Magasin du Nord fjerner et led i forsyningskæden

”Hvad vi frem for alt vil undgå, er, at varerne ”står stille” på grund af fejl, for i så fald mister vi salgsdage”, siger stormagasinets supply chain operation manager, Lise Mouritzen. Virksomheden er i gang med en omfattende proces, som har til formål at optimere vareflowet. Det sker dels ved at udlicitere alle logistiske opgaver, dels ved fremover at lade producenterne levere direkte til Magasins seks forretninger.

28.07.2008

SCM.dk

Af Peter Jürgensen
Gangene i den kontorbygning i Hvidovre, som hidtil har huset Magasin du Nords logistikfunktion, ligger næsten øde hen. De sidste fire medarbejdere forventer i løbet af det kommende års tid at pakke sammen og flytte ind til stormagasinet på Kongens Nytorv. Transport- og logistikvirksomheden DHL, som i forvejen holder til i nabolaget, har lejet sig ind i lagerbygningerne og har ydermere siden 2006 gradvis overtaget hovedparten af Magasins mangeartede logistikopgaver.
Samtidig har stormagasinet fjernet et tidsrøvende og tungt led i distributionskæden
”Mens varerne tidligere blev leveret fra vores centrale lager, vil leverandørerne fremover levere de fleste varer direkte til vores seks butikker. Vores aktuelle udfordring består således i, at vi har igangsat en fundamental ændring af hele vores vareflow og dermed vores supply chain-struktur”, fortæller lederen af Magasins Supply Chain Management afdeling, Lise Mouritzen.
Hermed forventer Magasin du Nord at kunne nedbringe transittiden fra og med det øjeblik, hvor varerne afgår fra leverandøren, og til de ligger på disken - prismærkede og klar til at blive solgt. Målet er at gøre varens vej så kort og direkte som muligt og dermed reducere - og helst helt undgå - kostbar spildtid. 90 procent af varerne skal ifølge planen fremover leveres direkte fra producent til forretning. Efter som direkte levering imidlertid forudsætter, at leverandørerne har et veludbygget elektronisk kommunikationssystem, er det en proces, som forventes at tage flere år.
”Hvad vi frem for alt vil undgå, er, at varerne ”står stille” på grund af fejl, for i så fald mister vi salgsdage. Hvis leverandøren f.eks. ikke sender de nødvendige følgepapirer med, bliver varen sorteret fra og sendt ud på motorvejen igen, når problemet er løst.

Praktisk naboskab
Indtil for et par år siden bestod Magasin du Nords logistikfunktion af 65 mennesker.
”En stor og solid logistikafdeling er imidlertid ikke det, vi har mest brug for i dag”, erkender Lise Mouritzen.
”I stedet ønsker vi en dynamisk samarbejdspartner, som kan bidrage med nytænkning og fleksible løsninger. DHL er jo en global virksomhed, og de får derfor også inspiration andre steder fra. For os har det alt i alt været en god løsning at overlade opgaven til naboen, fordi vi ikke skulle flytte alle varerne fysisk. Det er særdeles praktisk, at vi bogstaveligt talt sidder under samme tag. Hvis et firma påtænker at gennemføre en større outsourcing af logistikfunktionen, vil jeg derfor anbefale, at man opretter et midlertidigt kontor på den lokalitet, hvor man har tænkt sig at outsource til”.

Ensartet registrering
Samtidig med at logistikfunktionen er blevet lagt i hænderne på andre, har Magasin ændret sin IT-infrastruktur. Tidligere havde virksomheden sit eget gradvist udviklede ”Magasinsystem”, som ikke var i stand til at arbejde i moduler. I september forrige år overgik man imidlertid til et Axapta standardsystem, som er tilpasset forholdene i Magasins seks stormagasiner.
”Vi har erkendt, at hele datastyringen måtte blive bedre. Tidligere blev alle varenumre indtastet manuelt, hvilket var meget tidsrøvende. Hvis det overhovedet er muligt, beder vi derfor i dag leverandøren om elektronisk at sende os såvel varefiler som ordrer. Derved får vi en meget hurtig håndtering af informationer samt større sikkerhed for at oplysningerne er korrekte. Samtidig indeholder Axapta systemet et kvalitetsmodul, som skal give os større leverandørsikkerhed. I stedet for at sende E-mails mellem DHL og de seks forskellige forretninger, når der opstår problemer, bliver ændringer nu rapporteret til kvalitetsmodulet. Herved får registreringerne en ensartet struktur, og vi kan synliggøre eventuelle problemer i forsyningskæden.”
Magasin du Nord stiller store krav til sine leverandører. Varerne skal således være salgsklargjort ved modtagelsen, hvilket oftest vil indbefatte prismærkning. Samtidig skal følgepapirer og varer være mærket korrekt med bl.a. ordrenumre.
”I og med at det er en indkøber, som køber varerne hjem, hvorefter andre skal håndtere dem, er det tvingende nødvendigt, at alle informationer er korrekte. Vi kan ikke leve med, at vi skal gætte os frem”, siger Lise Mouritzen.

Sporbarhed
”Imidlertid har vi også mange små leverandører, som ikke er i stand til at rulle det store skyts ud, hvad angår IT. Men alle kan jo efterhånden sende en Excell-fil. Vi er også klar over, at RFID i fremtiden vil blive stadig mere udbredt. På et tidspunkt vil vi nok også være klar til at bruge det, forudsat at leverandørerne selv arbejder med dette redskab. Flere store udenlandske detailhandelskæder er allerede begyndt at vælge leverandører fra, hvis de ikke bruger RFID. Men selv om teknologien øger sporbarheden ganske betragteligt, er det også en dyr investering. Derudover kan det blive en stor udfordring at få RFID-tac’en syet ind i vores mærkevarer.”

Når kæden åbnes
Generelt så Lise Mouritzen gerne, at der blev arbejdet mere systematisk med, hvorledes detailhandelssektoren kunne udvikle nye forretningsmodeller.
”F.eks. ville vi gerne arbejde endnu tættere med leverandørerne, så vi kan øge vores viden om, hvordan værdikæder og varestrømme er bygget op. Af og til har vi sammen med leverandørerne åbnet forsyningskæden helt tilbage til producentstedet. Formålet var at undersøge, om den transportvej - og tid, som varen har været igennem, kan optimeres til gavn for begge parter. Når vi følger varens vej, vel vidende at der også er andre skandinaviske og europæiske led i forsyningskæden, er vi oftest i stand til at finde en måde, hvorpå vi kan nedbringe transporttiden og styrke hvert led i varestrømmen. Men det forudsætter naturligvis, at leverandørerne er villige til selv at åbne for Pandoras Æske”, siger Lise Mouritzen, som dog ikke tvivler på, at samspillet med leverandørerne bliver tættere i fremtiden.
”Det er jo i deres egen interesse, for de mister også penge, hvis der går knas i forsyningskæden. Jo hurtigere varen er fremme til sæsonstarterne, jo større er afsætningen af varerne og dermed omsætningen for både os og vores leverandører.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

05.08.2025SCM.dk

Cyberrisici i din forsyningskæde - find dit svageste led

31.07.2025SCM.dk

PostNord fortsætter væksten: Stærk pakkeforretning og lavere omkostninger driver resultatet

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Astrid er ny i salg og marketing

07.07.2025SCM.dk

Danske erhvervsledere frygter handelskrigens konsekvenser

01.07.2025SCM.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia