Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

De fem største danske byer får nu mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne lastbiler, busser og varevogne skal leve op til de nyeste standarder. Men det går for langsomt, mener Det Økologiske Råd.

Danmarks fem største byer skal have mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne lastbiler for at sænke forureningen..

08.10.2018

SCM.dk

Luftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor der er mest forurening. Derfor giver regeringen nu København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme skruen og kræve mere af de store erhvervskøretøjer, som bidrager med en stor del af udstødningsgasserne.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

”Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de 5 største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler. Det er de mest omfattende miljøzoner en regering har besluttet”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Problemet er endnu mere udtalt i myldretiden i de største byer. Luftforureningen er samtidig kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst langs de store veje i de største byer. 

Som et led i regeringens klima- og luftudspil får København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder.

”Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden”, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Først reel effekt i 2022
Ifølge Ingeniøren skal de skærpede krav gennemføres ved løbende stramninger frem mod 2025. Første trin er i 2020, hvor varebiler skal have leve op til Euro 4-normen, hvorimod busser og lastbiler skal køre efter Euro 5. Ældre køretøjer må fortsætte med at køre i miljøzonerne, hvis de har monteret et partikelfilter. Derfor vil der heller ikke være den store effekt indledningsvist.

”Det er naturligvis sådan, at effekten vil være størst, hvis kravene skærpes hurtigt. Det første trin vil ikke have den store effekt, da de fleste køretøjer allerede vil opfylde kravet i 2020”, sig seniorforsker ved DCE, Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet, Steen Solvang Jensen, til ing.dk.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Effekten af de skærpede miljøzonekrav i højere grad vil komme med stramningerne i 2022 og 2025, hvor der kræves Euro 6, mener han.

Denne model møder kritik fra Det Økologiske Råd , hvor man gerne havde set hurtigere handling.

Der er ingen grund til at vente med at kræve de reneste køretøjer fra 2022. I stedet bør kravene stilles fra 2020. Det vil betyde, at man fjerner busser og lastbiler, der er ældre end 7 år, hvilket er afbalanceret i forhold til lastbilbranchen”, siger transport- og energipolitisk medarbejder, Jeppe Juul.

Personbilerne mangler
Derudover er man fra rådets side heller ikke tilfreds med, at personbilerne ikke er omfattet af regeringens udspil.

”Det er absurd, at man bevidst vælger ikke at stille krav til den del af transporten, der udgør det største problem i forhold til luftforureningen i byerne, nemlig dieselbiler”, siger Jeppe Juul.

Personbiler, og særligt dieselbiler, står for den største del af trafikkens forurening med kvælstofdioxid (NO2). I 2016 stod personbilerne for 15,1 mikrogram NO2/m3, mens busser stod for 3,9, lastbiler for 4,9 og varebiler for 7,7 på H. C Andersens Boulevard i København, der er en af landets mest forurenede strækninger.

Læs også: Budgetudspil: Virksomheder skal levere Københavns Kommunes varer i elbiler

”Det giver ikke mening, at tillade stærkt forurenende dieselbiler i en miljøzone. I stedet bør der være et krav om, at dieselbiler som minimum bør være Euro 5 i 2020 og Euro 6 i 2022, ligesom i Sverige”, siger Jeppe Juul.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online