Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden

Han startede jobbet som ansvarlig for EET’s forsyningskæde i forsommeren 2020, hvor pandemien for alvor begyndte at forstyrre alle dele af forsyningskæde og forretning. Det var ikke en let start, og udfordringen har siden været at holde forsyningskæden stabil trods de mange forstyrrelser.

"Vi har de sidste to år opereret med lagerniveauer, der var 10 til 12 procent højere end tidligere – og jeg synes faktisk, det er ganske godt gået, at vi kan nøjes med det niveau af lagerbinding”, fortæller Bjarke Roost. Foto: EET..

05.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Forecasting, leveringskvalitet og lagerstyring har været udfordrende for os – som det har været for stort set alle virksomheder – de sidste to år. Vi har dog været hjulpet af, at vi har syv forskellige forretningsområder og 25 lande, så når det går skidt for ét kommercielt område eller ét land, så er det som regel gået godt for et andet. Der er en del risikospredning i vores model”, fortæller Bjarke Roost.

Forecasting-processen består af månedsmøder på alle syv forretningsområder: ”Mange sælgere har en naturlig og forståelig tilbøjelighed til at være meget optimistiske omkring salgsforventninger. I supply chain-teamet har vi de sidste par år brugt dobbelt så meget tid som normalt på at sikre præcision i salgsprognoserne”.

Sælgers marked
Forsyninger til EET har været præget af stor ustabilitet, og Bjarke Roost fortæller, at de sidste to år har været et udpræget ’sælgers marked’ forstået på den måde, at leverandører har stillet krav om ordrer i god tid og med høj volumen.

”Vi ser tegn på, at der sker en forsigtig afmatning af ’sælgers marked’, og at vilkårene bliver lidt bedre set fra købers perspektiv. Vi har de sidste to år opereret med lagerniveauer, der var 10 til 12 procent højere end tidligere – og jeg synes faktisk, det er ganske godt gået, at vi kan nøjes med det niveau af lagerbinding”, fortæller han.

Han oplyser også, at EET Group holder sine vækst- og regnskabsmål med en toplinjevækst på 21 procent i 2021, og de er på planen i 2022.

Læs også: Månedens udfordring: Speditører balancerer i krydsfeltet mellem kaos og sikkerhed

Transportkaos og bæredygtighed
Han fortæller endvidere, at EET Group har været udfordret af transportproblemer i Europa – ikke så meget i Danmark. Transportproblemerne har haft mange årsager som covid-19, pakkeboom, nedbrud på en transportleverandørs centrallager i Holland, problemer med integration mellem to pakkekurerselskaber med mere.

”Vi har de sidste to år ikke helt været i stand til at levere den leveringskvalitet til vores kunder, som vi gerne ville. Vores mål er on-time-in-full (OTIF) levering på 92-95 procent, og den reelle præstation har været på 85-90 procent. Det ser vi frem til at ændre på i den kommende tid”, fortæller han og tilføjer: ”Vi leverer en del tidskritiske reservedele til nogle af vores kunder, og vi har særlig fokus på at forbedre leveringskvaliteten af disse tidskritiske kurerleveringer”.

EET Group har stort fokus på løbende at reducere klimaaftryk. Det sker for eksempel ved at konsolidere transport, så der ikke er luft i lastbilerne og ved i samarbejde med organisationen Ecologi at plante et træ for hver fjerde pakkeforsendelse, EET Group sender til kunder.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online