Mærsks jernbane-eventyr når ny milepæl

Med sin AE19-service vil Mærsk forbinde Asien og Europa gennem et samspil mellem sø- og jernbanefragt. Nu har Mærsk for første gang transporteret et ’block train’ fra Japan til Storbritannien over den transsibiriske jernbane. På den måde opliver transportvirksomheden gamle transportruter.

I starten af marts opnåede Mærsks AE19-service en milepæl ved ankomsten af første block train fra Japan over Rusland. Foto: Mærsk. .

07.04.2021

SCM.dk

Siden 2019 har Mærsk gået efter at styrke forbindelsen mellem Asien og Europa, men denne gang er det ved jernbanefragt i stedet for rederiets typiske skibsfragt. Ved hjælp af den transsibiriske jernbane får nordlige Østasiatiske lande et alternativ til den lange vej gennem Suez-kanalen, når deres varer skal til Europa.

Fra Vostochniy Havn, der ligger ud til Det Japanske Hav, blev det første block train fra Japan sendt afsted på ruten, som krydser Rusland, til Skt. Petersborg, hvorfra Mærsk sejler godset videre. Nu er de 40 40-fods containere så ankommet i Storbritannien, og Mærsk kan markere en milepæl for deres AE19-service.

”Det er første gang siden opstarten for to år siden, at vores AE19-service transporterer et fyldt containertog lastet udelukkende med varer Japan. Transit fra Asien til Europe via Rusland er et tiltagende attraktivt alternativ til Suez-kanalen – selv for landene som Japan og Storbritannien omgivet af hav. Vi er sikre på, at de fremskridt vi gjorde sidste år indenfor transsibirisk transit sammen med Russian Railways og vores partner Modul vil fortsætte i 2021”, forklarer Zsolt Katona, chef for Mærsk Eastern Europe i en pressemeddelelse.

Læs også: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Der er tale om en genoplivning af gamle transitruter, når Mærsk bringer den transsibiriske jernbane i spil. For 30 år siden var den ruten nemlig mest populære transitrute for gods mellem Japan og Europa.

”At tilbyde løsning som AE19 til vores japanske kunder viser de muligheder Mærsk kan tilbyde indenfor en række transportmetoder. Jeg er meget glad for at se vores kunders opbakning, og jeg ser frem til at gøre dette til et reelt valg for flere og flere kunder”, tilføjer Toru Nishiyama, der er Area Managing Director for det nordøstlige Asien i Mærsk.

Indtilvidere tilbyder AE19 tre ugentlige afgange mellem det nordøstlige Asien og Nordeuropa, og Mærsk forventer at udvide servicen i løbet af 2021.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle