Nye datateknologier skal knække koden til fremtidens storbylogistik

E-handel og den-sidste-km-levering i storbyer, der bliver mere og mere trafiktunge, er en stor udfordring. Mathias Winkenbach fra MIT Megacity Lab peger på nye teknologiske dataværktøjer som en del af løsningen.

”Der lurer store udfordringer for den-sidste-km-leveringer i storbyer i fremtiden. Ekspert fremhæver, at intelligent brug af dataanalyser er vigtigere end nye teknologiske innovationer", fortæller Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab. Arkivfoto..

28.09.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fremtidsforskere forventer, at en fjerdedel af verdens befolkning i 2025 vil bo i verdens 600 største byer, og at disse byer sammenlagt vil repræsentere 62 procent af det globale BNP. Vi har allerede 28 såkaldte megabyer på kloden i dag. Megabyer er defineret som byer med mere end 10 millioner indbyggere.

Læs også: Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader

Disse megabyer repræsenterer naturligvis et kæmpestort marked for en bred vifte af produkter, og virksomheders supply chain indsats ser ind i en ganske stor udfordring med hensyn til at organisere en effektiv levering de sidste kilometre til megabyernes beboeres foretrukne modtageradresse for produkterne.

Trængsel, begrænsende infrastruktur, forureningstemaer spænder sammen med en eksplosivt voksende e-handel og e-handelskunders forventninger om at modtage hvor og når og på den måde, de selv bestemmer, ben for den-sidste-km-levering.

Mange af megabyerne er placeret i nye økonomier, hvor butikslandskabet er domineret af såkaldte nanobutikker, der er meget små familiedrevne kioskbutikker. Nanobutikkers lagerplads er meget begrænset, og de skal derfor have hyppige genopfyldninger.

Det sætter bylogistikken under yderligere pres. I Mexico City har cirka 60 procent af byens nanobutikker for eksempel blot lager til maksimalt to dages handel.

<p>"Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med".</p>

Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab

Teknologier og dataanalyser
Men der er håb forude. Det skriver Mathias Winkenbach, der er director for MIT Megacity Lab, der er en del af MIT Center for Transportation & Logistics i en blog i mediet MIT Sloan Management Review. Han peger på en lang række innovationer som for eksempel:

  • Intelligente afhentningsbokssystemer
  • Elektriske køretøjer
  • On demand flådeservices som fx UberRUSH
  • Selvkørende køretøjer

”Men nye teknologier kan ikke løse hele udfordringen alene. Det er endnu vigtigere, hvordan virksomheder organiserer og modellerer sine data. Virksomheder opsamler allerede i dag rutinemæssigt et væld af data om køretøjernes bevægelser og produktsalg. Disse data kan kombineres med andre datakilder og forbedre design samt styring af de urbane leveringsservices”, skriver Mathias Winkenback.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

Han mener, at løsningen til fremtidens udfordringer med sidste-km-leveringer i megabyer skal findes i en kombination af fremskridt i distributionsnetværks-modelleringer og innovative simulerings- samt visualiseringsteknologier.

Data er vigtigere end nye teknologier
”Jeg mener, at virksomhedsledere skal passe på med at overvurdere, hvor stor effekt nye teknologier kan skabe. Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med”, skriver forskeren og direktøren Mathias Winkenbach.

Han fremhæver, at ledere typisk evaluerer deres leveringsnetværks præstationer på basis af et begrænset antal KPI’er såsom den samlede tid og den samlede distance brugt på leveringen samt procentdele af varer leveret til tiden.

Dette er brugbar information, men det skaber kun et aggregeret overblik over den-sidste-km-driften. Virksomheder er måske ikke klar over det, men de har meget bedre informationer lige ved hånden.

GPS-data er en guldgrube
GPS-data trukket fra smartphones, der befinder sig ombord på leveringskøretøjerne, indeholder en skattekiste af lokationsdata.

Hvis virksomheder kombinerer disse GPS-data med andre datakilder som for eksempel transaktionsdata, census og geo-spatial data og informationer om chaufføraktivitet, vil det ifølge Winkenbach være muligt at bygge meget detaljerede modeller af urbane leveringsoperationer.

Den slags data kan levere indsigt til ledelsen om den-sidste-km-drift til ledelsen, der kan anvendes til både strategiske og hverdagsdriftsmæssige beslutninger.

Læs også: Dansk startup tager kampen op med Amazon og Alibaba

Veletablerede aktører som amerikanske Walmart og Anheuser-Busch InBev, brasilianske B2W Digital og indiske Flipkart er allerede i gang med et udviklingssamarbejde, der skal bygge detaljerede modeller af deres urbane leveringsoperationer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Dansk teknologi skal gøre rumrobotter selvkørende og pålidelige

15.09.2025SCM.dk

Elektrificering kan styrke både klima, økonomi og arbejdspladser i EU

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams