Magasin du Nord fjerner et led i forsyningskæden

”Hvad vi frem for alt vil undgå, er, at varerne ”står stille” på grund af fejl, for i så fald mister vi salgsdage”, siger stormagasinets supply chain operation manager, Lise Mouritzen. Virksomheden er i gang med en omfattende proces, som har til formål at optimere vareflowet. Det sker dels ved at udlicitere alle logistiske opgaver, dels ved fremover at lade producenterne levere direkte til Magasins seks forretninger.

28.07.2008

SCM.dk

Af Peter Jürgensen
Gangene i den kontorbygning i Hvidovre, som hidtil har huset Magasin du Nords logistikfunktion, ligger næsten øde hen. De sidste fire medarbejdere forventer i løbet af det kommende års tid at pakke sammen og flytte ind til stormagasinet på Kongens Nytorv. Transport- og logistikvirksomheden DHL, som i forvejen holder til i nabolaget, har lejet sig ind i lagerbygningerne og har ydermere siden 2006 gradvis overtaget hovedparten af Magasins mangeartede logistikopgaver.
Samtidig har stormagasinet fjernet et tidsrøvende og tungt led i distributionskæden
”Mens varerne tidligere blev leveret fra vores centrale lager, vil leverandørerne fremover levere de fleste varer direkte til vores seks butikker. Vores aktuelle udfordring består således i, at vi har igangsat en fundamental ændring af hele vores vareflow og dermed vores supply chain-struktur”, fortæller lederen af Magasins Supply Chain Management afdeling, Lise Mouritzen.
Hermed forventer Magasin du Nord at kunne nedbringe transittiden fra og med det øjeblik, hvor varerne afgår fra leverandøren, og til de ligger på disken - prismærkede og klar til at blive solgt. Målet er at gøre varens vej så kort og direkte som muligt og dermed reducere - og helst helt undgå - kostbar spildtid. 90 procent af varerne skal ifølge planen fremover leveres direkte fra producent til forretning. Efter som direkte levering imidlertid forudsætter, at leverandørerne har et veludbygget elektronisk kommunikationssystem, er det en proces, som forventes at tage flere år.
”Hvad vi frem for alt vil undgå, er, at varerne ”står stille” på grund af fejl, for i så fald mister vi salgsdage. Hvis leverandøren f.eks. ikke sender de nødvendige følgepapirer med, bliver varen sorteret fra og sendt ud på motorvejen igen, når problemet er løst.

Praktisk naboskab
Indtil for et par år siden bestod Magasin du Nords logistikfunktion af 65 mennesker.
”En stor og solid logistikafdeling er imidlertid ikke det, vi har mest brug for i dag”, erkender Lise Mouritzen.
”I stedet ønsker vi en dynamisk samarbejdspartner, som kan bidrage med nytænkning og fleksible løsninger. DHL er jo en global virksomhed, og de får derfor også inspiration andre steder fra. For os har det alt i alt været en god løsning at overlade opgaven til naboen, fordi vi ikke skulle flytte alle varerne fysisk. Det er særdeles praktisk, at vi bogstaveligt talt sidder under samme tag. Hvis et firma påtænker at gennemføre en større outsourcing af logistikfunktionen, vil jeg derfor anbefale, at man opretter et midlertidigt kontor på den lokalitet, hvor man har tænkt sig at outsource til”.

Ensartet registrering
Samtidig med at logistikfunktionen er blevet lagt i hænderne på andre, har Magasin ændret sin IT-infrastruktur. Tidligere havde virksomheden sit eget gradvist udviklede ”Magasinsystem”, som ikke var i stand til at arbejde i moduler. I september forrige år overgik man imidlertid til et Axapta standardsystem, som er tilpasset forholdene i Magasins seks stormagasiner.
”Vi har erkendt, at hele datastyringen måtte blive bedre. Tidligere blev alle varenumre indtastet manuelt, hvilket var meget tidsrøvende. Hvis det overhovedet er muligt, beder vi derfor i dag leverandøren om elektronisk at sende os såvel varefiler som ordrer. Derved får vi en meget hurtig håndtering af informationer samt større sikkerhed for at oplysningerne er korrekte. Samtidig indeholder Axapta systemet et kvalitetsmodul, som skal give os større leverandørsikkerhed. I stedet for at sende E-mails mellem DHL og de seks forskellige forretninger, når der opstår problemer, bliver ændringer nu rapporteret til kvalitetsmodulet. Herved får registreringerne en ensartet struktur, og vi kan synliggøre eventuelle problemer i forsyningskæden.”
Magasin du Nord stiller store krav til sine leverandører. Varerne skal således være salgsklargjort ved modtagelsen, hvilket oftest vil indbefatte prismærkning. Samtidig skal følgepapirer og varer være mærket korrekt med bl.a. ordrenumre.
”I og med at det er en indkøber, som køber varerne hjem, hvorefter andre skal håndtere dem, er det tvingende nødvendigt, at alle informationer er korrekte. Vi kan ikke leve med, at vi skal gætte os frem”, siger Lise Mouritzen.

Sporbarhed
”Imidlertid har vi også mange små leverandører, som ikke er i stand til at rulle det store skyts ud, hvad angår IT. Men alle kan jo efterhånden sende en Excell-fil. Vi er også klar over, at RFID i fremtiden vil blive stadig mere udbredt. På et tidspunkt vil vi nok også være klar til at bruge det, forudsat at leverandørerne selv arbejder med dette redskab. Flere store udenlandske detailhandelskæder er allerede begyndt at vælge leverandører fra, hvis de ikke bruger RFID. Men selv om teknologien øger sporbarheden ganske betragteligt, er det også en dyr investering. Derudover kan det blive en stor udfordring at få RFID-tac’en syet ind i vores mærkevarer.”

Når kæden åbnes
Generelt så Lise Mouritzen gerne, at der blev arbejdet mere systematisk med, hvorledes detailhandelssektoren kunne udvikle nye forretningsmodeller.
”F.eks. ville vi gerne arbejde endnu tættere med leverandørerne, så vi kan øge vores viden om, hvordan værdikæder og varestrømme er bygget op. Af og til har vi sammen med leverandørerne åbnet forsyningskæden helt tilbage til producentstedet. Formålet var at undersøge, om den transportvej - og tid, som varen har været igennem, kan optimeres til gavn for begge parter. Når vi følger varens vej, vel vidende at der også er andre skandinaviske og europæiske led i forsyningskæden, er vi oftest i stand til at finde en måde, hvorpå vi kan nedbringe transporttiden og styrke hvert led i varestrømmen. Men det forudsætter naturligvis, at leverandørerne er villige til selv at åbne for Pandoras Æske”, siger Lise Mouritzen, som dog ikke tvivler på, at samspillet med leverandørerne bliver tættere i fremtiden.
”Det er jo i deres egen interesse, for de mister også penge, hvis der går knas i forsyningskæden. Jo hurtigere varen er fremme til sæsonstarterne, jo større er afsætningen af varerne og dermed omsætningen for både os og vores leverandører.”

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle