PostNord indvier nyt tankanlæg til biogas i Brøndby

De ti PostNord-lastbiler, der kører på biogas, sparer nu turen omkring tankstationen og bliver i stedet tanket på PostNords eget anlæg ved PostNords pakketerminal i Brøndby.

De ti PostNord-lastbiler, der kører på biogas, sparer nu turen omkring tankstationen og bliver i stedet tanket på PostNords eget anlæg ved PostNords pakketerminal i Brøndby. Anlægget blev indviet af transportminister Trine Bramsen. Foto: PostNord.

16.09.2022

SCM.dk

De ti PostNord-lastbiler, der kører på biogas, sparer nu turen omkring tankstationen og bliver i stedet tanket på PostNords eget anlæg ved PostNords pakketerminal i Brøndby.

”Vores ambition om at gøre danskernes breve og pakker endnu grønnere gennem konkret CO2-reduktion er bundet op på et mål om at være fossilfri i 2030. Brugen af biogas som drivmiddel er ét blandt flere tiltag, der har effekt med det samme, og vi er i fuld gang med at sætte retningen for fremtidens logistik”, siger Peter Kjær Jensen, der er administrerende direktør i PostNord. Han fortsætter:

”Den grønne omstilling har vi alle sammen et ansvar for at drive, og i transportbranchen går vi hos PostNord foran ved selv at investere i løsninger og teknologi, der har effekt her og nu. At have vores eget tankanlæg ved terminalen sparer både køretid og brændstof, mens en offentlig infrastruktur for fossilfri drivmidler kommer på plads”.

Læs også: 10 nye biogas-lastbiler sparer Postnord 850 ton CO2 om året

Det nye tankanlæg, der blev indviet af transportminister Trine Bramsen, støtter op om PostNords omfattende grønne omstilling ved at gøre biogassen let og hurtigt tilgængelig, sådan at lastbilernes ruter ikke er afhængige af placeringen af de offentligt tilgængelige tankanlæg til biogas.

Biogassen i tankanlægget er bæredygtighedscertificeret såkaldt komprimeret biogas (CBG), der er produceret i Danmark af gødning fra køer og grise, og som mindsker mængden af metan i atmosfæren. Under kørslen mindskes ikke bare udledningen af CO2, men biogas som brændstof udleder desuden færre partikler og mindre NOx-gasser, end hvis lastbilen kørte på diesel.

PostNord havde ved udgangen af 2020 på 10 år mindsket sin CO2-udledning i Danmark med 68%. I 2025 er målet at reducere koncernens CO2-udledning med 40% sammenlignet med 2020. I 2030 er målsætningen, at PostNord skal være 100% fossilfri. 

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle