Nye datateknologier skal knække koden til fremtidens storbylogistik

E-handel og den-sidste-km-levering i storbyer, der bliver mere og mere trafiktunge, er en stor udfordring. Mathias Winkenbach fra MIT Megacity Lab peger på nye teknologiske dataværktøjer som en del af løsningen.

”Der lurer store udfordringer for den-sidste-km-leveringer i storbyer i fremtiden. Ekspert fremhæver, at intelligent brug af dataanalyser er vigtigere end nye teknologiske innovationer", fortæller Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab. Arkivfoto..

28.09.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fremtidsforskere forventer, at en fjerdedel af verdens befolkning i 2025 vil bo i verdens 600 største byer, og at disse byer sammenlagt vil repræsentere 62 procent af det globale BNP. Vi har allerede 28 såkaldte megabyer på kloden i dag. Megabyer er defineret som byer med mere end 10 millioner indbyggere.

Læs også: Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader

Disse megabyer repræsenterer naturligvis et kæmpestort marked for en bred vifte af produkter, og virksomheders supply chain indsats ser ind i en ganske stor udfordring med hensyn til at organisere en effektiv levering de sidste kilometre til megabyernes beboeres foretrukne modtageradresse for produkterne.

Trængsel, begrænsende infrastruktur, forureningstemaer spænder sammen med en eksplosivt voksende e-handel og e-handelskunders forventninger om at modtage hvor og når og på den måde, de selv bestemmer, ben for den-sidste-km-levering.

Mange af megabyerne er placeret i nye økonomier, hvor butikslandskabet er domineret af såkaldte nanobutikker, der er meget små familiedrevne kioskbutikker. Nanobutikkers lagerplads er meget begrænset, og de skal derfor have hyppige genopfyldninger.

Det sætter bylogistikken under yderligere pres. I Mexico City har cirka 60 procent af byens nanobutikker for eksempel blot lager til maksimalt to dages handel.

<p>"Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med".</p>

Mathias Winkenbach, direktør for MIT Megacity Lab

Teknologier og dataanalyser
Men der er håb forude. Det skriver Mathias Winkenbach, der er director for MIT Megacity Lab, der er en del af MIT Center for Transportation & Logistics i en blog i mediet MIT Sloan Management Review. Han peger på en lang række innovationer som for eksempel:

  • Intelligente afhentningsbokssystemer
  • Elektriske køretøjer
  • On demand flådeservices som fx UberRUSH
  • Selvkørende køretøjer

”Men nye teknologier kan ikke løse hele udfordringen alene. Det er endnu vigtigere, hvordan virksomheder organiserer og modellerer sine data. Virksomheder opsamler allerede i dag rutinemæssigt et væld af data om køretøjernes bevægelser og produktsalg. Disse data kan kombineres med andre datakilder og forbedre design samt styring af de urbane leveringsservices”, skriver Mathias Winkenback.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

Han mener, at løsningen til fremtidens udfordringer med sidste-km-leveringer i megabyer skal findes i en kombination af fremskridt i distributionsnetværks-modelleringer og innovative simulerings- samt visualiseringsteknologier.

Data er vigtigere end nye teknologier
”Jeg mener, at virksomhedsledere skal passe på med at overvurdere, hvor stor effekt nye teknologier kan skabe. Det bedste udgangspunkt for at skabe forbedringer, og det omfatter også radikale forbedringer, er altid at gøre bedre brug af de data, virksomhederne allerede sidder inde med”, skriver forskeren og direktøren Mathias Winkenbach.

Han fremhæver, at ledere typisk evaluerer deres leveringsnetværks præstationer på basis af et begrænset antal KPI’er såsom den samlede tid og den samlede distance brugt på leveringen samt procentdele af varer leveret til tiden.

Dette er brugbar information, men det skaber kun et aggregeret overblik over den-sidste-km-driften. Virksomheder er måske ikke klar over det, men de har meget bedre informationer lige ved hånden.

GPS-data er en guldgrube
GPS-data trukket fra smartphones, der befinder sig ombord på leveringskøretøjerne, indeholder en skattekiste af lokationsdata.

Hvis virksomheder kombinerer disse GPS-data med andre datakilder som for eksempel transaktionsdata, census og geo-spatial data og informationer om chaufføraktivitet, vil det ifølge Winkenbach være muligt at bygge meget detaljerede modeller af urbane leveringsoperationer.

Den slags data kan levere indsigt til ledelsen om den-sidste-km-drift til ledelsen, der kan anvendes til både strategiske og hverdagsdriftsmæssige beslutninger.

Læs også: Dansk startup tager kampen op med Amazon og Alibaba

Veletablerede aktører som amerikanske Walmart og Anheuser-Busch InBev, brasilianske B2W Digital og indiske Flipkart er allerede i gang med et udviklingssamarbejde, der skal bygge detaljerede modeller af deres urbane leveringsoperationer.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Logistiktrends 2026: Sådan vil AI og automatisering forme fremtidens forsyningskæde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg