Så starter arbejdet på Femernforbindelsen i Danmark

Der skal igangsættes en række større anlægsaktiviteter på den danske side af Femern Bælt-tunnellen. Det har forligskredsen bag forbindelsen under Femern Bælt besluttet. På den tyske side er der imidlertid stilstand.

I forbindelse med bygningen af Femern Bælt-tunnellen er det blevet vedtaget, at der skal anlægges en række aktiviteter i Rødbyhavn. Illustration: Femern.

28.03.2019

SCM.dk

Femern, der er selskabet bag Femern Bælt-tunnelen, er blevet anmodet om at indgå aftaler med entreprenørkonsortier om at starte en række aktiviteter i Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med byggelsen af Femern Bælt-tunnelen.

Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet

Dermed kommer der, til glæde ikke mindst lokalt, omsider gang i selve arbejdet med at anlægge den længe ventede forbindelse, i hvert fald på den danske side.

Godt nok modtog Femern herhjemme den tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen i december 2018, men denne kan stadig blive indbragt for den tyske Forbundsforvaltningsdomstol, hvorfor byggeriet i Puttgarden endnu ikke kan gå i gang. En eventuel retssag har dog ikke betydning for anlægsarbejderne i Danmark.

”Vi tager nu hul på et nyt kapitel af Femern-projektet. Med iværksættelsen af en række store anlægsaktiviteter på dansk side udnytter vi tiden bedst muligt og sikrer fremdrift i projektet. Det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af projektet”, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern.

De konkrete anlægsaktiviteter, der vil finde sted ved Rødbyhavn på Lolland, er:

  • Anlæg af den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn. Fabrikken skal støbe de 89 tunnelelementer af beton, der tilsammen udgør Femern Bælt-tunnelen.
  • Etableringen af en ny arbejdshavn ved Rødbyhavn. Materialer til byggeri af fabrikken vil blive sejlet ind via havnen, og tunnelelementer vil blive skibet ud på havet herfra.
  • Etableringen af tunnelportalen på Lolland. De første tunnelelementer vil blive nedsænket og koblet på den danske portal.
  • Etableringen af beboelses- og administrationsfaciliteter til brug for Femern, tunnelarbejdere og entreprenører.
  • Bestilling af særligt marint udstyr, herunder de maskiner der skal bruges til at grave tunnelrenden mellem Rødby og Puttgarden.
  • En række øvrige mindre forberedende arbejder.

Iværksættelsen af anlægsaktiviteterne betyder, at Danmark får bedre muligheder for at udnytte de 4,4 milliarder kroner, som EU-kommissionen har tildelt Femern-tunnelen i støttemidler. Samtidig sikrer anlægsaktiviteterne, at Femern-tunnelen kan åbne i 2028, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Læs også: Femern-forbindelsen lader vente på sig

Anlægsarbejderne på dansk side forventes påbegyndt i efteråret 2019.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle