Lidt mindre vækst, meget mere digitalisering

Selvom Jungheinrich sænker væksttempoet lidt i løbet af 2019, så er der ingen grund til bekymring, lød det på selskabets årlige pressedag i Hamborg. Til gengæld fortsætter digitaliseringen med at dominere på flere fronter, og det går ikke langsommere.

Customer relations manager Wolfgang Kolk fortalte bl.a. om den digitale bestyrelse, Jungheinrich har nedsat til at styre selskabets digitale agenda og IT-arkitektur. Foto: Anders Kampmann.

06.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Udover produktfremvisninger og -premierer på nye versioner af nogle af de mange forskellige typer gaffeltrucks, koncernen nok er mest kendt for, så var programmet også fyldt godt op med oplæg om udviklingen i såvel selskabet som på markedet for interne logistikløsninger.

Bestyrelsesmedlem med ansvar for salg og marketing, Christian Erlach, startede med at trække de store linjer op for den seneste tids fremskridt for Jungheinrich, der generelt har ”oplevet stor vækst, fået foden ind på nye markeder og fordoblet vores salg af AGV’er”, som han sagde.

For 2019 ser udsigterne dog lidt anderledes ud, selvom det ifølge Erlach ikke er noget, man som hverken kunde, samarbejdspartner eller interessent skal miste nattesøvn over.

”Vi kommer til at se lidt mindre vækst i det kommende år, men der er ingen krise, og det er ikke noget, man skal bekymre sig over. Der kommer nogle påvirkninger fra Brexit og handelskrigen mellem USA og Kina, som vi vil analysere og forholde os til. Selvom vi ikke tror på et Hard Brexit, så er det noget, som vil give noget uro og forstyrre handlen, så vi forbereder os på det. Specielt omkring grænserne kan der blive udfordringer, så vi stockpiler bl.a. en del reservedele i Storbritannien”, forklarede Christian Erlach.

Jungheinrich følger dermed i fodsporene på eksempelvis Novo Nordisk og andre virksomheder, som gør sig klar til det britiske farvel til EU, ved at fylde lagrene med varer inden de frygtede negative konsekvenser rammer verdensmarkedet.

Digital bestyrelse udstikker retningen
Når det gælder udviklingen inden for kerneforretningen, truckdesign og -fremstilling, så er digitalisering i adskillige former fortsat en af de helt centrale tendenser. Kunstig intelligens, forbundne enheder og smarte løsninger vil også i 2019 vinde frem og gøre livet lettere for alle parter.

Vi ser også en stor fremtid for cloud-løsninger, hvor der er meget mere på vej; vi er kun lige startet

servicechef Frank Marschatz

Det mente i hvert fald customer relations manager Wolfgang Kolk, der fortalte om Jungheinrichs forventninger til den teknologiske udvikling i relation til selskabets brede portefølje; en udvikling, der i øvrigt også betyder, at flere og flere kunder vil have skræddersyet deres materiel (customization) fra start.

Læs også: 200.000 møbler om ugen kræver stærk truckflåde

”Digitalisering er for os et værktøj, der skal være med til at give vores kunder en endnu bedre oplevelse, når de handler med os, fordi vi kan blive endnu mere fleksible og samarbejde på stadig mere komplekse niveauer. Vi har nedsat en digital bestyrelse, der udstikker retningen, og vi rykker hurtigt på de områder, hvor vi ser store gevinster i horisonten”, sagde han og blev bakket op af servicechef Frank Marschatz.

”Vores trucks vil i endnu højere grad blive connected via Internet of Things, og så vil kunstig intelligens blive endnu vigtigere. 20 procent af virksomhederne i en ny undersøgelse bruger allerede AI til transport og logistik, og yderligere 37 procent regner med at tage det ind i fremtiden, hvilket vi også selv gør i vores WMS. Og så ser vi også en stor fremtid for cloud-løsninger, hvor der er meget mere på vej; vi er kun lige startet”, sagde han.

SCM.dk fik selv mulighed for trille en tur i den 17 ton tunge topmodel i EFG 6-serien, der bliver lanceret i år, spækket med sikkerhed, aircondition, en løftekapacitet på op til ni ton og i øvrigt kan vende på en tallerken. Foto: Anders Kampmann.

Sikkerhed og batterier
Det digitale spiller også ind, når det kommer til et andet centralt parameter, nemlig sikkerheden omkring det ofte tunge maskineri. Her kunne Felix Riesenhuber, der er chef for udviklingen af assistentsystemer og moduler, fortælle om de nye løsninger, man er ved at udvikle, som skal give den enkelte truck sine egne ’øjne og ører’, der selv kan holde styr på omgivelserne og bevæge sig derefter.

Afslutningsvis talte SCM.dk desuden med produktmanager Ullrich Mau-Hansen, der – uden at kunne afsløre de store detaljer – fortalte, at man arbejder på at supplere easyPILOT Follow-systemet, som blev præsenteret i 2018, med en stemmestyringsenhed, så plukkeren også kan styre sin truck verbalt, igen med både sikkerhed, komfort og effektivitet for øje.

Læs også: Aftale mellem CMA CGM og Freightos skal fremskynde digitaliseringen af shippingindustrien

I løbet af dagen var der også mulighed for at prøve kræfter med noget af Jungheinrichs nyeste isenkram, bl.a. den 17 ton tunge topmodel i den nye EFG 6-serie, der som noget nyt kommer med en lithium-ion-batteri (3,5 ton i sig selv). Det hænger sammen med en anden trend i retning af flere elektriske trucks, der skal adressere det stigende antal krav til miljøvenlighed og færre udledninger, som gør sig gældende i industrien, forklarede Christian Erlach.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

22.10.2024SCM.dk

Rigtig bæredygtighed forudsætter tæt samarbejde i værdikæden

17.10.2024SCM.dk

Techgiganter satser nu – også – på atomkraft

14.10.2024PA Consulting

Sponseret

Samfundsforandringer skabes ikke alene – fremtidens organisationer kræver stærke partnerskaber

14.10.2024SCM.dk

Festen er forbi. Det er crunch time

11.10.2024SCM.dk

Survey: CSRD har helt sikkert forretningsfordele

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

30.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220, Aalborg Ø