Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

I forskningsprojektet LSP Ship Factory vil forskere fra SDU sammen med danske værfter og virksomheder automatisere dele af skibsproduktionen med robotter og AI. Projektet er støttet af Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.

Foto: Odense HAvn

06.05.2024

SCM.dk

”LSP Ship Factory kommer til at danne ramme for en utrolig vigtig udvikling, hvor automation, digitalisering og robotteknologi i storskala-produktion vil blive forenet med produktionen af skibe. Vi forventer, det vil give den maritime industri helt nye produktionsmuligheder, styrke konkurrenceevnen og forhåbentlig bidrage til at afhjælpe fremtidens mangel på arbejdskraft”, siger Jenny Braat, der er CEO i Danske Maritime.

Udviklingen af løsningerne kommer til at foregå på SDU’s Center for Large Structure Production (LSP).

Centerets fysiske rammer er lige nu under opførelse på Odense Havn, herunder også den unikke 10 meter høje portalkran udstyret med fire synkroniserede robotarme, der kan betjene ikke blot svejseudstyr, malersprøjter og slibeskiver, men også udnytte kameraer til at efterprøve arbejdets kvalitet, scannere til verificering af måltolerancer og augmented reality til støtte for monteringsopgaver.

”Lige nu er produktionen af skibe i høj grad afhængig af manuelt arbejde, som er svær at finde, og industrien har traditionelt set været meget vanskelig at automatisere, fordi det foregår i så stor skala. Det er det problem, vi kan løse i LSP”, siger professor Christian Schlette, der er leder af SDU LSP.  

Der er i alt 15 partnere involveret i projektet: SDU Center for
Large Structure Production (LSP), Danske Maritime, Inrotech A/S, FORCE Technology, Simfact ApS, Fayard A/S, Orskov Yard A/S, Karstensens Skibsværft A/S, Søby Shipyard A/S, Tuco Marine Group A/S, SDU Mechanical Engineering, Odense Maritime Technology A/S, Hauschildt Marine A/S, SH Group A/S og Odense Robotics.

Sammen vil de i løbet af de næste 4,5 år udvikle helt nye automatiseringsløsninger, som ved hjælp af kæmperobotter og digitale værktøjer vil kunne lette produktionen af alt fra færger til fregatter.

”Målet er, at vi kan øge graden af automation og digitalisering i produktionen af meget store stålelementer i Danmark og derigennem også styrke vores konkurrenceevne. Hensigten er effektivt at kunne producere også større stålsektioner i Danmark. Desuden vil projektet kunne mindske behovet for arbejdskraft på områder, hvor vi ser ind store fremtidige udfordringer pga. mangel på kvalificerede medarbejdere”, siger Jenny Braat.

Projektet har fået 33 millioner kroner i støtte fra Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.12.2025Global AGV

Sponseret

Skynd dig inden juleferien!

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle