Modellerne for last-mile-levering trænger til en opdatering

En ny undersøgelse fra Capgemini Research Institute peger på en række nuværende tendenser, der gør sig gældende indenfor last-mile-levering.

Onlinehandlen med dagligvarer vokser og kunderne forventer, at butikkerne har effektive leveringsløsninger klar, herunder til den udfordrende last-mile. De vil bare ikke betale ekstra for det, viser Capgeminis rapport..

14.01.2019

SCM.dk

“Nutidens kunder er hverken tilfredse med kvaliteten af de nuværende leveringsservices eller villige til at betale omkostningerne ved last-mile-levering. Derfor står dagligvareforretningerne i det dilemma, at de skal tilbyde kunderne en leveringsservice, som de er glade for, uden at skade deres egen rentabilitet”.

Sådan lyder det fra Tim Bridges, der er global chef for forbrugerprodukter, dagligvarer og distribution hos Capgemini, efter at Capgemini Research Institute har offentliggjort sin nye rapport ”The Last-Mile Delivery Challenge: Giving retail and consumer product customers a superior delivery experience without impacting profitability”, som er baseret på et studie af mere en 2.870 kunder samt 500 supply chain-ledere og iværksættere.

Læs også: DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

På trods af at opbevaring i lagerhuse og produktsortering i dag udgør en tredjedel af omkostningerne forbundet med forsyningskæden, så muliggør det ifølge rapporten samtidig, at der kan være stor profit at hente ved at optimere og automatisere last-mile-leveringen. 89 procent af virksomhederne i undersøgelsen har da også allerede anerkendt potentialet og investeret i mekanisering og automatisering, der skal hjælpe med at fremskynde opfyldningen og leveringen.

”Hvis det bliver gjort rigtigt, og deres last-mile-service kan vinde forbrugernes tilfredshed, vil forhandlerne opnå loyalitet, øget ordreværdi og hyppighed, samtidig med at de mindsker rentabilitetsrisikoen gennem automatisering og optimering af logistikfaciliteter”, siger Tim Bridges.

Potentiale for optimering
Rapporten præsenterer flere nøgletal, der tydeliggør det store potentiale, der er forbundet med last-mile-levering.

40 procent af forbrugerne bestiller i dag dagligvarer online mindst en gang om ugen, men det tal forventes at nå op på 55 procent i 2021. 40 procent af forbrugerne mener, at leveringsservice er et must have, når man handler med mad- og dagligvareprodukter, hvor en ud af fem (20 procent) er klar til at skifte forhandler, hvis det ikke er en mulighed.

Udviklingen i forbrugeradfærd viser også, at 59 procent fortrækker at købe produkter online, når de har brug for dem, frem for at vente til weekenden med at købe dem i forretningen.

Hurtig og effektiv last-mile-levering øger også kundernes forbrug og loyalitet. 74 procent af de tilfredse kunder vil gerne øge deres forbrug med hele 12 procent hos den forhandler, som de oftest handler hos. Flertallet (82 procent) af kunderne har delt positive erfaringer med venner og familie, og lidt over halvdelen (53 procent) ville endda være parat til at tegne et betalt medlemskab på baggrund af en god leveringsservice.

Alligevel peger rapporten også på, at forbrugerne ikke er tilfredse med den nuværende standard for last-mile-levering, hvor for høje priser (59 procent), manglende mulighed for levering samme dag (47 procent) og forsinkede leveringer (45 procent) er de drivende faktorer bag utilfredsheden.

Tendenser indenfor last-mile levering
Rapporten peger også på nogle tendenser, der lige nu gør sig gældende indenfor last-mile-leveringen.

De skriver således, at hele 97 procent af virksomhederne ikke mener, at de nuværende last-mile-modeller er bæredygtige, hvis de skal implementeres i et større omfang end i dag. Omvendt er kun én procent af kunderne villige til, at acceptere stigende omkostninger til levering.

Til gengæld peger rapporten på, at forbrugerne er åbne for at eksperimentere med crowdsourcede leveringsformer. Med et incitament (hvor den mest populære form var økonomi) sagde 55 procent, at de var villige til at levere varer til deres naboer, mens 64 procent er ligeglade om leveringen bliver foretaget af en dagligvareforretning, privatpersoner eller et tredjepartsselskab.

Faktisk var 79 procent af forbrugerne villige til at levere disse varer til en pris, der er lavere end hvad det på nuværende tidspunkt koster dagligvareforretningerne at levere varerne selv.

Læs også: I USA er udviklingen af fremtidens lagerplads i fuld gang

Rapporten slutter med at komme med anbefalinger til, hvordan man fremadrettet forbedrer last-mile-leveringen. Her peger de både på at øge mængden af butiksbaserede leverancer samt at automatisere leveringsmulighederne i højere grad end i dag.

- JMA

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: PCN indberetning af farlige (CLP) kemiske produkter markedsført i EU!

21.10.2024SCM.dk

Flere modne akademikere bliver på arbejdsmarkedet

19.10.2024SCM.dk

Nyt samarbejde styrker både cirkularitet og compliance

18.10.2024SCM.dk

Nye amerikanske sanktioner efter angreb i Yemen

17.10.2024SCM.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024SCM.dk

SMVdanmark er begejstret for ny reform på uddannelsesområdet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

30.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220, Aalborg Ø