Mærsks jernbane-eventyr når ny milepæl

Med sin AE19-service vil Mærsk forbinde Asien og Europa gennem et samspil mellem sø- og jernbanefragt. Nu har Mærsk for første gang transporteret et ’block train’ fra Japan til Storbritannien over den transsibiriske jernbane. På den måde opliver transportvirksomheden gamle transportruter.

I starten af marts opnåede Mærsks AE19-service en milepæl ved ankomsten af første block train fra Japan over Rusland. Foto: Mærsk. .

07.04.2021

SCM.dk

Siden 2019 har Mærsk gået efter at styrke forbindelsen mellem Asien og Europa, men denne gang er det ved jernbanefragt i stedet for rederiets typiske skibsfragt. Ved hjælp af den transsibiriske jernbane får nordlige Østasiatiske lande et alternativ til den lange vej gennem Suez-kanalen, når deres varer skal til Europa.

Fra Vostochniy Havn, der ligger ud til Det Japanske Hav, blev det første block train fra Japan sendt afsted på ruten, som krydser Rusland, til Skt. Petersborg, hvorfra Mærsk sejler godset videre. Nu er de 40 40-fods containere så ankommet i Storbritannien, og Mærsk kan markere en milepæl for deres AE19-service.

”Det er første gang siden opstarten for to år siden, at vores AE19-service transporterer et fyldt containertog lastet udelukkende med varer Japan. Transit fra Asien til Europe via Rusland er et tiltagende attraktivt alternativ til Suez-kanalen – selv for landene som Japan og Storbritannien omgivet af hav. Vi er sikre på, at de fremskridt vi gjorde sidste år indenfor transsibirisk transit sammen med Russian Railways og vores partner Modul vil fortsætte i 2021”, forklarer Zsolt Katona, chef for Mærsk Eastern Europe i en pressemeddelelse.

Læs også: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Der er tale om en genoplivning af gamle transitruter, når Mærsk bringer den transsibiriske jernbane i spil. For 30 år siden var den ruten nemlig mest populære transitrute for gods mellem Japan og Europa.

”At tilbyde løsning som AE19 til vores japanske kunder viser de muligheder Mærsk kan tilbyde indenfor en række transportmetoder. Jeg er meget glad for at se vores kunders opbakning, og jeg ser frem til at gøre dette til et reelt valg for flere og flere kunder”, tilføjer Toru Nishiyama, der er Area Managing Director for det nordøstlige Asien i Mærsk.

Indtilvidere tilbyder AE19 tre ugentlige afgange mellem det nordøstlige Asien og Nordeuropa, og Mærsk forventer at udvide servicen i løbet af 2021.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle