Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

I forskningsprojektet LSP Ship Factory vil forskere fra SDU sammen med danske værfter og virksomheder automatisere dele af skibsproduktionen med robotter og AI. Projektet er støttet af Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.

Foto: Odense HAvn

06.05.2024

SCM.dk

”LSP Ship Factory kommer til at danne ramme for en utrolig vigtig udvikling, hvor automation, digitalisering og robotteknologi i storskala-produktion vil blive forenet med produktionen af skibe. Vi forventer, det vil give den maritime industri helt nye produktionsmuligheder, styrke konkurrenceevnen og forhåbentlig bidrage til at afhjælpe fremtidens mangel på arbejdskraft”, siger Jenny Braat, der er CEO i Danske Maritime.

Udviklingen af løsningerne kommer til at foregå på SDU’s Center for Large Structure Production (LSP).

Centerets fysiske rammer er lige nu under opførelse på Odense Havn, herunder også den unikke 10 meter høje portalkran udstyret med fire synkroniserede robotarme, der kan betjene ikke blot svejseudstyr, malersprøjter og slibeskiver, men også udnytte kameraer til at efterprøve arbejdets kvalitet, scannere til verificering af måltolerancer og augmented reality til støtte for monteringsopgaver.

”Lige nu er produktionen af skibe i høj grad afhængig af manuelt arbejde, som er svær at finde, og industrien har traditionelt set været meget vanskelig at automatisere, fordi det foregår i så stor skala. Det er det problem, vi kan løse i LSP”, siger professor Christian Schlette, der er leder af SDU LSP.  

Der er i alt 15 partnere involveret i projektet: SDU Center for
Large Structure Production (LSP), Danske Maritime, Inrotech A/S, FORCE Technology, Simfact ApS, Fayard A/S, Orskov Yard A/S, Karstensens Skibsværft A/S, Søby Shipyard A/S, Tuco Marine Group A/S, SDU Mechanical Engineering, Odense Maritime Technology A/S, Hauschildt Marine A/S, SH Group A/S og Odense Robotics.

Sammen vil de i løbet af de næste 4,5 år udvikle helt nye automatiseringsløsninger, som ved hjælp af kæmperobotter og digitale værktøjer vil kunne lette produktionen af alt fra færger til fregatter.

”Målet er, at vi kan øge graden af automation og digitalisering i produktionen af meget store stålelementer i Danmark og derigennem også styrke vores konkurrenceevne. Hensigten er effektivt at kunne producere også større stålsektioner i Danmark. Desuden vil projektet kunne mindske behovet for arbejdskraft på områder, hvor vi ser ind store fremtidige udfordringer pga. mangel på kvalificerede medarbejdere”, siger Jenny Braat.

Projektet har fået 33 millioner kroner i støtte fra Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Faldende ordreindgang og lavere medarbejderbehov i metalindustrien

29.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Gør sikkerhedssignaler synlige i travle arbejdsmiljøer

10.04.2025SCM.dk

Ny robot palleterer millioner af æg

09.04.2025SCM.dk

JYSK fejrer FSC-Certificering og bæredygtighedsmilepæl

04.04.2025SCM.dk

Ahlsell accelererer den grønne omstilling i hele værdikæden

03.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Trolde og kraner i lange baner

02.04.2025SCM.dk

Generativ AI vokser hurtigt, men det kniber med reel praksis

02.04.2025SCM.dk

Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle