Maersk vil indsnævre udviklingen af biobrændstoffer

CO2-neutrale brændstoffer er altafgørende for shippingbranchens mål om en carbonfri industri i 2050. Maersk vil derfor sætte skub i udviklingen og har udvalgt tre typer, hvor der skal sættes skub på forskningen. Den store udfordring er i energisektoren på land.

I 2030 skal de CO2-neutrale biobrændstoffer være klar, hvis målet om en carbonfri industri i 2050 skal være realistisk, mener Maersk, der derfor vil sætte skub i udviklingen ved at udpege de tre mest lovende typer brændstof. Foto: Maersk Line.

25.10.2019

SCM.dk

Maersk har sat 2030 som deadline for, hvornår de CO2-neutrale brændstoffer skal være klar, for at 2050-målet, med et skibs gennemsnitlige levealder in mente, skal være realistisk. Det kræver, at der kommer fart på udviklingen, og derfor har Maersk i en undersøgelse sammen med Lloyd’s Register identificeret netop de tre typer brændsel som dem, man mener industrien bør fokusere på at udvikle.

”Vi har set på teknologiernes parathed, omkostningsforventninger og muligheder på energisiden, og har konkluderet, at disse tre er dem, der med størst sandsynlighed kan blive den første generation af netto-nul-brændstoffer til shipping”, siger chefrådgiver på klimaspørgsmålet hos Maersk, John Kornerup Bang, til Lloyd’s Register.

Maersk vil fremover selv bruge 80 procent af sine forskningsmidler til udviklingen af netop de tre brændstoftyper, mens 20 procent vil blive sat til side til eventuelle ’dark horses’, der måtte dukke op. Beslutningen handler ikke kun om tillid til de tre typer, men også et ønske om at få hele industrien til at bevæge sig i samme retning.

”Undersøgelsen viser klart, at det skibsdesign og motorer ikke er udfordringen her. Nye typer motorer kan fremstilles og skibe kan redesignes”, forklarer han Lloyd’s Register og peger på, at den egentlig udfordring ligger på land.

”Det er energisektoren, integrationen af infrastruktur til at opbygge skalaen og tilgængeligheden. Det er vigtigt for os at komme ud med noget kommunikation, der kan fiksere fokus og ressourcer fra energisektorens økosystem omkring det her”, siger John Kornerup Bang til Lloyd’s.

Regning til hele samfundet
Det er også vigtigt fra et strategisk synspunkt. Shippingsektoren er kun en lille del af det globale energimarked, og har været tilfreds med fossile brændstoffer i årtier. Derfor har der ikke været den store interesse eller investeringslyst fra energiselskaberne, når det gælder alternative brændsler.

”Vi må indrømme, at vi som sektor ikke har efterspurgt det her, men det gør vi så nu. Som industrikunde skal vi klart gå ud og sige, at behovet er her. Vi ser ikke andre udveje end at få mange aktører til at gå sammen og løfte i flok”, siger John Kornerup Bang til Lloyd’s Register.

Endelig er der det vigtige spørgsmål om regningen for den nye udvikling. De CO2-neutrale brændstoffer er betydeligt dyrere end konventionel bunkerolie, og derfor beder Maersk også om hjælp fra politisk hold til ikke bare at understøtte skiftet, men også dække omkostningerne.

”Kortlægningen viser klart, at det er usandsynligt at disse brændstoffer vil blive ligeså billige som dem, vi har i dag. Spørgsmålet om, hvem der skal klare de udgifter, er ikke simpelt. Den enkle løsning vil være, at vi sender dem videre til kunderne, som igen sender dem videre til forbrugerne”, forklarer John Kornerup Bang og fortsætter:

Læs også: Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping

”En anden mulighed er, at de bliver sendt videre til samfundet. Enten straffer du brugen af CO2, eller også subsidierer man noget af det her (brændstofudvikling, red.). Der er udgifter forbundet med klimaforandringerne, som offentligheden allerede betaler, som vil blive reducerede”, siger han.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg