Regnemaskine rykker reaktionshastigheden

Handelsvirksomheden CC&CO har altid haft høj leveringskvalitet. Men et nyt it-værktøj til planlægning i forsyningskæden har for alvor rykket på virksomhedens evne til lynhurtige og adrætte reaktioner på de ændringer, som sker altid og hele tiden.

Det er en udfordring for CC&CO, på linie med mange andre virksomheder, at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends. Foto: CC&CO..

02.04.2013

SCM.dk

”Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO. Foto: CC&CO..

CC&CO er en handelsvirksomhed, der fungerer som værdiskabende bindeled mellem producenter af løsninger inden for emballage, kontorartikler, papirprodukter, rengøring, skiltning samt digital print og workflow til en lang række virksomheder inden for forskellige brancher og segmenter.

”Vi er ekstremt kundeorienterede, vi har derfor altid i alle led af vores værdikæde været fokuserede på at fastholde en høj leveringskvalitet”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen og tilføjer:

”Balancekunsten er udover høj leveringskvalitet også at have styr på omkostninger, working capital og likviditet, således at vi kan generere en tilfredsstillende bundlinie. Her spiller vores sales-and-operations-planning proces samt forecasting med tilhørende planlægning en hovedrolle”.

Binder salg og forsyning sammen
Hver måned mødes de ansvarlige ledere fra alle dele af CC&CO’s værdikæde til et sales & operations planning møde (S&OP). Det er salgschefer for de forskellige salgssegmenter, supply chain ledelsen samt den adm. direktør. Her ser lederne i fællesskab på både de hårde tal og kvalitative analyser fra alle hjørner af forretningen.

”Vi starter altid med en runde til salgscheferne, som rapporterer om kundernes oplevelser og reaktioner. Vi er stærkt kundeorienterede, så det er det naturlige udgangspunkt. Vi evaluerer vores serviceniveau og vores lagerniveau. Har vi haft de rigtige varer på lageret i rette mængde til rette tid, så vi kunne imødekomme vores kunders behov?”

Udfordringen for CC&CO er naturligvis også at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends.

Derfor ser S&OP gruppen tre måneder frem og vurderer på om, der er nye produktkategorier på vej, nye kunder med nye behov, nye salgskampagner etc. Der er mange faktorer, der spiller ind på vurderingen af de rette lagerniveauer for de forskellige varekategorier.

<p>”…det dedikerede it-værktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, og det er hurtigere”.</p>

Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO

Forecast starter med kunden
Inputtene fra S&OP-mødet bliver lagt ind i CC&CO’s planlægningssystem, som bliver drevet af it-værktøjet Slim4 fra virksomheden Slimstock. Brian Hansen har fem planlægningsmedarbejdere, der tager sig af den løbende forecast- og planlægningsproces. Det starter med, at CC&CO modtager forecasts fra virksomhedens store kunder. Disse forecasts bliver lagt direkte ind i Slim4, som sætter det i perspektiv til de historiske ordre- og plukdata fra de foregående 24 måneder.

Planlægningsgruppen anvender forecastværktøjet løbende til hele tiden at finjustere og skrue på lager- samt serviceniveau, så planlægningen i så høj grad som muligt tager højde for kundernes efterspørgselsmønster.

Højere hastighed
”Planlægningssystemet er utrolig fleksibelt og giver et glimrende overblik. Vi anvendte tidligere planlægningsmodulet i vores ERP, og vi må sige, at det dedikerede planlægningsværktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, såsom klassificering af varekategoriernes aftræksmønster, sæsonudsving, store enkeltordrer, trends etc. Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere, blandt andet grundet ændringsmeddelelserne i Slim4”, fortæller Brian Hansen:

”Den slags skaber bedre kundeservice og bedre working capital”.

Om CC&CO

CC&CO har 175 ansatte, som rådgiver om løsninger inden for emballage, kontorprodukter samt sign & digital.

CC&CO er ejet af PaperlinX Ltd., som er verdens førende papirgrossist med 6.500 ansatte i 26 lande.

Styring skaber resultater
Forecastværktøjet er integreret med ERP-systemet og også med ABC-tool, som er et værktøj til kategorisering og analyse af varegrupper fordelt på A, B og C kategorier afhængig af, hvor frekvent varen bliver plukket, og hvor stor betydning varen har på forretningen.

”Værktøjernes samspil gør, at vi tilsammen har en tættere styring af efterspørgsel, working capital og materialeflow. Vi kan blive endnu bedre til at udnytte de gode it-værktøjer, og det sætter vi også fokus på nu i en fase 2. Den optimerede styring af hele forsyningskæden har stor forretningsmæssig betydning for en handelsvirksomhed som vores”, fortæller Brian Hansen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby