Nyt udspil skal gøre det lettere og billigere at skifte til el-lastbiler
Rådet for Grøn Omstilling foreslår stop for støttepuljer og vil i stedet give fradrag, lavere vejskat og hurtigere el-tilslutning til vognmænd.
”Med støttepuljen afsluttet bør vi diskutere, hvordan vi bedst kommer videre med omstillingen til el-lastbiler”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling. Foto: Rådet for Grøn Omstilling
Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling stiller en række forslag, der skal medføre en hurtig elektrificering af lastbiler, og hvordan man kan lægge de bedste rammer for omstillingen.
”Med støttepuljen afsluttet bør vi diskutere, hvordan vi bedst kommer videre med omstillingen til el-lastbiler”, siger Jeppe Juul, Transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
Som en af de mere overraskende elementer i Rådet for Grøn omstillings plan, er en afvikling af de støttepuljer, der har været indtil videre. I stedet bør fremtidig støtte gives som en investeringsstøtte i form af en udvidet fradragsret. Det vil ifølge ham være en ordning, der er nem at administrere både for staten og vognmændene.
”De senere år har vi oplevet en stop-go politik på markedet for el-lastbiler på grund af støtteordningerne. Det skal vi væk fra og i stedet gradvist overgå til et mere normalt marked”, siger Jeppe Juul.
Læs også: Kunder vælger længere leveringstid for klimaets skyld
Samtidig foreslår Rådet for Grøn Omstilling, at el-lastbiler fremover får 100 procent rabat på vejbeskatningen af lastbiler, samtidig med at betalingen for almindelige lastbiler hæves til EU’s maximumsbeløb.
”Det afgørende for en hurtig grøn omstilling af lastbiler, er at det bliver dyrere at køre fossilt og billigere at køre på strøm. Med de ændringer vi foreslår, øger vi incitamentet endnu en tand, så markant flere vognmænd kan få en positiv business case ved at skifte til el”, siger Jeppe Juul.
Af øvrige tiltag forslag Rådet for Grøn Omstilling, at krav om tvungen iblanding af biobrændstoffer stoppes, at der afsættes en pulje til demonstrationsprojekter med selvkørende elektriske lastbiler, og at der etableres en særlig fast-track ordning for vognmænd, der skifter til el, men som i dag nogle gange kan vente længe for ekstra el-tilslutning.
”Elektrificeringen af transportsektoren er EU’s vej ud af sin dybe afhængighed af olie fra stater, der ikke nødvendigvis er os venligt stemt. Samtidig er den afgørende for at have et konkurrencedygtigt erhvervsliv, og hurtigt og markant nedbringe vores klimabelastning”, slutter Jeppe Juul.
Kilde: Rådet for Grøn Omstilling
/ PiB