Så starter arbejdet på Femernforbindelsen i Danmark

Der skal igangsættes en række større anlægsaktiviteter på den danske side af Femern Bælt-tunnellen. Det har forligskredsen bag forbindelsen under Femern Bælt besluttet. På den tyske side er der imidlertid stilstand.

I forbindelse med bygningen af Femern Bælt-tunnellen er det blevet vedtaget, at der skal anlægges en række aktiviteter i Rødbyhavn. Illustration: Femern.

28.03.2019

SCM.dk

Femern, der er selskabet bag Femern Bælt-tunnelen, er blevet anmodet om at indgå aftaler med entreprenørkonsortier om at starte en række aktiviteter i Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med byggelsen af Femern Bælt-tunnelen.

Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet

Dermed kommer der, til glæde ikke mindst lokalt, omsider gang i selve arbejdet med at anlægge den længe ventede forbindelse, i hvert fald på den danske side.

Godt nok modtog Femern herhjemme den tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen i december 2018, men denne kan stadig blive indbragt for den tyske Forbundsforvaltningsdomstol, hvorfor byggeriet i Puttgarden endnu ikke kan gå i gang. En eventuel retssag har dog ikke betydning for anlægsarbejderne i Danmark.

”Vi tager nu hul på et nyt kapitel af Femern-projektet. Med iværksættelsen af en række store anlægsaktiviteter på dansk side udnytter vi tiden bedst muligt og sikrer fremdrift i projektet. Det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af projektet”, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern.

De konkrete anlægsaktiviteter, der vil finde sted ved Rødbyhavn på Lolland, er:

  • Anlæg af den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn. Fabrikken skal støbe de 89 tunnelelementer af beton, der tilsammen udgør Femern Bælt-tunnelen.
  • Etableringen af en ny arbejdshavn ved Rødbyhavn. Materialer til byggeri af fabrikken vil blive sejlet ind via havnen, og tunnelelementer vil blive skibet ud på havet herfra.
  • Etableringen af tunnelportalen på Lolland. De første tunnelelementer vil blive nedsænket og koblet på den danske portal.
  • Etableringen af beboelses- og administrationsfaciliteter til brug for Femern, tunnelarbejdere og entreprenører.
  • Bestilling af særligt marint udstyr, herunder de maskiner der skal bruges til at grave tunnelrenden mellem Rødby og Puttgarden.
  • En række øvrige mindre forberedende arbejder.

Iværksættelsen af anlægsaktiviteterne betyder, at Danmark får bedre muligheder for at udnytte de 4,4 milliarder kroner, som EU-kommissionen har tildelt Femern-tunnelen i støttemidler. Samtidig sikrer anlægsaktiviteterne, at Femern-tunnelen kan åbne i 2028, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Læs også: Femern-forbindelsen lader vente på sig

Anlægsarbejderne på dansk side forventes påbegyndt i efteråret 2019.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle