Nu bliver de første store ladeparker opført

Vejdirektoratet har i dag taget hul på opgaven med at opføre ladeparker på rastepladserne langs de danske motorveje. I perioden fra 2022 til 2027 er der planer om at etablere cirka 600 ladepunkter på statsvejnettet.

Transportminister Trine Bramsen tog første spadestik til den første nye ladepark med lynladere på rasteplads Lillebælt Syd ved Nørre Aaby på Fyn. Foto: Vejdirektoratet..

04.10.2022

SCM.dk

Der er rekordfart på salget af elbiler i Danmark, og det er i stigende grad strøm, der bliver fyldt på bilerne, når de skal tankes op.
Den udvikling er godt nyt for den grønne omstilling, men den stiller samtidig store krav til ladeinfrastrukturen. Som en del af ”Infrastrukturplan 2035” har Vejdirektoratet fået til opgave at udbygge landets ladeinfrastruktur. Det sker ved at etablere ladeparker med foreløbig 600 ladepunkter langs motorvejene. Det er en investering på i alt 500 millioner kroner.

Transportminister Trine Bramsen tog første spadestik til den første nye ladepark med lynladere på rasteplads Lillebælt Syd ved Nørre Aaby på Fyn. Det er den første af i alt 20 ladeparker langs motorvejene, som bliver etableret i løbet af de kommende år.

Læs også: Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Transportminister Trine Bramsen siger:

”Selvom vi står i en forsyningskrise, skal vi fortsætte udbygningen af vores grønne energi. For der er ingen tvivl om, at den langsigtede løsning er den grønne løsning. Jeg glæder mig over, at udbygningen af el-ladestandere er i fuld gang i hele landet og vil gerne takke alle, der medvirker”.

Ladeparken på Lillebælt Syd er en af fire ladeparker med lynladere, der bliver bygget i år. Den skal gøre det nemmere og hurtigere for elbilister at tanke strøm, når de er på farten. De andre rastepladser er Lillebælt Nord på Fyn og Tappernøje Øst og Tappernøje Vest i Sydsjælland.

Hurtig opladning med lynladere
Lynladerne, som bliver installeret på de fire rastepladser, har en maksimal effekt på 300 kW, hvilket gør dem i stand til at oplade en elbil til 80 procent på 30 til 40 minutter – afhængig af biltypen. På sigt kan en opladning ske endnu hurtigere, da der på verdensplan er fuld gang i udviklingen af batterier.

Projektleder Charlotte Veiss-Pedersen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi har arbejdet meget med indretningen af de nye ladeparker, så de fungerer bedst muligt. Det skal være nemt og hurtigt at finde en ledig ladestander, og samtidig skal man uden problemer få sig placeret rigtigt i forhold til ladestikket på ens bil. Her på rasteplads Lillebælt Syd får vi lavet båse til både almindelige personbiler og køretøjer, der fylder lidt mere som for eksempel varevogne, biler med campingvogne og trailere. Det gør vi, fordi alle elbilister skal have mulighed for at komme forbi og fylde strøm på bilen”.

Det er ladeoperatøren Clever, der har vundet udbuddet om at drive de 30 lynladere på Lillebælt-rastepladserne.


- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby