Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

De fem største danske byer får nu mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne lastbiler, busser og varevogne skal leve op til de nyeste standarder. Men det går for langsomt, mener Det Økologiske Råd.

Danmarks fem største byer skal have mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne lastbiler for at sænke forureningen..

08.10.2018

SCM.dk

Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor der er mest forurening. Derfor giver regeringen nu København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme skruen og kræve mere af de store erhvervskøretøjer, som bidrager med en stor del af udstødningsgasserne.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

”Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de 5 største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler. Det er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Problemet er endnu mere udtalt i myldretiden i de største byer. Luftforureningen er samtidig kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer. 

Som et led i regeringens klima- og luftudspil får København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.

”Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden”, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Først reel effekt i 2022
Ifølge Ingeniøren skal de skærpede krav gennemføres ved løbende stramninger frem mod 2025. Første trin er i 2020, hvor varebiler skal have leve op til Euro 4-normen, hvorimod busser og lastbiler skal køre efter Euro 5. Ældre køretøjer må fortsætte med at køre i miljøzonerne, hvis de har monteret et partikelfilter. Derfor vil der heller ikke være den store effekt indledningsvist.

”Det er naturligvis sådan, at effekten vil være størst, hvis kravene skærpes hurtigt. Det første trin vil ikke have den store effekt, da de fleste køretøjer allerede vil opfylde kravet i 2020”, sig seniorforsker ved DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet, Steen Solvang Jensen, til ing.dk.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Effekten af de skærpede miljøzonekrav i højere grad vil komme med stramningerne i 2022 og 2025, hvor der kræves Euro 6, mener han.

Denne model møder kritik fra Det Økologiske Råd , hvor man gerne havde set hurtigere handling.

Der er ingen grund til at vente med at kræve de reneste køretøjer fra 2022. I stedet bør kravene stilles fra 2020. Det vil betyde, at man fjerner busser og lastbiler, der er ældre end 7 år, hvilket er afbalanceret i forhold til lastbilbranchen”, siger transport- og energipolitisk medarbejder, Jeppe Juul.

Personbilerne mangler
Derudover er man fra rådets side heller ikke tilfreds med, at personbilerne ikke er omfattet af regeringens udspil.

”Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler”, siger Jeppe Juul.

Personbiler, og særligt dieselbiler, står for den største del af trafikkens forurening med kvælstofdioxid (NO2). I 2016 stod personbilerne for 15,1 mikrogram NO2/m3, mens busser stod for 3,9, lastbiler for 4,9 og varebiler for 7,7 på H. C Andersens Boulevard i København, der er en af landets mest forurenede strækninger.

Læs også: Budgetudspil: Virksomheder skal levere Københavns Kommunes varer i elbiler

”Det giver ikke mening, at tillade stærkt forurenende dieselbiler i en miljøzone. I stedet bør der være et krav om, at dieselbiler som minimum bør være Euro 5 i 2020 og Euro 6 i 2022, ligesom i Sverige”, siger Jeppe Juul.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

10.10.2024SCM.dk

Nyt klimasyn er ukendt for mange virksomheder

07.10.2024SCM.dk

Årets Leder 2024 er en knivskarp og modig kvinde

04.10.2024SCM.dk

SMV’er kan få hjælp af gratis digitalt værktøj til klimarapportering

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024Descartes

Sponseret

Leveringsproblemerne, der truer væksten i e-handel

02.10.2024SCM.dk

Danmark har et større materialeforbrug end EU-gennemsnittet

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Særligt små virksomheder skal indstille sig på nye NIS2-krav

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus