MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler

MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.

For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer, er MANs elektriske lastbil, der skal lanceres i 2024, allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. Foto: MAN .

26.05.2022

SCM.dk

På den tidligere Berlin Tempelhof Lufthavn har MAN Truck & Bus for første gang offentligt vist prototypen af sin kommende elektriske lastbil. Et særligt teknisk træk ved den banebrydende elektriske lastbil, som vil blive lanceret på markedet i 2024, er dens kapacitet til fremtidig megawatt-opladning.

"Vi er nødt til at gøre vejgodstransport grønnere for at opnå vores klima mål. Det projekt, vi støtter omkring højtydende opladning til e-lastbiler, giver vigtige erfaringer. Det, der er vigtigt nu, er at få flere e-lastbiler på vejene hurtigt. Partnerskabet mellem MAN og ABB viser, at vi er videre i det rigtige spor," sagde den føderale minister for digitalisering og transport, Dr. Volker Wissing, som var tilstede på dagen.

Under ministerens prøvetur i MAN el-lastbilen, understregede Alexander Vlaskamp, CEO koncerndirektør for MAN Truck & Bus, "at accelerere udvidelse af opladningsinfrastrukturen er den eneste måde at opnå udvikling af transport og opfylde klimamål”.

Læs også: MAN fremskynder tidsplanen for nul-emissions lastbiler

For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer, er MANs elektriske lastbil, der skal lanceres i 2024, allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. ABB Emobility, som en førende global leverandør af opladningsløsninger, har til hensigt at bringe sådanne opladningssystemer hurtigt på markedet.

"Vi sigter efter at kunne tilbyde elektromobilitet på alle områder. Hos ABB E-mobility har vi arbejdet på at udvikle de tilsvarende præstationsstandarder i mange år. Megawatt-opladning vil kræve ny strømteknologi med mere end 1.000 volt, så elektrisk sikkerhed og pålidelighed er afgørende ved disse effektniveauer. Vores ambition er at bringe denne nye teknologi på markedet inden for tre år", sagde Frank Mühlon samtidig, som er administrerende direktør for ABB E-mobility.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle