Maersk og Hapag-Lloyd vender tilbage til Rødehavet

Den dansk-tyske Gemini containerskibealliance mellem Maersk og Hapag-Lloyd har besluttet, at alliancens ME11-rute mellem Indien, Mellemøsten og Middelhavet, fra midt på måneden skal passere gennem Rødehavet. Passagen sker under flådebeskyttelse.

Foto: Bundeswehr

05.02.2026

SCM.dk

Første vestgående afgang bliver med Albert Mærsk, og første østgående afgang med Astrid Mærsk.

EU NAVFOR Operation Aspides kommer til at stå for flådebeskyttelsen. Danmark bidrager i øjeblikket ikke til flådestyrken, men det gør Tyskland.

Alliancens to store ruter til Asien, AE12 og AE15, vil – indtil videre - fortsat sejle syd om Afrika.

-mauh
 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Efter 20 år med samme truckmærke sender lagerchef stafetten videre hos INOX

SCM.dk

Stort tema om smart produktion i praksis: Fra Industri 4.0 til 5.0

Relateret indhold

22.06.2026SCM.dk

Amerikanske virksomheder sagsøger containerproducenter for prisaftaler

22.06.2026SCM.dk

Forsigtig genåbning af Hormuzstrædet trods fortsat usikkerhed

SCM.dk

Kinesisk konkurrence øger globale CO₂-udledninger

SCM.dk

Kvasir henter 75 millioner kroner til grønt skibsbrændstof

18.06.2026SCM.dk

Aftale underskrevet: Hormuz åbner i 60 dage uden gebyrer

16.06.2026SCM.dk

Danske rederier indtager afventende tilgang til Hormuz' mulige åbning

15.06.2026SCM.dk

Danske Rederier: Der kommer til at gå nogle uger

15.06.2026SCM.dk

USA og Iran er enige om åbning af Hormuzstrædet

12.06.2026SCM.dk

Dansk logistikvirksomhed åbner kontor i Hamborg

11.06.2026SCM.dk

DHL lancerer ekspresservice til luftfragt i sværvægtsklassen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle