Mere end 40% af detail-aktører frygter mangel på varer op til jul

Geopolitiske spændinger, lukning af handelsruter, stor afhængighed af få landes elektronikproduktion med mere sætter de globale forsyningskæder under pres. Derfor forventer 42 procent af detailproducenter og butikker at udgå for visse varer op til jul, mens 38 procent forudser leveringsforsinkelser. Brister forsyningskæderne, rammer det også danske forbrugere, vurderer ekspert.

Undersøgelsen viser ifølge Maria Søndergaard fra Cap Gemini en udpræget grad af nervøsitet i forhold til, om forsyningskæderne er så stabile og pålidelige, som man håber på.. Foto: Cap Gemini

21.11.2023

SCM.dk

Det viser en ny international undersøgelse fra Capgemini Research Institute, der afdækker forventninger, forberedelsesniveau og bekymringer blandt butikker og producenter. 

Den næste halvanden måned er den allermest kritiske tid på året for detailhandelen. Her vil først Black Friday og derefter julesalget afgøre, om det bliver et godt eller skidt år. Og ifølge Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini Danmark, så har de senere års massive forstyrrelser i forsyningskæder kombineret med krig i Ukraine og senest Mellemøsten sat detail-aktørerne i højeste beredskab.

Læs mere: Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens

”Vores undersøgelse baserer sig på 300 interviews med virksomheder indenfor salg og produktion af forbrugsvarer fra hele verden. Den viser en udpræget grad af nervøsitet i forhold til, om forsyningskæderne er så stabile og pålidelige, som man håber på”, forklarer hun.

Helt konkret svarer:

  • 42 procent i undersøgelsen, at de forventer helt eller delvist at udgå for visse varer frem mod jul. 
  • 38 procent forventer leveringsforsinkelser til kunderne på grund af importvanskeligheder, mens 
  • 35 procent forudser, at de kommer til at mangle arbejdskraft i årets travleste periode.

”Det er blevet klart for detailbranchen, at en lang række faktorer risikerer at spænde ben for forsyningerne. Dertil kommer, at både branchens og forbrugernes forventninger til god kundeservice, tilgængelighed, leveringstid og kvalitet er steget markant”

Maria Søndergaard

Kan også ramme Danmark

”Det er blevet klart for detailbranchen, at en lang række faktorer risikerer at spænde ben for forsyningerne. Dertil kommer, at både branchens og forbrugernes forventninger til god kundeservice, tilgængelighed, leveringstid og kvalitet er steget markant”, siger Maria Søndergaard.

Ifølge hende står virksomhederne i dag i en situation, hvor de skal håndtere uforudsigelighed og usikkerhed i meget komplekse forsyningskæder. Det er en situation, der også kan gå ud over danske butikker og forbrugere.

”Brister forsyningskæden bare et enkelt sted, så kan der hurtigt opstå forsyningsproblemer - også til danske butikker eller producenter. I yderste konsekvens kan det betyde, at butikkerne må melde udsolgt og gå glip af et større salg. Eller endnu værre: At danskerne ikke får de gaver, de har ønsket sig til jul”, forklarer Maria Søndergaard.

/PBH

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Fremtidssikring af danske virksomheders forsyningskæder

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Opdateringer af Dynamics 365 reduceres fra syv til fire årligt

Mere fra...

01.12.2023SCM.dk

Plast genbruges i kæmpe mængder til øltransport

01.12.2023SCM.dk

Luftfarten sætter turbo på omfattende omstilling

01.12.2023SCM.dk

ESG og robotter præger det moderne lager

30.11.2023SCM.dk

Nye millioner til Klimakompasset vil gavne SMV’er

30.11.2023SCM.dk

Elektrisk lastbil vinder stor pris

29.11.2023SCM.dk

Bølge af betalingssvindel udfordrer e-handelen

29.11.2023SCM.dk

Nyansættelse skal løfte bæredygtigheden

28.11.2023SCM.dk

Pakkelevering i Sydjylland stiger markant

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Mod historisk CO2-neutralitet i 2050 | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Mette Kaagaard, administrerende direktør hos Microsoft i Danmark & i Island, som vil tale om "Mod historisk CO2-neutralitet i 2050".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia