Optimering skal barbere 20 millioner af Vikings serviceaktiviteter

Lasse Melgaard Sall, Global Network Manager hos Viking, leder et ambitiøst cost saving-program, der skal reducere omkostningerne betydeligt. Programmet indebærer forandringer direkte fra hovedkvarteret, men også besøg på Vikings servicestationer i alle verdensdele.

05.01.2015

SCM.dk

Diversiteten er stor, når Lasse Sall rejser rundt til Vikings servicestationer fra Norge til Sydafrika. Han bruger derfor forskellige ledelsesmodeller, alt efter hvor han befinder sig. Foto: Privat..

I Viking Life-Saving Equipment, der producerer redningsflåder, står Global Network Manager Lasse Sall i spidsen for et omfattende optimeringsprojekt på Vikings 270 servicestationer i hele verden. Stationerne, hvoraf de 60 er Vikings egne, udfører de årlige services af Vikings redningsflåder, hvor de både inspiceres og dele samt materialer bliver udskiftet.

Optimeringsprogrammet ved navn ’Service Excellence’ er sat i værk for at reducere omkostningerne ved service, hvilket kræver en bred vifte af tiltag, som Lasse Sall og hans afdeling rejser verden rundt og implementerer.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Samkørsel skal løfte PostNord Logistics

Næste bølge af optimeringsprogrammet foregår på de 15 største servicestationer, der står for 60 procent af serviceaktiviteterne. Disse skal således indføre en standardiseret ”Best Practice-måde” at servicere på. Lasse Sall understreger, at det ikke handler om de regelbundne inspektioner og tests af redningsflåderne, som der internationalt er klare og standardiserede regler for. Men eksempelvis rækkefølgen af de forskellige funktioner, der skal tjekkes, der i dag foregår forskelligt fra land til land.

Sparer 20 millioner
’Service Excellence’-programmet skal sikre, at Viking fra 2015 kan spare op imod 20 millioner danske kroner på sine serviceaktiviteter. For at nå målet bruger Lasse Sall blandt andet diverse lean-værktøjer ved sine besøg på servicestationerne. Både performance management, 5S, kanban med flere er i spil. Han ser også på it-forenklinger, sourcing, designændringer på flåderne samt en række andre forhold.

Lønomkostningerne skal også ned, hvilket helst skal ske uden fyringer, men ved ansættelsesstop og en forøgelse af produktiviteten med op mod 20 procent i kraft af optimeringsprogrammet. Det handler både om at udnytte de timelønnedes ressourcer bedre og reducere mængden af overarbejde.

”Vi har heldigvis en volumenforøgelse hvert år, der betyder, at vi kan effektivisere uden at skille os af med nogen”.

Om Lasse Sall

Uddannelse: IPMA B certificering, Dansk Projektledelse 2014, HD(O) Management, SDU 2005, diplomingeniør i kemi, Aalborg Universitet Esbjerg 1998

Seneste job: Managementkonsulent i Valcon 2008-12, lean-manager i Force Technology 2007-08

Fritid: Familien, håndboldtræner, fitness, lystfiskeri 

Tre pilotprojekter
En af store udfordringer, som Lasse Sall forudser ved implementeringen, er, at servicestationerne har været vant til at være selvkørende. For at blive klædt på til at håndtere en eventuel modstand i opstartsfasen kører Lasse Sall tre pilotprojekter i Esbjerg, Rotterdam i Holland og La Spezia i Italien.

Læs også: Min aktuelle udfordring: Lagerplads søges

Pilotprojekterne skal desuden give et fingerpeg om, hvorvidt de udvalgte servicestationer er i stand til at videreformidle den standardiserede serviceprocedure til de øvrige stationer i det pågældende land. Kan det lade sig gøre, er der udsigt til væsentlige besparelser, da et ugelangt besøg på en station typisk koster op imod 50.000 kroner.

Selve implementeringen foregår ved, at Lasse Sall og en kollega vil være tilstede en uge på hver servicestation fulgt op af et genbesøg. Desuden skal diverse kontrolforanstaltninger, efterfølgende regionale ledelsesseminarer samt personlige KPI’er for de regionale direktører sikre, at de lokale ledelser spiller med. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online