Returlogistik – forretningsmodellen der ikke er opdaget endnu

Returlogistik er en overset disciplin i både virksomheder og forskning. Det er ikke en del af forretningsmodellen og får meget lidt ledelsesmæssig, innovativ, kommerciel og forskningsmæssig opmærksomhed.

02.08.2011

SCM.dk

Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går fx kobber anvendt i kabler ikke retur, når kablernes levetid er overstået? Spørgsmålene hober sig op, når man taler med de to nyslåede kandidater fra Syddansk Universitet Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen samt deres vejleder Ph.D. Henning de Haas. Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen har afsluttet deres cand. merc. uddannelse i styring og ledelse ved Syddansk Universitet med kandidatafhandlingen "Business opportunities in reverse logistics".

Returlogistik og forretningsmodel
”Opfattelsen af returlogistik i virksomhederne ser generelt ud til at være, at det omfatter håndtering af fremmedelementer og ikke er tænkt med i den fremadrettede forsyningskæde”, lyder det fra de to kandidater, der tilføjer: ”Konklusionen på vores undersøgelse af forskningen på området er, at forskningen ikke kaster lys på, hvordan en forretningsmodel for returlogistik bør eller kan se ud”.

Vejlederen supplerer: ”Det forekommer mig, at virksomhedernes arbejde ikke er gjort færdigt. Der bliver lagt mange kræfter og meget innovation i at udvikle og udføre strategier for at føre produkter ud til slutbrugerne. Men så stopper det. Den forretningsmæssige kreativitet og opmærksomhed stopper her og tager ikke højde for, hvilken rolle returprodukter, der enten har udtjent sit virke, er gået i stykker eller blot ikke lever op til slutbrugerens ønsker, skal spille i den samlede forretningsmodel? Og det er altså ikke, fordi returflowet er gratis, det koster masser af penge. Hvordan kan returflowet bidrage til forretningen frem for bare at figurere som en omkostning?”.
Det er lige præcis det spørgsmål, de to kandidater har kastet sig over at undersøge. Det har de gjort ved at kombinere et studie af forskningslitteraturen på to områder: Forskning om hvordan man udvikler en forretningsmodel og forskning i returlogistik. De har dernæst afprøvet deres undersøgelse på fire danske virksomheders returlogistik.
Hvordan skaber man værdi for kunden?

Kasper From-Nielsen og Jan Pedersen konkluderer, at der ifølge forskningen er tre begreber eller faktorer, som spiler en hovedrolle i udviklingen af en forretningsmodel for returlogistik. Det er customer value proposition, nøgleressourcer og nøgleprocesser.
Udgangspunktet for enhver forretningsmodel er ifølge Kasper From-Nielsen og Jan Pedersen definitionen af en såkaldt customer value proposition, altså et tilbud til markedet, der skaber værdi for en kundegruppe. Kunder kan sætte pris på mange forskellige aspekter ved en returlogistikmodel, det kan fx være:

• Etisk og moralsk værdi
• Miljø- og klimamæssig værdi
• Bedre service via fx tilbagetagning af udgåede komponenter og i stedet tilbyde nye, der er nemmere at sælge
• Salg af udbedrede produkter med samme kvalitet som nye produkter men til en lavere pris
Målet med returlogistikken kan både være at opnå profit, at reducere omkostninger, at forbedre konkurrenceevnen gennem fx højere serviceniveau eller at leve op til lovkrav. ”Vi argumenterer for, at mange virksomheder er for uambitiøse med at gå efter at hente profit ud af returlogistikken”, fortæller de to kandidater.

Forretningsmodellen for returlogistik
De to kandidater har opsummeret deres undersøgelser af eksisterende forskning i en grafisk fremstilling af en teoretisk forretningsmodel for returlogistik, som bliver vist i figur 1 på side 8.

Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen har også efterprøvet forretningsmodellen i praksis gennem case-studier af fire danske virksomheders returlogistik. ”Konklusionen på vores case-studier er, at den teoretiske forretningsmodel faktisk har praktisk relevans til virkeligheden. Vi kunne genkende store dele af modellen i case-studierne”, fortæller de.
De konkluderer, at en succesfuld forretningsmodel kræver følgende:
• Modellen skal skabe værdi for kunden
• Returlogistikken skal skabe meromsætning
• Returlogistikken skal ikke nødvendigvis baseres på eksisterende ressourcer eller processer

Design til genbrug
”De virksomheder, som formår at udvikle en holdbar forretningsmodel for både den fremadrettede og den omvendte forsyningskæde, vil opnå en unik konkurrencefordel på deres marked. Det vil både styrke bundlinie og forbedre omdømme hos slutbrugere”, fortæller Kasper From-Nielsen, Jan Pedersen og Henning de Haas.
De tre fagfolk er enige om, at en nøgle til lønsom returlogistik er at tænke den dobbeltrettede forsyningskæde med allerede i produktudviklingsfasen: ”Hvis en PC-producent eller skoproducent formår at designe produkterne på en sådan måde, at de efter endt liv hos forbrugeren nemt kan skilles ad, sorteres og genbruges mere eller mindre én-til-én i nye produkter, så er der ingen tvivl om, at producenten har ramt en guldåre”.
Produktudvikling sætter scenen for forretningsmodellen.

Der er ifølge Henning de Haas meget få virksomheder, som tænker i logistik, forsyningskæder og returvareflow, når de udvikler nye produkter. Produktudviklere tænker på produkter, egenskaber, farver, former, design etc. ”Produktudviklere er ikke uddannet til eller bliver motiveret til at tænke i brede forretningssystembaner. Det er synd, fordi rigtig mange omkostninger og forretningsmuligheder bliver dikteret af produktudviklerens valg i udviklingsfasen”, fortæller Henning de Haas.
Produktudviklerens valg af materialer, fremstillingsproces, antal af produktvarianter, opfyldelse af kundens værdiskabelse etc. skaber alle sammen konsekvenser og sommetider meget store skjulte omkostninger for både den fremadrettede og den omvendte forsyningskæde. Det er blot de færreste virksomheder, der opfordrer deres R&D til at tage højde for disse parametre og tænke produktet ind i leverancesystem, returlogistik og ikke mindst en samlet forretningsmodel.

 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn