MSC slipper billigst fra EU´s CO2-handelskvoter

Med indførelsen af EU´s kvotesystem for CO2-udledning (ETS) er det helt afgørende for rederiernes betaling, hvordan ruterne til og fra lande i EU er skruet sammen. En analyse fra Sea-Intelligence viser store forskelle.

Foto: Port of Baltimore

27.09.2024

SCM.dk

EU´s kvotesystem for store skibe betyder, at de skal betale en “CO2-skat” på 100 procent for deres udledninger mellem EU-lande, mens de slipper med halvdelen for sejladser mellem en EU-havn og en havn uden for EU.

For at slippe billigst muligt skal skibe anløbe en  havn uden for EU, der ligger tættest på den første eller sidste EU-havn på ruten til for eksempel Fjernøsten.

Hvis et containerskib for eksempel sejler direkte fra Singapore til for eksempel Algeciras i Spanien, skal der betales 50 procent for udledningerne på hele den lange tur.

Men hvis skibet anløber en havn uden for EU tætteste på destinationen i Spanien, skal der kun betales afgift for udledningerne på den sidste del af rejsen.

Sea-Intelligence har analyseret rutenetværket for MSC, Premier Alliance, den nye Gemini alliance mellem Maersk og Hapag-Lloyd og for Ocean Alliance. Og analysen viser, at MSC slipper klart billigst, som det fremgår af nedenstående grafik.

MSC netværk design betyder, at de slipper med op mod halvdelen af afgifterne i forhold til direkte sejladser mellem Fjernøsten og Europa, mens Premier Alliance og Gemini begge kommer ud med besparelser på godt 30 pct.

Ocean Alliance kommer dårligst ud af sammenligningen, men Sea-Alliance gør opmærksom på, at dette netværk endnu ikke har offentliggjort et opdateret netværk for 2025, som formodes at ville fokusere mere på at reducere deres omkostninger til ETS-systemet.

-emte

Foto: Sea-Intelligence

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

23.12.2025SCM.dk

Millionstøtte til næste generation af chauffører i transportbranchen

23.12.2025SCM.dk

Maersk sender første skib gennem Suezkanalen og Det Røde Hav

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle