På Aarhus Havn er der fremgang på alle hylder

Containere, fast og flydende bulk, krydstogt, passagerer, projektlast og ro-ro. For første gang i mange år præsterede Aarhus Havn fremgang på samtlige forretningsområder i 2021.

Det er ikke kun containerområdet, der har oplevet fremgang i 2021. CEO Thomas Haber Borch er yderst tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021. Foto: Aarhus Havn.

25.01.2022

SCM.dk

En stor del af væksten på Aarhus Havn er båret af containeromsætningen, som steg med 95.000 containere (TEU) til i alt 718.000 TEU. Det er en stigning på ikke mindre end 15 procent. – vel at mærke efter nogle år, hvor containeromsætningen er steget betragteligt. De seneste fem år er omsætningen steget med hele 58 procent.

Men det er ikke kun containerområdet, der har oplevet fremgang i 2021. CEO Thomas Haber Borch er yderst tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021. Særligt fordi 2020 ikke var noget dårligt år for virksomheden på trods af pandemiens påvirkninger. Men han understreger også, at der ikke er forventninger om, at succesen nødvendigvis gentager sig i samme skala i de kommende år.

”Mens mange andre havne i verden har været belastet af, at de globale forsyningskæder er under pres og godset har hobet sig op med store forsinkelser til følge, har vi her i Aarhus været i stand til at tage skibene ind og ekspedere godset ”in time”. I løbet af året har vi været udfordret af manglende plads flere steder på havnen, men jeg synes, vi har fundet gode løsninger sammen med vores kunder”, siger Thomas Haber Borch, der også er godt tilfreds med udviklingen på bulk-området, selv om stigningerne her er mere beskedne.

Læs også: Aarhus Havns driftsdirektør kåret til “Årets Sustainability Leder”

Til gengæld viste forretningsområdet ”passagerer” en betydelig vækst, og det kan blandt andet forklares med, at pandemien har sat knap så store begrænsninger for rejseaktivitet mellem landsdelene i 2021, som tilfældet var i 2020. Omsætningen i projektlast er til gengæld mere end fordoblet, men dog på et beskedent niveau, mens ro-ro-området realiserer en vækst lidt over gennemsnittet.

”Og så vil nogle måske undre sig over, at vi har haft fremgang på krydstogt. Det er da også lidt af et kuriosum, idet vi i 2021 havde ét anløb mod nul året før – og derfor fremgang”, fortæller Thomas Haber Borch.

Forklaringen er jo overflødig, da krydstogtbranchen har været lagt ned i de seneste to år. I den periode har Aarhus Havn taget krydstogt op til fornyet overvejelse, og det har blandt andet resulteret i en beslutning om at investere i et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Når anlægget står klar i 2023, er krydstogt et forretningsområde, som virksomheden igen vil satse på.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle