørrelser for at få en lavere pris.

Find hovedrapporten her

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Logistikterminaler og optimeret lagerstyring

Effektive logistikterminaler er den livsvigtige komponent, der balancerer forsyningskæder, så efterspørgsel og udbud kan hænge sammen. Dette tema fokuserer på, hvordan virksomheder kan optimere deres lager- og terminaldrift ved hjælp af procesforbedringer, teknologi og automatisering. Målet er hurtigere processer, færre fejl og lavere omkostninger.​

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby