Miljøarbejde er en selvfølge
Det må ikke tage længere tid eller koste mere. Men det skal være miljøvenligt. Posten Norden har undersøgt de nordiske logistikkøberes syn på miljøeffektiv transport.
Posten Nordens undersøgelse Nordisk Logistikbarometer 2010-11 viser tydeligt, at miljøkravene til logistikleverandører er blevet skærpet siden 2008. Ca. 72_procent af de adspurgte virksomheder svarede "usandsynligt" på spørgsmålet, om de ville erstatte eksisterende transporter med miljøeffektive løsninger, hvis det medførte en prisstigning på 10 procent. Det er en stigning på ca. 20 procentpoint siden 2008, hvor samme tal var 53 procent. Sammenfattende er miljøkravene blevet skærpet på trods af krisen, men samtidig accepteres højere omkostninger i mindre grad.
Vi forventer, at vores logistikpartnere altid tilbyder så miljøeffektive løsninger som muligt. I dag er miljøkravene integreret i alle aftaler, fortæller Roar Jorgensen, transportchef hos Jernia AS.
Næsten syv ud af ti adspurgte nordiske virksomheder, 68 procent, siger, at det er usandsynligt, at de skifter til mere miljøffektive transporter, hvis det øger leveringstiden med 24 timer. Det er en stigning med 14 procentpoint i forhold til 2008.
Logistikoperatørerne forventes altså at tilbyde løsninger, der er både konkurrencedygtige og miljøeffektive. Miljøarbejde er blevet en hygiejnefaktor, og det kan til tider medføre modstridende krav.
F.eks. går udviklingen i detailhandlen i retning af at reducere såkaldte backup-lagre og forny sortimentet langt oftere. Det kræver så, at lagrene fyldes oftere, hvilket belaster miljøet.
Men der er løsninger i sigte. Anne Kariniemi, logistikchef hos Oriola-KD: Miljøeffektiviteten kan øges ved ikke bare at optimere logistikkæden på virksomhedsniveau. Lastbilerne skal i højere grad fyldes også på de sidste kilometer, som ofte køres i byerne. Her kan miljøeffektiviteten øges ved at samordne leveringer mellem virksomheder, fortæller hun.
Roar Jorgensen påpeger, at øget samarbejde mellem logistikleverandørerne også er nødvendigt. Og øget prisdifferentiering dvs., at den, der kan vente et par dage på leveringen, også bør få den billigere.
Ellers vil det blive svært på sigt at levere med de stadig højere miljøkrav, der stilles, forklarer han.