Lagerstyring bliver overset i samspillet mellem salg/marketing og supply chain

Funktionerne salg/marketing og supply chain er ifølge en mini-undersøgelse gode til at samarbejde og er enige om vigtigheden i en tæt koordinering. Der ser dog ud til at være huller i samarbejdet om de to områder ’kampagneplanlægning’ og særligt ’lagerstyring’.

”… den lave procentdel af lagerstyring synes at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”, skriver de to professorer Jan Stentoft og Oliver Schnittka. Foto: 123rf.com.

25.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Find hovedrapporten her

Tæt samarbejde mellem marketing/salg og supply chain management (SCM) er afgørende for at sikre, at en virksomhed effektivt kan imødekomme kundernes efterspørgsel – og samtidig optimere den driftsmæssige effektivitet. Marketing og salg fokuserer på at skabe efterspørgsel, engagere kunder og drive omsætning, mens SCM arbejder på at sikre, at produkter bliver produceret, opbevaret og leveret effektivt. Uden tæt koordinering mellem disse funktioner risikerer virksomheder at opleve problemer med leveringsevnen, og at der er for meget på lagerhylderne. Det kan føre til utilfredshed hos kunderne, nedsat loyalitet og i sidste ende kassation. Alle er kritiske spørgsmål, der påvirker virksomhedens resultater og brandets værdi på kort og lang sigt

Samspillet ser ud til at fungere godt

En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i januar-februar 2025 viser, at det tilsyneladende står godt til med samspillet med de kunde- og markedsvendte og de forsyningsvendte funktioner. I hvert fald hvis man spørger nogle af de medarbejdere, der arbejder i enten salg/marketing og supply chain.

Læs også: Salg/marketing og supply chain finder melodien

Mini-undersøgelsen konkluderer, at:

  • De to funktioner samarbejder ofte sammen (score 4,13 på en Likert-skala fra 1 til 5, hvor 5 er det højeste).
  • Der er ikke en udpræget silokultur i de to funktioner (score 2,75).
  • De to funktioner anser i høj grad de to funktionsråder for at være vigtige for hinanden (score 4,4,).
  • De to funktioner ser ikke store udfordringer for samspillet (scorer fra 2,22 til 2,92).
  • De to funktioner vurderer, at samarbejdet bliver endnu vigtigere de kommende år (score 4,06)

Det kniber med lagerstyringen

Produktlanceringer (76 procent) og efterspørgselsprognoser (68 procent) scorer højest som samarbejdsområde; mens kampagneplanlægning (45 procent) og lagerstyring scorer lavest (32 procent).

”Kun 45 procent samarbejder om kampagneplanlægning og 32 procent om lagerstyring. Det kan indikere, at dette er to klassiske områder, der er forankret i henholdsvis marketing/salg og SCM. Ikke desto mindre synes den lave procentdel af lagerstyring at være overraskende, da det stadig er et af de vigtigste samarbejdsområder mellem SCM og marketing/salg, især i forbindelse med salgskampagner og tilsvarende kommunikations- og butiksaktiviteter”. Det skriver de to hovedkræfter SCM Panelets mini-undersøgelse professor i SCM Jan Stentoft og professor i marketing Oliver Schnittka, der begge er fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed ved Syddansk Universitet.

Plads til forbedringer

Mini-undersøgelsen tilbyder mulighed for, at respondenterne kan skrive kvalitative kommentarer som supplement til de kvantitative svar. Ved spørgsmålet om, respondenterne oplever udfordringer i samarbejdet mellem salg/marketing og SCM, viser resultaterne, at der ikke ser ud til at være de store udfordringer. Respondenterne har dog en del idéer til, hvad der kan være en barriere eller en løftestang for at udvikle samarbejdet – for eksempel omkring kampagneplanlægning og lagerstyring:

  • Begrænset ledelsesmæssig prioritet.
  • Vi mangler en kultur og viden, der kan bakke op om langt flere modulære strukturer i vores produktprogram. 
  • Manglende indsigt og forståelse af hinandens processer og kompleksitet.
  • Stor variation i afsætning, som er svært at forudse.
  • Forskellige personligheder med forskellige syn og baggrund.
  • Uklar ansvarsfordeling særligt i forhold til store projektindkøb til individuelle projekter.
  • Personlige prioriteter og manglende anerkendelse af salg og marketings vigtighed.
  • Klassisk marketing forstår ikke forsyningskædens kompleksitet - og omvendt forstår indkøb/SCM sig ikke på målstyret marketing.
  • Manglende forståelse for hinandens behov, herunder valide forecast data fra salg (der er ofte ikke interesse nok i hinanden).
  • Klassisk konflikt med pris fra leverandør, hvor vi ofrer lead-time eller høje minimums ordrestørrelser for at få en lavere pris.

Find hovedrapporten her

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Logistikterminaler og optimeret lagerstyring

Effektive logistikterminaler er den livsvigtige komponent, der balancerer forsyningskæder, så efterspørgsel og udbud kan hænge sammen. Dette tema fokuserer på, hvordan virksomheder kan optimere deres lager- og terminaldrift ved hjælp af procesforbedringer, teknologi og automatisering. Målet er hurtigere processer, færre fejl og lavere omkostninger.​

Relateret indhold

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online