Når supply chain transformerer forretningen

Ny bog argumenterer for, at SCM skal tage både de hårde og de bløde aspekter seriøst. Og så skal kæden tænkes udefra og ind i stedet for indefra og ud. Når det sker, bliver supply chain development ifølge John Gattorna rendyrket business transformation, der kan skabe konkurrencemæssige kvantespring.

1. ”Endimensionel tænkning vil ikke rykke virksomheden nogen steder hen. Der skal tænkes multidimensionelt og multidisciplinært”, fortæller John Gattorna i bogen. Foto: FT Publishing..

16.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

John Gattorna er en af den internationale supply chain scenes markante tænkere, der har bidraget med at forme og udvikle supply chain disciplinen de sidste knap 40 år. Han har for eksempel hentet forskningsviden fra discipliner som sociologi samt adfærdspsykologi og skabt nye forståelser for, hvordan parter i en forsyningskæde kan arbejde bedre sammen.

Ordet ”alignment” går igen i al John Gattornas tænkning siden, han i 1978 første gang publicerede teorier om, hvordan det, vi i dag kalder supply chain management, kan fungere optimalt og bidrage til at styrke forretningsresultaterne i en virksomhed. Han har siden udviklet et utal af modeller og konkrete fremgangsmåder, som han som konsulent har implementeret i praksis i nogle af verdens største virksomheder.

Der er ikke nogen fuldstændig og tilfredsstillende oversættelse af ordet ”alignment” til dansk, det nærmeste er overensstemmelse, afstemning eller simpelthen ”fælles fodslag”. Idéen er, at flere dele af eller funktioner i en virksomhed arbejder med samme mål og gensidigt understøtter hinanden – og at det princip også gælder for virksomheder på tværs af en forsyningskæde.

Skab sammenhæng og flow

”Supply chain management har i mange år været ganske uudviklet og præget af klassisk ingeniørtænkning med fokus på venstre hjernehalvdel og de hårde samt kvantificerbare aspekter af logistik og produktion. Der er store potentialer i at gøre det, jeg kalder ”joining the dots”, altså at skabe sammenhæng og flow i alle synlige aktiviteter og aktiver. Det gælder både de hårde ”dots” som maskiner samt systemer og de bløde ”dots” som mennesker og menneskelig adfærd på både kunde- og leverandørsiden af relationen”, fortæller John Gattorna på en klar og tydelig skype-forbindelse fra hans kontor i Sydney.

En anden væsentlig pointe i John Gattornas tænkning, som han har præsenteret i en række bøger gennem tiderne er, at supply chain development er det samme som business transformation. Hans aktuelle bog fra 2015 hedder “Dynamic Supply Chains – how to design, build and manage people-centric value networks”.

“Udvikling af forsyningskæden har stor effekt på hele forretningsmodellen og er derfor rendyrket forretningsudvikling eller –transformation. Området har i mange år levet en tilværelse i dunkle baglokaler, men flere og flere topledere får i dag øjnene op for det forretningsmæssige potentiale i supply chain udvikling”, fortæller han.

I den nye bog præsenterer han en række principper og metoder til at håndtere den stigende markedsvolatilitet, kortlægge kundeadfærd og designe segmenterede forsyningskæder, der er ”aligned” eller afstemt med virksomhedens forskellige kundesegmenter. Han skriver om forskellige forsyningskædetyper, som han kalder lean, agile, kampagne, samarbejdende og den fuldt fleksible, og hvordan man bringer forsynings- og kundesiden tættere på hinanden.

John Gattorna slutter den nye bog af med et kapitel, han kalder ”Joining the dots to create dynamic institutions - How to move from an operations mind-set to full ‘business transformation’”. Her skriver han om at se om bag detaljerne i hverdagens driftsmiljø og afkode det bagvedliggende mønster. Det bagvedliggende mønster danner grundaget for at kunne designe den rigtige forsyningskæde, som reelt kan understøtte virksomhedens forretning i en moderne dynamisk verden præget af det, mange kalder, ”det nye normale”, nemlig at forandringstakten stiger, og efterspørgslen bliver mere og mere uforudsigelig.

Tænk multidimensionelt

“Med bogen ønsker jeg at formidle budskabet om, at vi har stærkt brug for en ny model for virksomheden, der kan forklare os, hvordan vi skal håndtere et øget dynamisk driftsmiljø, hvor vores interaktioner vokser nærmest eksponentielt dag for dag. Interaktionerne er ikke bare med kunder og leverandører, det er også en bred vifte af interessenter på tværs af vores forsyningsnetværk”, fortæller John Gattorna.

Den nye model omfatter blandt andet, at virksomheden forlader idéen om, at one-size-fits-all og designer forskellige forsyningskæder til forskellige kundebehov. Det vil skabe en mere afstemt relation til kunder (”alignment”).

Han medgiver, at det er ”lettere sagt og skrevet end gjort”, og han peger på, at det kræver en bredere tilgang til SCM end, vi traditionelt har set. ”Det kræver, at topledelsen og hele virksomheden anlægger en supply chain-vinkel på forretningen. Jeg kalder det en supply chain filosofi, fordi det indebærer en tro på, at det er muligt at transformere hele forretningen, og at transformationen skal være baseret på en holistisk forståelse af, hvordan forretningen hænger sammen med forretningens placering i et netværk af netværk. Endimensionel tænkning vil ikke rykke virksomheden nogen steder hen. Der skal tænkes multidimensionelt og multidisciplinært”, fortæller han.

Idéen om alignment skal eksekveres i et ekstremt ukontrollerbart miljø af værdikæder på tværs af virksomheder, og det er derfor en stor udfordring at vedligeholde synkroniseringen over en længere periode. Men John Gattorna insisterer på, at det er muligt, hvis man følger principperne i dynamic alignment. ”Jeg ved det, fordi vi har gjort det. Og det har andre også. Internationale virksomheder som Apple, Unilever, Inditex, Li & Fung, Fonterra, Schnedier Electric, ELGEKA, Dell, Proceter & Gamble, Walmart, CBH Group, DKSH og mange andre viser vejen”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn